AMD به بیشترین سهم ۱۵ سال اخیر از بازار پردازنده‌ x86 دست یافت

دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
AMD توانسته است ۲۲٫۵ درصد از سهم بازار پردازنده‌ی x86 را در اختیار بگیرد. از سال ۲۰۰۷ تاکنون، این بالاترین مقدار سهم بازار AMD در این بخش به‌حساب می‌آید.
تبلیغات

اینتل بسیاری از پردازنده‌های نسل ۱۰ و ۱۱ خود را با تخفیف به فروش می‌رساند؛ اما این AMD است که در بخش خرده‌فروشی CPU دسکتاپ پیشتازی می‌کند. CPU-های تیم قرمز، چارت‌های فروش آمازون را به تسخیر درآورده‌اند و در حال حاضر سازندگان ورک‌استیشن‌ نیز محصولات این شرکت را ترجیح می‌دهند. از سوی دیگر، در بخش دیتاسنتر نیز پردازنده‌های Epyc کم‌کم از زئون اینتل پیشی می‌گیرند.

سهم AMD از بازار پردازنده‌های x86 طی سال‌های اخیر روند افزایشی داشته است؛ اما به گزارش Mercury Research، این شرکت توانسته در سه‌ماهه دوم ۲۰۲۱، ۲۲٫۵ درصد از سهم این بازار را در اختیار بگیرد تا به رکورد دوره طلایی پردازنده‌های Athlon 64 در سال ۲۰۰۶ نزدیک‌تر شود. از آنجایی که سایر تأمین‌کنندگان در این بازار حضور خاصی ندارند، اینتل ۷۷٫۵ درصد سهم بازار پردازنده x86 را به خود اختصاص داده است.

سهم AMD از بازار پردازنده x86

AMD برای رسیدن به این نقطه، برخی از محصولاتش مثل پردازنده‌های دسکتاپ را تا حدی فدا کرده است تا بتواند بر بخش سرور، پردازنده‌ی موبایل و APU سفارشی برای کنسول‌ بازی تمرکز کند.

طبق این گزارش، AMD در بخش پردازیدی دسکتاپ افت داشته و از سهم بازار ۱۹٫۳ درصد در سه‌ماهه اول ۲۰۲۱، به حدود ۱۷ درصد در سه‌ماهه دوم رسیده است. همان‌طور که مدیر این شرکت، لیسا سو، چند ماه پیش توضیح داد، کمبود تراشه AMD را وادار کرده است تا فروش در بخش پردازنده‌های پرچم‌دار را اولویت‌بندی کند که در مقایسه با پردازنده‌های رده‌پایین، در تعداد پایین‌تری به فروش می‌رسند.

سهم AMD از بازار پردازنده

از سوی دیگر، اینتل مراکز تولید تراشه را دارد و بنابراین راه بازپس‌گیری سهم بازار از شرکت رقیب را پیدا می‌کند. دین مک‌کارون، مدیر Mercury Research، می‌گوید AMD برای مقابله با این مشکل سعی کرده است تمرکز خود را روی بازارهایی همچون پردازنده‌ی موبایل و سرور و همچنین تراشه‌های سفارشی‌ برای کنسول‌های نسل نهم بگذارد.

گزارش Mercury Research علاوه بر بازار  x86 نکات جالبی در مورد پردازنده‌های مبتنی بر آرم در اختیار می‌گذارد. به لطف کروم‌بوک‌ها و همچنین مک‌های قدرت‌گرفته از M1 اپل، این پردازنده‌ها در حال حاضر ۷ درصد سهم فروش در بازار پردازنده‌ی دسکتاپ را به خود اختصاص داده‌اند.

با توجه به روند AMD طی سال‌های اخیر و استراتژی‌های جدید اینتل، به نظر شما رقابت این دو شرکت در بازارهای مختلف به چه صورت ادامه خواهد یافت؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات