فیسبوک چگونه از واتساپ درآمد کسب می‌کند

جمعه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
فیسبوک در جلسه‌ی مالی جدید خود جزئیاتی درباره‌ی کسب درآمد از واتساپ اعلام کرده است و سرویس‌های این شبکه‌ی اجتماعی در مجموع پذیرای تقریبا ۳٫۵ میلیارد کاربر ماهانه هستند.
تبلیغات

از زمانی‌که فیسبوک (Facebook) با پرداخت ۱۹ میلیارد دلار واتساپ (WhatsApp) را در سال ۲۰۱۴ به فهرست شرکت‌های زیرمجموعه‌ی خود اضافه کرد،‌ سرمایه‌گذاران شرکت تحت مدیریت مارک زاکربرگ بارها پرسیده‌اند که فیسبوک چگونه قصد دارد از این پیام‌رسان درآمد کسب کند؛ به‌خصوص پس از اینکه فیسبوک از مواضع اولیه‌ی خود پایین آمد و گفت آگهی تبلیغاتی در واتساپ نمی‌فروشد. فیسبوک چهارشنبه‌ی گذشته سرانجام جزئیاتی درباره‌ی نحوه‌ی استفاده از واتساپ برای افزایش فروش تبلیغات در پلتفرم‌های فیسبوک و اینستاگرام ارائه داد.

بر اساس آنچه CNN Business می‌نویسد، کسب‌وکارهایی که از واتساپ برای برقراری ارتباط با مشتریان و انجام معامله استفاده می‌کنند (گروهی که اهمیتی کلیدی برای آینده‌ی این پیام‌رسان دارند)، از سال ۲۰۱۷ می‌توانند تبلیغاتی در اینستاگرام و فیسبوک بخرند که حاوی گزینه‌ای برای منتقل کردن کاربران به حساب واتساپ و انجام مکالمه هستند.

مارک زاکربرگ می‌گوید اکنون یک میلیون کسب‌و‌کار در حال استفاده از این نوع تبلیغات هستند که او آن‌ها را «کلیک به واتساپ» می‌نامد. واتساپ همچنین قرار است میزبان قابلیت جدیدی شود: کاربران تجاری از این پس می‌توانند این نوع بنر تبلیغاتی‌ را مستقیم از طریق اپلیکیشن WhatsApp Business ایجاد کنند. این کار که پیش‌تر انجام‌شدنی نبود، فرایند خرید تبلیغات را ساده‌تر و یکپارچه‌تر می‌کند. 

مارک زاکربرگ سخنان خود را در جلسه‌ی توجیهی گزارش مالی فصل اول ۲۰۲۱ مطرح کرد. فیسبوک اعلام توانسته است در این بازه‌ی زمانی فروش تبلیغاتی ۲۵٫۴ میلیارد دلار ثبت کند (رشد ۴۶ درصدی در مقایسه‌ با سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۲۰). در فصل اول سال جاری میلادی فیسبوک با کسب درآمد تقریبا ۲۶٫۲ میلیارد دلار، ۳٫۳ دلار به ازای هر سهم از سهامش سود کسب کرد (۹۳ درصد بیشتر از فصل اول ۲۰۲۰). تحلیلگران وال استریت پیش‌بینی کرده بودند فیسبوک به درآمد ۲۳٫۷ میلیارد دلار دست پیدا کند.

درآمد فیسبوک از تبلیغات در فصل اول ۲۰۲۱ رشد سالانه‌ی ۴۶ درصدی تجربه کرد

درآمد بسیار خوب فیسبوک در حالی به دست آمده است که این شرکت در فصل اول ۲۰۲۱ با یک سری مشکلات نظیر نتایج حمله به ساختمان کنگره‌ی آمریکا و سؤالاتی با محوریت اطلاعات گمراه‌کننده مواجه شد. در این بازه‌ی زمانی همچنین نظارت نهادهای ضد انحصار روی فیسبوک ادامه یافت و پس از افشای اطلاعات شخصی بیش از نیم میلیارد نفر از کاربران فیسبوک، شاهد افزایش نگرانی‌ها درباره‌ی نحوه‌ی فعالیت این شبکه‌ی اجتماعی بودیم. ارزش سهام فیسبوک پس از انتشار گزارش مالی تقریبا ۶ درصد رشد کرد.

قابلیت جدید واتساپ از آنچه فیسبوک «کاتالوگ‌های WhatsApp Business» خطاب می‌کند بهره می‌گیرد. کاتالوگ اساسا ویترینی مجازی یا منویی در پروفایل کسب‌وکارها است تا مشتریان بتوانند سرویس‌ها را مشاهده کنند. کاربران تجاری از این پس می‌توانند آیتمی را در کاتالوگ انتخاب و به‌سرعت آن را به تبلیغی در اینستاگرام یا فیسبوک تبدیل کنند. در این بنر تبلیغاتی که در زمانی کوتاه ایجاد می‌شود، گزینه‌ای برای هدایت کاربران به واتساپ گنجانده شده است. پیش‌تر کسب‌وکارها مجبور بودند برای انجام فرایند خرید تبلیغات مستقیما به اینستاگرام یا فیسبوک مراجعه کنند.

مارک زاکربرگ می‌گوید برای بسیاری از مردم در حوزه‌ی تجارت آنلاین، پیام‌رسانی اهمیت بیشتری از وب‌سایت‌ و فروشگاه دارد و قدم بعدی فیسبوک این است که دسترسی به تمامی این سرویس‌ها و ابزارهایی که مدیریت پیام‌ها و ارتباط با مشتریان را ساده می‌کند، برای کسب‌وکارها فراهم کند.

قابلیت جدید واتساپ نشان می‌دهد که فیسبوک همچنان به نمایش ندادن مستقیم تبلیغات در واتساپ متعهد است. احتمال آینده‌ی واتساپ با مباحثی نظیر سیستم پرداخت و تجارت الکترونیک گره خورده است.

زاکربرگ می‌گوید: «می‌خواهم حرفم را واضح بزنم. برای ساخت پلتفرم کامل و همه‌جانبه‌ی تجاری در سراسر پلتفرم‌هایمان راه زیادی در پیش داریم و با سفری چندساله مواجه هستیم؛ بااین‌حال من برای رسیدن به آن نقطه بسیار متعهد هستم.» فیسبوک در همین حین که مدل‌های کسب‌و‌کار جدیدی را توسعه می‌دهد، در تلاش است به لطف واتساپ درآمد کسب‌و‌کار اصلی تبلیغاتی خود را افزایش بدهد.

در حال حاضر نمی‌دانیم که واتساپ چقدر روی درآمدهای فیسبوک اثر گذاشته؛ چون فیسبوک نگفته تبلیغات «کلیک به واتساپ» چه درآمدی برای این شرکت به ارمغان آورده‌اند. استفاده‌ی یک میلیون کاربر تجاری از این تبلیغات اتفاق مهمی است؛ اما فراموش نکنید که طبق آمار واتساپ بیش از ۵۰ میلیون کاربر تجاری دارد. در تمام سرویس‌ها، هم‌اکنون بیش از ۲۰۰ میلیون شرکت مشغول استفاده از ابزارهای تبلیغاتی فیسبوک هستند. یکی از تحلیلگران بازار می‌گوید مشتریان فیسبوک در بلندمدت احتمالا می‌توانند سرانجام درآمد خوبی از طریق واتساپ کسب کنند. 

به‌طور کلی کسب‌و‌کار تبلیغاتی فیسبوک در سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۲۱ دوران خوبی را سپری کرد. با درنظر گرفتن اینکه همچنان بسیاری از مردم در خانه هستند، تبلیغات موبایلی راهکار محبوبی برای رسیدن به مشتری محسوب می‌شود. میانگین قیمت هر تبلیغ فیسبوک با رشد سالانه‌ی ۳۰ درصدی مواجه شده و روی افزایش درآمدهای کلیِ فیسبوک اثر مثبت گذاشته است. مدیر ارشد مالی فیسبوک می‌گوید تعداد تبلیغاتی که این شرکت در فصل اول ۲۰۲۱ تحویل داده با رشد سالانه‌ی ۱۲ درصدی مواجه شده است.

فیسبوک انتظار دارد که روند فعلی همچنان ادامه‌دار باشد. بر اساس اعلام فیسبوک، تا تاریخ ۳۱ مارس ۲۰۲۱ (۱۱ فروردین ۱۴۰۰)، ماهانه به‌طور میانگین تقریبا ۳٫۵ میلیارد نفر مشغول استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف این شرکت شامل فیسبوک، اینستاگرام و واتساپ بوده‌اند. این عدد در مقایسه ‌با بازه‌ی زمانی مشابه در سال گذشته‌ی میلادی ۱۵ درصد رشد کرده است. 

به دلیل انتشار قابلیت ATracking Transparency در قالب iOS 14.5 برای میلیون‌ها آیفونی که اپل در سراسر دنیا دارد، احتمالا در سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۲۱ شاهد افت درآمد تبلیغاتی فیسبوک خواهیم بود. قابلیت بحث‌برانگیز ATT نمی‌گذارد فیسبوک کاربران آیفون‌ را در اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌های دیگر رهگیری کند. البته مدیر ارشد مالی فیسبوک می‌‌گوید اثرگذاری این قابلیت روی پلتفرم مورد اشاره «قابل مدیریت» است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات