روسیه اپل را دوازده‌میلیون دلار جریمه کرد

چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
تیم کوک در حال تفکر / Tim Cook
نهاد ضدانحصار روسیه گفته است اپل به‌دلیل انجام رفتار انحصارگرایانه درقبال اپلیکیشن‌های کنترل والدین، باید دوازده‌میلیون دلار جریمه پرداخت کند. اپل با این حکم مخالف و درخواست تجدیدنظر داده است.
تبلیغات

سرویس ضدانحصار فدرال موسوم به FAS، نهاد تنظیم قوانین حوزه‌ی ضدانحصار در روسیه، اپل (Apple) را به‌دلیل شکایت‌های مطرح‌شده دوازده‌میلیون دلار جریمه کرده است. طبق این شکایت‌ها، اپل به‌طور ناعادلانه اپلیکیشن‌های متفرقه‌ی کنترل والدین (پرنتال کنترل) را زیر فشار گذاشته است. به‌گزارش ورج، سرویس ضدانحصار فدرال روسیه مارس ۲۰۱۹ (اسفند ۱۳۹۷ و فروردین ۱۳۹۸) پس از دریافت نخستین شکایت از کسپرسکی لب (Kaspersky Lab)، تحقیقاتش را روی فعالیت‌های اپل آغاز کرد. در آن زمان، کسپرسکی ادعا کرد اپل مدت کوتاهی پس از اضافه‌کردن قابلیت Screen Time به iOS 12، این شرکت را مجبور کرده است عملکرد اپلیکیشن Safe Kids را محدود کند.

جریمه‌ی دوازده‌میلیون‌دلاری اپل در حالی رسانه‌ای می‌شود که طبق گزارش‌ها، نهاد تنظیم مقررات اتحادیه‌ی اروپا نیز می‌خواهد به‌زودی اتهام‌هایی به اپل وارد کند. جلسه‌ی دادگاه اتحادیه‌ی اروپا در واکنش به شکایت ثبت‌شده‌ی اسپاتیفای در مارس ۲۰۱۹ (اسفند ۱۳۹۷ و فروردین ۱۳۹۸) برگزار می‌شود. در آن زمان، اسپاتیفای از کارمزد ۳۰ درصدی اپل برای خریدهای درون‌برنامه‌ای انتقاد کرده و گفته بود این سیاست باعث می‌شود اپل موزیک دستِ بالاتر را داشته باشد. افزون‌بر اسپاتیفای،‌ توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های کنترل والدین Kidslox و Qustodio نیز برای شکایت از اپل سراغ نهادهای تنظیم مقررات اروپایی رفتند.

سرویس ضدانحصار فدرال روسیه در اطلاعیه‌ای گفته است که از اپل خواسته اقداماتی برای ازبین‌بردن مزیت ناعادلانه‌ی اپلیکیشن‌های اختصاصی‌اش دربرابر اپلیکیشن‌های متفرقه انجام دهد. همچنین، این نهاد اعلام کرده است توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های کنترل والدین باید بتوانند بدون محدودکردن عملکرد اپلیکیشن، آن را توزیع کنند. سرویس ضدانحصار فدرال روسیه آگوست ۲۰۲۰ (مرداد و شهریور ۱۳۹۹) تشخیص داده بود اپل از موقعیتش در بازار سوءاستفاده کرده است. 

اپل در واکنش به جریمه‌ی دوازده‌میلیون دلاری بیانیه‌ای منتشر کرده و در آن گفته است با این تصمیمِ سرویس ضدانحصار فدرال روسیه مخالف است و درخواست تجدیدنظر ثبت خواهد کرد. فردی به‌نمایندگی از کوپرتینونشین‌ها می‌گوید اپل با کسپرسکی همکاری کرده است تا اپلیکیشن Safe Kids را با قوانینی سازگار کند که به‌منظور محافظت از کودکان تنظیم شده‌اند. اپل می‌گوید آن‌ها اکنون ۱۳ اپلیکیشن روی اپ استور دارند که صدها به‌روزرسانی دریافت کرده‌اند. کسپرسکی لب فعلا تصمیم گرفته است به درخواست خبرنگاران برای ارائه‌ی توضیح بیشتر پاسخ ندهد. 

اپل سال ۲۰۱۹ گفت به‌دلیل استفاده‌ی اپلیکیشن‌های متفرقه‌ی کنترل والدین از فناوری مدیریت دستگاه موبایل (MDM) عملکردشان را محدود می‌کند؛ چون MDM مخصوص سازمان‌ها است و امکان کنترل‌کردن دستگاه‌های شرکتی را ارائه می‌دهد. اپل افزود وجود این فناوری در اپلیکیشن‌های مشتری‌محور بسیار خطرناک است و می‌تواند آن‌ها را دربرابر هک‌شدن آسیب‌‌پذیر کند. بااین‌حال پس از اعتراض گسترده‌ی توسعه‌دهندگان، اپل سیاست‌هایش را تغییر داد و اجازه‌ی استفاده‌ی محدود از MDM را در اپلیکیشن‌های کنترل والدین صادر کرد. در آن زمان، کسپرسکی از تغییرات سیاست‌های اپل استقبال کرد؛ اما گفت نگران است استفاده از فناوری MDM به کسب مجوز کتبی از اپل نیاز داشته باشد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات