اپل دادگاه عالی انگلستان را به خروج از بازار این کشور تهدید می‌کند

پنج‌شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
طبق گفته‌ی وکلای اپل، اگر حکم دادگاه عالی انگلستان در رابطه با نقض پتنت اپتیس، از لحاظ تجاری غیر قابل قبول باشد، اپل از بازار این کشور خارج خواهد شد.
تبلیغات

چندی پیش، شرکت Optis Cellular Technology که دارای پتنت اداره ثبت اختراع و علائم تجاری انگلستان است، پس از  پرداخت نشدن حق مجوز به ارزش ۷ میلیارد دلار از سوی اپل، از این شرکت در انگلستان شکایت کرد. ماه گذشته قاضی دادگاه عالی انگلیس حکم داد که اپل دو پتنت شرکت یادشده مربوط به آن فناوری‌ که دستگاه‌ها را قادر می‌سازد به شبکه‌های تلفن همراه متصل شوند، نقض کرده است. اپتیس ادعاهای دیگری نیز در مورد نقض پتنت از سوی اپل ارائه داده است. به گفته‌ی کاتلین فاکس مورفی، وکیل مدافع شرکت مذکور، همه از اپل به‌عنوان رهبر بازار گوشی‌ هوشمند یاد می‌کنند؛ اما این شرکت باید بیشتر فناوری‌ها را برای تولید آیفون خریداری کند.

اپتیس و شرکت‌های زیرمجموعه آن نهادهایی غیر عملی هستند که مجوز مربوطه به برخی فناوری‌ها را در اختیار دارند و از طریق دادخواست‌های مربوط به ثبت اختراع، درآمد کسب می‌کنند که در اصطلاح به آن‌ها «ترول‌ پتنت» نیز گفته می‌شود؛ به عبارت دیگر، نهاد غیر عملی (NPE) شرکت یا نهادی است که امتیاز اختراع یک محصول یا فرایند ساخت آن را در اختیار دارد؛ اما قصد توسعه آن را ندارد. ثبت اختراع یا پتنت مجوزی است که توسط دولت صادر می‌شود و امتیاز انحصاری ساخت، استفاده یا فروش اختراع را برای مدت‌زمان مشخص به مخترع می‌دهد؛ اما NPE هیچ یک از این کارها را انجام نمی‌دهد و تنها مجوز استفاده از این تکنولوژی را در اختیار سایرین قرار می‌دهد و در ازای آن هزینه دریافت می‌کند.

این نخستین بار نیست که اپل با شکایت اپتیس مواجه می‌شود؛ سال گذشته دادگاهی در تگزاس به دلیل نقض عمدی تعدادی از اختراع ثبت‌شده PanOptis مربوط به فناوری نسل چهارم ارتباطات موبایل (4G)، اپل را موظف به پرداخت ۵۰۶ میلیون دلار به این شرکت کرد. گفته می‌شود در جولای ۲۰۲۲ به‌صورت نهایی مشخص می‌شود که اپل چه مبلغی برای نقص پتنت جدید باید پرداخت کند. به نظر می‌رسد اپل باید مبلغ به‌مراتب بیشتری در مقایسه با سال گذشته پرداخت کند؛ زیرا دادگاه عالی انگلستان حکمی صادر کرده است که به موجب آن، در مسائل مربوط به نقض پتنت دادگاه می‌تواند نرخی برای تمام ثبت اختراعات اپل در سراسر جهان تعیین کند؛ حتی اگر این نقض فقط مربوط به پتنت ثبت‌شده در اداره ثبت و اختراعات انگلستان باشد.

در جلسه استماع در اوایل سال جاری، دادستان پرونده اشاره کرد که اپل از نرخ نهایی که قاضی تعیین کرده است خرسند نخواهد بود. اگر اپل از بازار انگلستان خارج شود، می‌تواند از این حکم جلوگیری کند؛ اما دادستان احتمال این را بعید می‌داند و معتقد است هیچ مدرکی وجود ندارد که اپل واقعاً به پرداخت نرخ تعیین‌شده توسط قاضی نه بگوید و از بازار انگلستان خارج شود. البته نماینده حقوقی اپل اخیراً در پاسخ قاطعانه‌ای اذعان داشته است که اگر شرایط تعیین‌شده توسط دادگاه از نظر تجاری غیر قابل قبول باشد، ترک بازار انگلیس ممکن است به گزینه‌ای اجتناب‌ناپذیر تبدیل شود. ماری دمیتریو، وکیل مدافع اپل، می‌گوید:

من مطمئن نیستم [این کار] درست است؛ اما موضع اپل باید به‌گونه‌ای باشد که واقعاً بتواند شرایط را منعکس کند. اپل باید تصمیم بگیرد که بین پذیرش حکم داده‌شده یا ترک بازار انگلستان، از نظر تجاری کدام یک درست است. ممکن است مقرراتی وجود داشته باشد که توسط دادگاه تعیین‌ شود و صرفاً از نظر تجاری غیر قابل قبول باشد.

این تهدید بی‌سابقه احتمال پایان فروش محصولات اپل در انگلیس را گوشزد می‌کند که احتمالا منجر به بسته شدن خرده‌فروشی‌ها و ارائه خدمات محدود به مشتریان فعلی در انگلستان می‌شود؛ اما به نظر نمی‌رسد این تهدید آن‌چنان جدی باشد؛ زیرا انگلیس یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بازارهای غول دنیای فناوری محسوب می‌شود و به‌تنهایی ۳۳۰ هزار شغل در انگلیس به اپ استور اپل متکی هستند؛ بنابراین خروج اپل برای این کشور نیز مهلک خواهد بود.

گفته می‌شود در اواخر ماه جاری پرونده قضایی جداگانه تشکیل خواهد شد تا مشخص شود اپل نرخ تعیین‌شده دادگاه را برای نقض پتنت مذکور قبول خواهد کرد یا خیر. اگر اپل از تعهدات خود در برابر دادگاه امتناع ورزد، این احتمال وجود خواهد داشت که فروش دستگاه‌های متخلف این شرکت نظیر ‌آیفون در انگلیس ممنوع شود.

به‌طور خلاصه، به نظر می‌رسد این اختلافات در مورد یک پرونده عادی ترول پتنت است؛ جایی که برخی شرکت‌ها حق اختراع گسترده و مبتنی بر استاندارد را به امید اخاذی از شرکت‌های دیگر کسب می‌کنند. فشار جهانی برای مهار شرکت‌های بزرگ قدرتمند فناوری نیز ممکن است باعث افزایش خصومت‌ها شود. از سوی دیگر، اپل در حال حاضر در انگلیس به دلیل اتهامات متعدد درباره رفتار ضد رقابتی مورد تحقیق قرار گرفته است و همگی این‌ها، به احتمال افزایش اختلاف‌ها و طولانی شدن دادگاه دامن می‌زند.

برای مطالعه‌ی تمام مقالات مرتبط با اپل به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات