ماینرهای بیت کوین به‌روزرسانی حریم خصوصی تپ‌روت را تأیید کردند

دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
ماینرها مهم‌ترین به‌روز‌رسانی تپ‌روت که شامل تمرکز بیشتر بر حفظ حریم خصوصی پروتکل بیت کوین است، تأیید کردند.
تبلیغات

به گزارش دیکریپت، سرانجام در تاریخ ۲۲ خرداد ۱۴۰۰، تعداد بلاک‌های مورد نیاز برای به‌روزرسانی تپ‌روت تأیید شد. تپ‌روت اولین و مهم‌ترین به‌روزرسانی پروتکل بیت کوین، پس از سگویت (SegWit) در سال ۱۳۹۶ است که ماهیت واقعی تراکنش‌های پیچیده را پنهان می‌کند و با جا دادن آن‌ها در میان تراکنش‌های معمولی، هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

قبل از تپ‌روت، تراکنش‌های پیچیده‌ی بیت کوین کدهای زیادی به دفتر کل اضافه می‌کردند و به‌راحتی قابل شناسایی بودند؛ در نتیجه گردش پول آسان‌تر ردیابی، فضای زیادی بی‌جهت در بلاک چین اشغال می‌شد و هزینه‌های تراکنش افزایش پیدا می‌کرد؛ و تمام این‌ها برای شبکه‌ی پرداخت متمرکز بر حریم خصوصی که فضای ذخیره‌سازی محدودی دارد، ایده‌آل نبود.

تپ روت تراکنش‌های پیچیده را لابه‌لای تراکنش‌های ساده جا می‌دهد و هم‌زمان با تقلیل داده، شناسایی منشأ آن تراکنش‌های خاص را دشوار می‌کند. این امر همچنین هزینه‌های تراکنش را برای تراکنش‌های پیچیده کاهش می‌دهد.

برای اجرای این به‌روزرسانی، ۹۰ درصد بلاک‌های استخراج‌شده در یک بازه‌ی دوهفته‌ای باید حاوی «سیگنالی» در جهت تأیید به‌روزرسانی باشد. در تاریخ ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ (۱۲ ژوئن ۲۰۲۱) و با رسیدن به این آستانه، اجرایی شدن تپ‌روت در آبان ماه (نوامبر) تأیید شد.

این به‌روزرسانی مهم که توسط گرگوری مکسول، توسعه‌دهنده‌ی هسته‌ی اصلی بیت کوین در سال ۱۳۹۷ پیشنهاد شده بود، به‌طور گسترده‌ای یکی از مهم‌ترین به‌روزرسانی‌های بلاک چین بیت کوین طی چند سال اخیر تلقی می‌شود. آخرین به‌روزرسانی مهم تا قبل از تپ‌روت، شاهد جداشده (Segregated witness) یا سگویت (segwit) در سال ۱۳۹۶ بود که قسمتی از داده‌های تراکنش را با هدف بالا بردن کارایی بلاک‌ها و افزایش تعداد تراکنش‌ها حذف می‌کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات