عملکرد اپل در سه‌ماهه دوم ۲۰۲۱؛ رشد تمامی بخش‌ها و درآمد ۸۹٫۶ میلیارد دلاری

پنج‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰
مطالعه 4 دقیقه
اپل در سه‌ماهه دوم مالی سال ۲۰۲۱، درآمدی بالغ بر ۸۹٫۶ میلیارد دلار کسب کرده است که بیشتر به رشد چشمگیر فروش آیفون، پوشیدنی‌ها و خدمات مربوط می‌شود.
تبلیغات

به گزارش اپل‌اینسایدر، اپل در تماس تلفنی با سرمایه‌گذاران، جدیدترین گزارش مالی‌اش را ارائه داده و درآمد ۸۹٫۶ میلیارد دلاری برای سه‌ماهه منتهی به مارس ۲۰۲۱ را تأیید کرده است. آمار یادشده حاکی از آن است که غول دنیای فناوری در مقایسه با بازه‌ی زمانی مشابه در سال گذشته رشد ۵۴ درصدی تجربه کرده و سود خالص این شرکت با جهشی ۱۱۰ درصدی به ۲۳٫۶ میلیارد دلار رسیده است. برای یادآوری، اپل در سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۰، با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا و به تبع آن، بسته شدن مراکز فروش و محدودیت‌های کسب‌وکار، از درآمد ۵۸٫۳ میلیارد دلاری خبر داده بود. بخشی از بیانیه‌ی تیم کوک به شرح زیر است:

این فصل برای اپل بدون کار خستگی‌ناپذیر و ابتکار عمل هر یک از اعضای تیم در سراسر جهان امکان‌پذیر نبود. ما از استقبال مشتاقانه‌ی مشتریان از محصولات بی‌نظیر و پیشرفته‌ای که در طول یک فصل تعطیلات تاریخی تحویل داده‌ایم، بسیار خوشحالیم. ما بر این موضوع متمرکز شده‌ایم که چگونه می‌توانیم از طریق تلاش‌هایی مانند طرح ارزش نژادی، ابتکار عمل در عدالت و همچنین تعهد چندساله برای سرمایه‌گذاری ۳۵۰ میلیارد دلاری در سراسر ایالات متحده، به جوامعی که بخشی از آن هستیم، در بازگشت به قدرت و ایجاد برابری کمک کنیم.

با استناد به گفته‌های اپل، حاشیه سود ناخالص سه‌ماهه‌ی مذکور به ۴۲٫۵ درصد رسیده است و از قرار معلوم، هزینه‌های عملیاتی این دوره ۱۰٫۶ میلیارد دلار بوده که بالاتر از ۹٫۵ میلیارد دلار در سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۰ است. افزون بر این، سود هر برگه سهم ۱٫۴ دلار گزارش شده است.

پیش از انتشار گزارش مالی، اجماع وال استریت اعلام کرد که اپل درآمد ۷۷٫۴ میلیارد دلار را با سود هر سهم ۰٫۹۹ دلار گزارش خواهد داد. گزارش رسمی اپل عملکرد فراتر از انتظار این شرکت را نشان می‌دهد. درحالی‌که سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۰ تحت تأثیر اثرات شیوع ویروس کرونا قرار گرفت، به‌ نظر می‌رسد که اپل در حال بازیابی کسب‌وکارهای خود است.

نمودار درآمد سه‌ماهه اپل و سود خالص

گزارش مالی اپل در سه‌ماهه‌ی نخست ۲۰۲۱، نشان داد که برای نخستین بار درآمد کوپرتینویی‌ها در یک فصل مالی از مرز ۱۰۰ میلیارد دلار فراتر رفته است. غول دنیای فناوری با عملکردی خیره‌کننده و رشد ۲۱ درصدی در مقایسه با بازه‌ی مشابه در سال گذشته، توانسته بود درآمدی بالغ بر ۱۱۱٫۴ میلیارد دلار به ثبت برساند. این درآمد چشمگیر تا حدی به فروش فصلی آیفون ۱۲ بازمی‌گردد؛ زیرا درآمد اپل در بازه یادشده ۶۵٫۶ میلیارد دلار رسیده برآورد می‌شد.

ظاهرا تصمیم اپل برای ارسال مدل‌های جدید در دو مرحله با این هدف بوده است که بخشی از فروش خانواده‌ی آیفون ۱۲ به نیمه‌ی نخست ۲۰۲۱ منتقل شود که در فروش نهایی تأثیر بسزایی داشته است. بالطبع سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۱ نیز از این قاعده مستثنا نیست؛ زیرا اپل با رشد ۶۵ درصدی فروش آیفون مواجه شده و بالغ بر ۴۷٫۹ میلیارد دلار درآمد داشته است. در مقام مقایسه، این رقم در بازه مشابه سال گذشته چیزی در حدود ۲۸٫۹۶ میلیارد دلار تخمین زده می‌شد.

نمودار درآمد سه‌ماهه اپل بر اساس واحد فروش

با گذار از آیفون، درآمد حاصل از آیپد به ۷٫۸ میلیارد دلار رسیده که در مقایسه با درآمد ۴٫۴ میلیارد دلاری در یک سال گذشته، رشد ۷۸ درصدی را تجربه کرده است. درآمد بخش کامپیوترهای مک با رشد ۷۰ درصدی از ۵٫۴ میلیارد دلار در سال گذشته به ۹٫۱ میلیارد دلار افزایش یافته است. همچنین، درآمد بخش پوشیدنی‌ها، خانه‌ی هوشمند و لوازم جانبی با معرفی محصولات جدید، ۷٫۸ میلیارد دلار روانه‌ی شرکت کرده و عملکرد مناسبی به خود دیده است.

مدتی است که بخش خدمات اپل، رُکن اصلی درآمدهای پایدار این شرکت را تشکیل داده است و همچنان بازوی خدماتی اپل به رشد خود ادامه می‌دهد؛ به‌طوری‌که درآمد حاصل از این بخش به رقم خیره‌کننده‌ی ۱۶٫۹ میلیارد دلار رسیده است.

به‌طور کلی، اپل به دلایلی نامشخص از ارائه‌ی پیش‌بینی فصل‌های مالی آینده خودداری می‌کند و طبیعتا گزارش جدید از این قاعده مستثنا نیست؛ بنابراین، معلوم نیست آیا نتایج اپل پیش‌بینی شرکت را برآورده می‌کند یا خیر. اما برای نتایج سه‌ماهه‌ی نخست ۲۰۲۱، مدیر مالی اپل، لوکا مائستری، اظهار داشت که انتظار دارد رشد درآمد اپل در سه‌ماهه دوم تسریع شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات