دادگاه عالی آمریکا پرونده رشوه‌خواری رئیس امنیتی اپل را مختومه اعلام کرد

پنج‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
قاضی دادگاه عالی آمریکا پرونده رشوه‌خواری و اهدای بیش از ۲۰۰ آیپد به کلانتر ایالتی را که علیه رئیس امنیتی اپل تشکیل شده بود، مختومه اعلام کرد.
تبلیغات

سال گذشته خبری منتشر شد که نشان می‌داد رئیس بخش امنیت جهانی اپل، توماس مویر، یکی از چهار متهم پرداخت رشوه در سانتا کلارا (سومین شهر بزرگ ایالت کالیفرنیا) و بخشی از رسوایی مجوز اسلحه بوده است. طبق گفته‌های دادستانی سانتا کلارا، این پرونده شامل اهدای ۲۰۰ دستگاه آیپد به ارزش ۷۰ هزار دلار به اداره کلانتری، در ازای چهار مجوز حمل پنهانی اسلحه بود.

به‌ دنبال صدور کیفرخواست هیئت منصفه عالی علیه مویر در نوامبر سال ۲۰۲۰ (آبان ۱۳۹۹)، اریک گِفون، قاضی دادگاه عالی شهر سانتا کلارا، با استناد به کمبود مدارک، پرونده را مختومه اعلام کرده است. در ایالت متحده آمریکا، هیئت منصفه عالی یک هیئت متشکل از ۱۹ شهروند است که در آن سوگند می‌خورند تا کارهای مربوط به امور مدنی و همچنین تحقیق در مورد جرایم عمومی انجام‌شده در شهر خود را بررسی کنند. وظایف، اختیارات، مسئولیت‌ها، صلاحیت‌ها و مراحل انتخاب هیئت منصفه عالی در قانون مجازات کالیفرنیا بیان شده است.

طبق قوانین ایالت متحده، حمل اسلحه بدون مجوز و به‌صورت پنهانی جرم محسوب می‌شود؛ بنابراین، توماس مویر به جرم اهدای صدها دستگاه آیپد به کلانتری شهر سانتا کلارا برای دریافت مجوز حمل اسلحه‌ی پنهانی برای کارمندان اپل، به اعمال نفوذ و پرداخت رشوه متهم شده بود. در آن مقطع دادستانی منطقه سانتا کلارا اعلام کرد که پرونده‌ی ‌توماس مویر بخشی از تحقیقات دوساله در مورد فساد در کلانتری سانتا کلارا است. دادگستری در بیانیه‌ای اعلام کرد که مویر موافقت کرده است در ازای دریافت چهار مجوز برای کارمندان اپل، ۲۰۰ دستگاه آیپد به کلانتری محلی اهدا کند.

به گزارش واشنگتن پست، قاضی گِفون ادعای رشوه‌خواری علیه مویر را «حدس و گمان محض» توصیف کرد و گفت با شواهد ارائه‌‌شده از هیئت منصفه عالی مطابقت ندارد. وی خاطرنشان کرد که اپل به‌صورت شفاهی تأیید کرده است که مجوزها صادر شده‌اند و آن‌ها از ژوئن ۲۰۱۸ به این اطلاعات دسترسی دارند. قاضی گفون در این باره می‌گوید:

هیچ مدرکی دال بر این وجود ندارد که ناگهان در ۸ فوریه ۲۰۱۹، به مویر گفته شود مجوزهای [اسلحه مخفی] صادر یا آزاد نمی‌شود و باید در ازای آزادی آن‌ها به تیم اجرایی دفتر کلانتری آیپد رشوه داده شود.

به گزارش سانفرانسیسکو کرونیکل، مویر با صدور بیانیه‌ای از اپل و خانواده‌اش به خاطر حمایت از او تشکر کرد. مویر مدتی است که به دلیل اتهامات از اپل مرخصی گرفته؛ اما می‌گوید امیدوار است به کار خود بازگردد. در این میان، جف روزن، دادستان سانتا کلارا با صدور بیانیه‌ای ادعا می‌کند دفتر وی هنوز باور دارد که مویر مقصر است. وی می‌گوید:

ما معتقدیم که هیئت منصفه عالی جنایی که از شواهد مستقیم و شاهدان در این پرونده فساد عمومی مطلع بود، آقای مویر را  به‌درستی به پرداخت رشوه متهم کرد. ما پای تصمیم هیئت منصفه ایستاده‌ایم و گزینه‌های خود را ارزیابی می‌کنیم.

اپل در مورد این حکم توضیحی ارائه نداده است. این حکم تأثیری بر اتهامات عنوان‌شده علیه معاون رئیس کلانتری سانتا کلارا، ریک سونگ و کاپیتان جیمز جنسن ندارد. به‌طورکلی، ادعا می‌شود که معاون کلانتری سانتا کلارا، ریک سونگ و سروان جیمز جنسن در این طرح متهم به موافقت با دریافت رشوه شده‌اند. جنسن در اوایل سال جاری میلادی به رشوه‌خواری و توطئه در یک رسوایی ۹۰ هزار دلاری مرتبط با کارزار انتخاباتی کلانتر لوری اسمیت متهم شده بود؛ اما به اسمیت که از سال ۱۹۹۸ عضو این کلانتری است، هیچ اتهامی در این مورد وارد نشده.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات