بروزرسانی تپ روت (Taproot) در بیت کوین چیست

دوشنبه ۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
به‌روزرسانی تپ روت برای حل مشکل شلوغی شبکه و حفظ حریم خصوصی کاربران در تراکنش‌های پیچیده بیت کوین معرفی شده است.
تبلیغات

 به گزارش دیکریپت، بعد از به‌روزرسانی سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۶) که منجر به هارد فورک شبکه‌ی بیت کوین شد، تپ روت مهم‌ترین به‌روزرسانی معرفی شده است. این به‌روزرسانی آن‌چنان بحث‌برانگیز نیست؛ اما بررسی تغییراتی که در بزرگ‌ترین شبکه‌ی بلاک چین جهان اعمال می‌کند، ارزشمند است.

آدرس‌دهی چیست

 بلاک چین بیت کوین از کد کامپیوتری تشکیل شده است و هنگامی که تراکنشی به آن ارسال می‌شود، کوین‌ها واقعاً به یک اسکریپت متصل می‌شوند‌. این فرمان‌ها نحوه‌ی عملکرد بلاک چین را مشخص می‌کنند و معمولاً برای اثبات اینکه فردی قادر به خرج کردن بیت کوین است، با استفاده از کلیدی خصوصی، امضایی ایجاد می‌کند.

اما افراد می‌توانند تراکنش‌های پیچیده‌تری ایجاد کنند؛ یعنی کدهایی که نشان‌دهنده‌ی توافق بین فرستنده و گیرنده باشند. این نوع تراکنش‌ها نیازمند امضاهای چندگانه یا طی کردن زمان انتظاری به نام «قفل زمانی»، قبل از خرج کردن کوین‌ها است.

زمانی که کوین‌ها خرج شدند، این اسکریپت‌ها روی شبکه‌ی بیت کوین به‌صورت عمومی منتشر می‌شود. با این کار اطلاعات بسیار زیادی روی شبکه‌ی پرازدحام بیت کوین منتشر می‌شود و بعضی از اطلاعات افراد درگیر در تراکنش، در معرض دیدم عموم قرار می‌گیرد.

در نتیجه‌ی موارد گفته‌شده، کار شرکت‌های ردیابی بلاک چین مانند CipherTrace و Chainalysis که این داده‌ها را در اختیار ارگان‌های دولتی قرار می‌دهند، ساده‌تر می‌شود.

تپ روت چه کاری انجام می‌دهد

با وجود تپ روت، تمامی افراد می‌توانند تراکنش‌های پیچیده را به تراکنشی استاندارد و ساده تبدیل کنند. آن‌ها می‌توانند این کار را با ترکیب کلیدهای عمومی خود و ایجاد کلید عمومی جدید انجام بدهند و همچنین امضاهای خود را ترکیب کنند و امضای جدیدی بسازند. این فرایند از طریق وسیله‌ای به نام «امضاهای اشنور» انجام می‌شود.

امضای اشنور

تپ روت چه مزایایی دارد

در تراکنش‌های پیچیده، تپ روت حریم خصوصی افراد را افزایش و مقدار داده‌ی مورد نیاز را کاهش می‌دهد. هزینه‌‌ی تراکنش‌‌های بیت کوین که در نتیجه‌ی معروفیتش افزایش پیدا کرده است، با این کار کاهش پیدا خواهد کرد.

حریم خصوصی در برنامه‌هایی مانند کوین سواپ که از قراردادهای قفل زمانی استفاده می‌کنند، با استفاده از تپ روت افزایش می‌یابد. تپ روت با در هم آمیختن تراکنش‌های بیت کوین، مبدأ و مقصد تراکنش را پنهان می‌کند.

این عمل برای شبکه‌ی لایتنینگ (شبکه‌‌ی لایه دومی که تراکنش‌های بیت کوین را خارج از زنجیره ادغام می‌کند) هم استفاده می‌شود. برنامه‌ها به لطف تپ روت، خصوصی‌تر می‌شوند.

طبق گفته‌ی یکی از سازندگان این به‌روزرسانی:

معتقدم این سازوکار جدید باعث ایجاد بیشترین حریم خصوصی ممکن برای بعضی از قراردادهای هوشمند می‌شود و آن‌ها را همانند پرداخت‌ها، ساده می‌کند.

تپ روت ایده‌ی چه کسی بود

تپ روت در سال ۲۰۱۸ (۱۳۹۷) توسط جورج مکسول پیشنهاد شد که یکی از توسعه‌دهنده‌های هسته‌ اصلی بیت کوین است. هسته‌ی اصلی بیت کوین (Bitcoin Core)، برنامه‌ی متن باز نوشته‌شده توسط بلاک‌استریم است که مکسول زمانی مدیر ارشد فناوری این شرکت بود. این برنامه‌ی برجسته، تعامل با بلاک چین را برای هر فرد امکان‌پذیر می‌کند. با دانلود برنامه‌ی بیت کوین کُر، افراد می‌توانند در اعتبارسنجی تراکنش‌های بلاک چین بیت کوین شرکت کنند.

وضعیت فعلی چگونه است

ماینرهای بیت کوین باید حتما طی دو هفته سیگنالی منوط بر حمایت خود از تپ روت ارسال کنند (سختی استخراج بیت کوین هر دو هزار و شانزده بلاک، تقریباً معادل دو هفته، بسته به سرعت ساخت بلاک‌های جدید توسط ماینرها تنظیم می‌شود). هدف، ایجاد بلاکی جدید به‌طور متوسط در فاصله‌ی زمانی ده دقیقه است.

برای انجام شدن این به‌روزرسانی، نود درصد بلاک‌های استخراج‌شده باید حاوی سیگنالی با عنوان «بیت سیگنال» در دوره‌ی گفته‌شده باشند. ماینرها تا ۱۱ آگوست ۲۰۲۱ (۲۰ مرداد ۱۴۰۰) برای تأیید تپ روت و رأی‌گیری فرصت داشتند؛ اما بعد از دو بار تلاش ناموفق برای رسیدن به آستانه‌ی ۹۰ درصد مورد نیاز و پس از دو ماه، در ۱۲ ژوئن ۲۰۲۱ (۲۲ خرداد ۱۴۰۰ ) به خواسته‌ی خود رسیدند.

 اگر همه چیز به‌خوبی پیش برود،  تپ روت در نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ماه ۱۴۰۰) در شبکه‌ی بیت کوین پیاده‌سازی خواهد شد.

چرا نود درصد

بیت کوین پروژه‌ای جهانی با میلیون‌ها سهام‌دار شامل توسعه‌دهندهگان، ماینرها، سازمان‌ها و افراد است؛ به همین دلیل شکل‌گیری تغییرات اساسی به خریدهای گسترده نیاز دارد. با تأیید پیشنهاد بهبود بیت کوین (BIP)، این حمایت توسط هر فرد قابل ارائه است و با تغییر کد در پروتکل آن انجام می‌گیرد.

برخی به BIP9 گرایش پیدا کرده بودند که به پشتیبانی ماینرها وابسته بود و برخی به BIP8 که در آن به‌روزرسانی بدون نیاز به ماینرها انجام می‌شد. سرانجام اعضای انجمن در جلسات عمومی، پیشنهادی به نام «آزمایش سریع» را تصویب کردند. طی این پیشنهاد ماینرها برای ثبت سیگنال و رسیدن به آستانه‌ی نود درصد مورد نیاز برای فعال‌سازی تپ روت، سه ماه فرصت داشتند.

لوک -جی آر، توسعه‌دهنده‌ی بیت کوین کُر، با مخالفت با این پیشنهاد و اصرار به اجماع بر BIP8، کمی بازار را مشوش کرد. او نرم‌افزاری ساخت که به اپراتور‌های هر گره اجازه‌ی فعال‌سازی زودهنگام تپ روت می‌داد.

مت کورالو، یکی دیگر از توسعه‌دهنده‌های بیت کوین، این برنامه را «فورک بی‌حساب‌وکتاب بیت کوین کُر با قوانینی متفاوت با اجماع» و «روشی عالی برای تغییر بیت کوین به دو توکن متفاوت و سردرگمی در مورد آن‌ها» دانست.

چه کسانی از تپ روت پشتیبانی نمی‌کنند

ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی که برنامه‌ی نظارت بر تلفن ایالات متحده را فاش کرد، می ۲۰۲۱ (اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰) در نشست Ethereal گفته بود تپ روت حتی ممکن است باعث کاهش حریم خصوصی بیت کوین شود. بیشتر توسعه‌دهندگان بیت کوین با این ارزیابی موافق نیستند؛ اما این پیشنهاد، با وجود اشکالاتی، ماهیت بیت کوین را بیشتر از قبل به دارایی نقدی دیجیتال نزدیک می‌کرد و همین باعث محبوبیت آن شد.

آخرین به‌روزرسانی مهم بیت کوین چه زمانی بود

به‌روزرسانی شاهد جداشده یا سگویب (Segregated witness) در سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۶)، آخرین به‌روزرسانی مهم در شبکه‌ی بیت کوین بود. هدف از به‌روزرسانی سگویت سریع‌تر شدن بلاک چین بیت کوین با برداشتن داده‌های برخی از امضاهای تراکنش‌ها و ایجاد فضای بیشتری در بلاک‌ آن‌ها بود.

برخی معتقد بودند که سگویت بیت کوین را به ماشینی برای سرمایه‌گذاری و نه ارزی قابل استفاده، تبدیل کرده است و آن را برای بیت کوین به اندازه‌ی کافی مناسب نمی‌دانستند. به اعتقاد آن‌ها، بیت کوین برای تراکنش‌های سریع‌تر و ارزان‌تر به بلاک‌های بزرگ‌تری نیاز دارد. این گروه با انجام هاردفورکی، بیت کوین کش (Bitcoin Cash) را ایجاد کردند. تپ روت محبوب‌تر از سگویت است؛ اما چگونگی تحقق آن چالشی بزرگ است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات