کانترپوینت: آیفون ۱۲ پرفروش‌ترین گوشی هوشمند در سه‌ماهه نخست ۲۰۲۱ بوده است

شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
طبق تحقیقات انجام‌شده، سری آیفون ۱۲ توانسته‌ است بیشترین سهم درآمد و حجم فروش در سه‌ماهه نخست ۲۰۲۱ را از آن خود کنند.
تبلیغات

تاکنون، گزارش‌های متعددی از فروش فراتر از انتظار آیفون ۱۲ و بدل شدن اپل به فروشنده‌ی برتر گوشی‌ هوشمند در جهان منتشر شده است. شواهد نشان می‌دهد که اپل با تقاضای زیادی برای مدل‌های آیفون ۱۲ مواجه است؛ به‌طوری که حتی سفارش‌های تولید گوشی‌ به شرکای مونتاژکننده را برای نیمه‌ی نخست ۲۰۲۱ افزایش داده است. گفته می‌شود اهالی کوپرتینو توانسته‌اند بیشترین سهم از فروش گوشی‌ هوشمند در سه‌ماهه‌ی نخست ۲۰۲۱ را به خود اختصاص بدهند.

اپل‌اینسایدر با استناد به تحقیقات جامعه آماری کانترپوینت گزارشی تدوین کرده است که براساس آن، مدل‌های آیفون مجهز به نسل پنجم ارتباطات موبایل (5G)، بیش از ۱۲ درصد از سهم فروش جهانی در سه‌ماهه نخست ۲۰۲۱ را در اختیار دارند. گزارش کانترپوینت، شامل درآمد و حجم فروش جهانی است که نشان می‌دهد حتی آیفون ۱۲ مینی، با وجود فروش کم‌تر از برادرانش، رتبه ششم درآمد را از کسب کرده است.

در فهرست کانترپوینت، مدل استاندارد آیفون ۱۲ پرفروش‌ترین گوشی هوشمند در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی محسوب می‌شود که ۵ درصد از محموله‌های جهانی را در این مدت به خود اختصاص داد. در رتبه‌ی دوم آیفون ۱۲ پرو مکس جای می‌گیرد که بالغ‌ بر ۴ درصد از سهم بازار را در اختیار داشت. آیفون ۱۲ پرو سومین دستگاه پرفروش بود و ۳ درصد دیگر به سهم بازار اپل اضافه کرد. آیفون ۱۱ که بیش از یک‌ سال از معرفی‌اش می‌گذرد، با اختصاص ۲ درصد از سهم بازار در جایگاه چهارم قرار گرفت.

فهرست فروش و درآمد جهانی گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه نخست ۲۰۲۱

فهرست درآمد (سمت راست) و فروش (سمت چپ) گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه نخست ۲۰۲۱

اعتقاد بر این است که اپل به دلیل تقاضای زیاد برای گوشی هوشمند 5G و تأخیر خرید در نتیجه همه‌گیری ویروس کرونا، به این مهم دست یافته است. حجم باقی‌مانده در لیست ۱۰ گوشی برتر به شیائومی و سامسونگ تعلق دارد که بیشتر سهم آن‌ها به فروش دستگاه‌های اقتصادی مربوط می‌شود. رتبه‌های پنجم، ششم و هشتم به ترتیب به ردمی ۹، ردمی نوت ۹ و ردمی نوت 9A اختصاص دارد. ردمی نوت 9A، عملکرد چشمگیری در چین و هند داشته؛ درحالی‌که ردمی ۹ استاندارد موفقیت در بازارهای جنوب شرقی آسیا تجربه کرده است.

سامسونگ با گلکسی A12 رتبه‌ی هفتم، با گلکسی A21 رتبه‌ی نهم و با گلکسی A31 جایگاه دهم را به دست آورده که از قرار معلوم، تقاضا برای این دستگاه‌ها در هند، آمریکای لاتین، خاورمیانه و آفریقا بیشتر از سایر مناطق جهان بوده است.

آیفون‌های ۲۰۲۰، بالغ بر ۳۵ درصد از کل درآمد گوشی‌های هوشمند را به خود اختصاص داده‌اند

سنجش عملکرد بازار گوشی‌ هوشمند با درنظرگرفتن درآمد حاصل از فروش، آمار و ارقام را کمی عوض می‌کند. البته غول دنیای فناوری همچنان یکه‌تاز فهرست کانترپوینت است. طبق آمار، آیفون ۱۲ پرو مکس در سه‌ماهه گذشته سهم ۱۲ درصدی از کل درآمد گوشی‌های هوشمند را به دست آورده است. آیفون ۱۲ استاندارد با ۱۱ درصد، آیفون ۱۲ پرو با ۹ درصد و آیفون ۱۱ با ۳ درصد در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. آیفون ۱۲ مینی و آیفون SE، سبب شده‌اند گوشی‌های اپل عرضه‌شده در ۲۰۲۰، به‌تنهایی ۳۵ درصد از درآمد جهانی را تشکیل بدهند.

هیچ یک از سه گوشی خانواده گلکسی S21 با توجه به حجم فروش، جزو ۱۰ گوشی برتر محسوب نمی‌شوند؛ اما هر سه در فهرست پردرآمدترین‌ها حضور دارند. گلکسی S21 اولترا با سهم ۳ درصد از درآمد جهانی، به رتبه‌ی پنج رضایت داده است؛ درحالی‌که گلکسی S21 سه‌ماهه مذکور را با سهم ۲ درصدی درآمد به پایان رساند و به‌ دنبال آن، نسخه‌ی پلاس با یک درصد از درآمد بازار جهانی گوشی هوشمند، مجموع سهم این خانواده را برای سه‌ماهه نخست ۲۰۲۱ به ۶ درصد رساند.

 نام هواوی با وجود تحریم‌های فلج‌کننده ایالات متحده آمریکا، در لیست گوشی‌های برتر از لحاظ درآمد دیده می‌شود و میت ۴۰ پرو به‌عنوان نماینده غول چینی، در جایگاه دهم قرار دارد؛ اما ممکن است این آخرین باری باشد که نام هواوی را در این لیست مشاهده می‌کنیم.

کانترپوینت ادعا می‌کند که موفقیت این پرچم‌داران درآمد جهانی گوشی‌های هوشمند را در بازه‌ی سه‌ماهه‌ی ۲۰۲۱ به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار رسانده و رکورد جدیدی ثبت کرده است. به استثنای آیفون ۱۱ و آیفون SE اپل، واضح است که فناوری 5G به‌سرعت در بازار در حال تبدیل شدن به استاندارد است.

اپل طی سال‌های گذشته تعداد یا متوسط قیمت فروش را گزارش نکرده است. این امر تعیین دقیق تحلیل‌گران در پیش‌بینی‌هایی از این دست را دشوار می‌کند. این شرکت همچنین شاهد رکوردشکنی فروش و درآمد محصولات در سه‌ماهه دوم بود؛ از این‌رو، گمان می‌رود آیفون به دلیل تقاضای بالا و ادامه تأخیر در زنجیره تأمین، عملکرد مناسب خود را در سه‌ماهه‌ی سوم ادامه بدهد. اپل به‌تازگی رنگ بنفش را به گزینه‌های رنگی آیفون ۱۲ اضافه کرده است که شاید نظر طرفداران بیشتری را به گوشی یادشده جلب کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات