قاضی پرونده معروف اپل و نوکیا در سال ۲۰۱۰، سهام‌دار اپل بوده است

چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
اخیراً مشخص شده است که قاضی فدرال پرونده‌ی نوکیا علیه اپل، مقداری از سهام اپل را در اختیار داشته؛ البته احتمالا این موضوع هیچ تأثیری در نتیجه نهایی پرونده نداشته است.
تبلیغات

اپل و نوکیا از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶ درگیر اختلافاتی در زمینه ثبت اختراع بودند و هر دو شرکت مجموعه‌ای از شکایات حقوقی و چالش‌های قانونی را علیه یکدیگر مطرح کردند. جدال نوکیا و کوپرتینویی‌ها در شرایطی رخ می‌داد که رقابت در بازار گوشی‌ هوشمند به اوج خود رسیده بود و در اغلب پرونده‌ها، این نوکیا بود که توانست مجوزهای خود را به اپل بفروشد و مبالغ سنگینی از آن دریافت کند؛ اما پرونده اخیر دادگاه اطلاعات جالبی در مورد یکی از این نبردهای حقوقی متعدد این دو شرکت و به‌ویژه در سال ۲۰۱۰، فاش کرده است. این موضوع برای برهه‌ای است که نوکیا اپل را به نقض ۱۰ اختراع خود متهم کرد و قاضی ویلیام ام کانلی از دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده آمریکا، منطقه غربی ویسکانسین ریاست پرونده یک‌ساله را بر عهده داشت.

گفته می‌شود زمانی که قاضی ویلیام ام کانلی در حال رسیدگی به این پرونده بود، یکی از سهام‌داران خُرد اپل نیز محسوب می‌شد؛ یک عامل بالقوه مهم که در آن زمان نادیده گرفته شده بود. طبیعتاً ممکن است این امر باعث ایجاد تضاد منافع شود و حق قاضی در تصمیم‌گیری بی‌طرفانه را مختل کند. طبق قوانین رفتاری قضات ایالات متحده، پروتکل مناسب در چنین موردی مستلزم آن است که قاضی از پرونده خارج شود.

این کشف اخیراً مورد توجه قاضی کانلی قرار گرفت و با جدی گرفتن موضوع، در ۲۷ آگوست (۵ شهریور)، وی نامه‌هایی به اپل و نوکیا فرستاد و افشا کرد که در زمان انجام مراحل قانونی رفتار وی آشکارا می‌تواند به‌عنوان تضاد منافع در نظر گرفته شود. البته بسیار دور از انتظار است که این کشف منجر به بازگشایی پرونده یا هرگونه اقدام قانونی دیگر طرفین شود؛ زیرا نوکیا در پرونده مذکور به نتیجه‌ی خوبی دست یافت و دادگاه را همراه با توافق سنگینی در سال ۲۰۱۱ برنده شد. البته اگر اوضاع به‌طور متفاوتی به پایان می‌رسید، مطمئناً این امر بسیار بیشتر مورد توجه قرار می‌گرفت.

نوکیا و اپل تا ۲۷ اکتبر (۵ آبان) فرصت دارند تا در صورت تمایل به رسیدگی به سهام قاضی کانلی در اپل، صحبت کنند که تقریباً بعید به نظر می‌رسد. این موضوع قطعا منفعتی برای اپل به‌ دنبال نخواهد داشت و از سوی دیگر، تجارت تلفن همراه نوکیا از آن زمان به بعد فروخته شده و در حال حاضر در دست سازنده فنلاندی تلفن همراه HMD Global است که تفاوت بسیاری با نوکیای یک دهه پیش دارد.

برای مطالعه‌ی تمام مقالات مرتبط با اپل به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات