عملکرد بهتر کروم بوک در مقایسه با آیپد و مک بوک در سه‌ماهه اول ۲۰۲۱

شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
بر اساس آمار، فروش کروم بوک گوگل برای اولین‌ بار در یک سه‌ماهه مالی، بیشتر از آیپد و مک بوک اپل بوده است.
تبلیغات

شیوع بیماری کرونا ضربهٔ بدی به برخی از بازارهای حوزهٔ فناوری زد؛ اما اجبار مردم به خانه‌نشینی و قرنطینه شدن برخی از مناطق دنیا به رشد بازار دسکتاپ، لپ‌تاپ‌ها و لوازم جانبی کمک فراوانی کرد. در واقع بسیاری از دانش‌آموزان، دانشجویان، مدرسان و حتی کارمندان کسب‌وکارهای مختلف، ابزار و لوازم مناسب برای فعالیت از خانه نداشتند و همین امر سبب شد بازار محصولات ذکرشده رونق بگیرد.

یکی از محصولاتی که بسیاری از کاربران به‌خصوص دانش‌آموزان و دانشجویان علاقه به خرید آن نشان دادند، سری کروم بوک‌های گوگل بود؛ به صورتی که فروش لپ‌تاپ‌های سازندهٔ سیستم‌عامل اندروید رشد چشمگیری در سال ۲۰۲۰ تجربه کرد و در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۱ توانست نسبت به آیپد و مک بوک، فروش به‌مراتب بهتری تجربه کند.

AndroidCentral به گزارشی پرداخته است که طبق آن، آمار فروش کروم بوک در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۱ را نسبت به آمار و ارقام سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۰ می‌سنجد. طبق آمار ارائه‌شده، کروم بوک گوگل در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۰ تنها ۲٫۸ میلیون دستگاه فروش داشته است؛ اما این آمار در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۱ توانسته به ۱۳ میلیون دستگاه برسد. بخش قابل‌ توجهی از کروم بوک‌های فروخته‌شده را محصولات اچ‌پی تشکیل می‌دهند.

رشد فروش کروم بوک گوگل و آمار فروش شرکت ها

اچ‌پی توانسته است ۳۳٫۵ درصد از کروم بوک‌های فروخته‌شده را به خود اختصاص بدهد که در مقایسه با آمار سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۰، شاهد رشدی ۶۳۳٫۹ درصدی هستیم. لنوو رشدی ۳۵۶٫۲ درصدی تجربه کرده است؛ البته باید گفت تعدادی از بهترین مدل‌های کروم بوک موجود در بازار را لنوو ساخته و عرضه کرده است.

برخی معتقد هستند با نهایی شدن طرح واکسیناسیون و بازگشتن کارمندان به ادارات، شاهد افت فروش محصولاتی ازجمله لپ‌تاپ‌ و تبلت‌ خواهیم بود؛ اما IDC که گزارش فروش کروم بوک را ارائه داده است، این موضوعی را رد می‌کند. به گفتهٔ یکی از اعضای IDC، بازگشت شرایط کاری کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک و بازارهای مرتبط با حوزهٔ فناوری به حالت قبل از شیوع بیماری کرونا به زمان بسیاری نیاز دارد.

میزان سهم شرکت ها از بازار لپ تاپ

تقاضا برای لپ‌تاپ‌ باریک و سبک برای کار یا برخوردار از سخت‌افزار توانمند برای تجربهٔ بازی‌های ویدئویی، روند صعودی خود را طی می‌کند و ارائهٔ سیستم‌های نوین آموزشی نیز به رشد فروش تبلت و کروم بوک‌ها کمک شایانی کرده است. طبق گزارش IDC، نه‌تنها بازار تبلت و لپ‌تاپ در آینده با رشد بیشتری همراه خواهد بود؛ بلکه حضور محصولات جدید از شرکت‌هایی مانند سامسونگ، اپل، آمازون و مایکروسافت می‌تواند رونق بیشتری به بازار در حال رشد تبلت و لپ‌تاپ بدهد.

چندی پیش اخباری منتشر شد که سامسونگ روی تبلت‌هایی با صفحه‌نمایش تاشو کار می‌کند. از طرفی مایکروسافت در حال آماده شدن برای معرفی محصولات جدید خود است. با این حساب دور از انتظار نیست که در آینده، پیش‌بینی‌های IDC رنگ و بوی واقعیت به خود بگیرند.

فروش تبلت‌ در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۱ در حدود ۳۹٫۹ میلیون دستگاه برآورد می‌شود که رشدی ۵۵٫۲ درصدی نسبت به آمار سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۰ دارد. در بازار تبلت‌، اپل با برخورداری ۳۱٫۷ درصد، جایگاه نخست را به خود اختصاص داده است و سامسونگ با ۱۹٫۳ درصد سهم از بازار، جایگاه دوم را در اختیار دارد. جایگاه سوم تا پنجم به لنوو با ۹٫۴ درصد، آمازون با ۸٫۷ درصد و هواوی با ۶٫۸ درصد، تعلق گرفته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات