پیشگامان تصدی مدیرعاملی اپل؛ گمانه‌زنی درباره جانشین تیم کوک

جمعه ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
مطالعه 11 دقیقه
تیم کوک، سال گذشته در مصاحبه‌ای اعلام کرد که طی ۱۰ سال آینده اپل را ترک خواهد کرد؛ اما این سؤال مطرح می‌شود که چه کسی جایگزین او خواهد شد؟
تبلیغات

تیم کوک در اوت سال ۲۰۱۱، به‌عنوان جایگزین استیو جابز فقید سکان هدایت اپل را در دست گرفت و با گذر از تمامی چالش‌ها و مدیریت پایدار، توانست اپل را به باارزش‌ترین شرکت جهان تبدیل کند. وی پس از یک دَهه خدمت در اپل، بیش از ۶۰ سال سن دارد و دوران بازنشستگی‌اش در حال نزدیک‌ شدن است؛ ازاین‌رو، در این مقاله قصد داریم به جایگزین‌های احتمالی تیم کوک در سمَت مدیرعاملی بپردازیم. در ادامه با زومیت همراه باشید.

تیم کوک، سال گذشته در پادکست Sway و مصاحبه با روزنامه‌نگار سرشناس، کارا سویشر، به مسائلی همچون تسلا و جایگاهش در وسایل نقلیه‌ی الکتریکی پرداخت و خاطرنشان کرد که احتمالاً ۱۰ سال دیگر در اپل حضور نخواهد داشت. در این پادکست سویشر به‌طور مشخص از کوک پرسید آیا تا ۱۰ سال دیگر در اپل حضور خواهد داشت یا خیر. کوک در پاسخ به این سؤال جواب داد:

۱۰ سال دیگر؟ احتمالاً نه؛ اما می‌توانم به شما بگویم الان احساس خوبی دارم. بااین‌حال، ۱۰ سال دیگر مدت زیادی است و احتمالاً نه، من دَه سال دیگر در اپل حضور نخواهم داشت.

کوک از زمان پذیرفتن مسئولیت مدیرعاملی اپل در سال ۲۰۱۱، شرکت واقع در کوپرتینو را به موفق‌ترین برند فناوری در جهان تبدیل کرده است. سبک او آن‌چنان پرزرق‌وبرق و شیوه‌ی کار وی به ‌اندازه بنیان‌گذار شرکت، استیو جابز، به‌یادماندنی نیست؛ اما رویکرد کوک در تجارت و زندگی، در بخشی از DNA اپل نهادینه شده است و این جزوی از میراث به‌یادماندنی او محسوب می‌شود.

اینکه چه کسی مسئولیت کوک را بر عهده خواهد گرفت، مشخص نیست؛ اما برخی از افراد پیشگام در تیم اجرایی شرکت، می‌توانند شانس بالایی برای جایگزینی کوک و تصدی مقام مدیرعاملی در باارزش‌ترین شرکت دنیا داشته باشند. در ادامه، برخی از گزینه‌ها و این را که چرا ممکن است نامزدهای خوبی برای این سمَت باشند بررسی می‌کنیم.

پیش از شروع باید به این نکته توجه داشت که بدیهی است در اینجا سن عاملی مهم خواهد بود؛ زیرا فرد جایگزین به سرمایه‌گذاران در وال استریت و همچنین کارمندان و مصرف‌کنندگان اطمینان خاطر می‌‌دهد که او نه‌تنها توانایی دارد، بلکه مایل به فرماندهی این شرکت برای مدت‌زمان طولانی است. به ‌همین ‌ترتیب، سن فعلی مدیرعامل بالقوه را به‌عنوان عاملی در رتبه‌بندی این موارد لحاظ می‌کنیم.

کریگ فدریگی محبوب

کریگ فدریگی اپل

به‌جرئت می‌توان گفت که کریگ فدریگی با شخصیت بسیار دوست‌داشتنی‌اش، محبوب‌ترین مدیر بالارده‌ در اپل محسوب می‌شود. او در حال حاضر مدیریت بخش نرم‌افزار را بر عهده دارد و پیشینه‌ی فعالیت آن، به حضور در شرکت NeXT، به همراه استیو جابز بازمی‌گردد. معاون ارشد ۵۱ ساله مهندسی نرم‌افزار اپل دارای استانداردهای اهالی کوپرتینو برای بر عهده گرفتن این سمَت مهم است که به‌ویژه در یک شرکت شاخص و شخصیت‌محور، بسیار اهمیت دارد.

افزون‌براین، سابقه‌ فعالیت طولانی کریگ در اپل، او را با تمام سیاست‌های سازمانی این شرکت آشنا کرده است و همین موضوع، می‌تواند آن را به گزینه‌ای مورد تأیید از سوی سهام‌داران تبدیل کند. وی همچنین در تمامی رویدادهای مهم چندسال اخیر اپل حضور پررنگ داشته و توانسته خود را به‌عنوان شخصیتی محبوب در دل طرف‌داران اپل جای دهد؛ بنابراین، انتخاب کریگ هم می‌تواند طرف‌داران را راضی کند و هم در راستای منافع سهام‌داران باشد.

گرگ جازویاک

گرگ جازویاک

تقریباً تمام آنچه در بالا درباره‌ی فدریگی گفته شد، در مورد گرگ جازویاک، معاون ارشد بازاریابی اپل در سراسر جهان نیز صدق می‌کند. او از سال ۱۹۸۶ در اپل فعالیت می‌کند. وی در داخل و خارج از شرکت بسیار محبوب و یک شخصیت شناخته‌شده است. نقش فعلی وی در بازاریابی است؛ اما جازویاک ۵۶ ساله دارای تجربیات فنی نیز هست؛ زیرا قبلاً در تیم مکینتاش بوده و به تولید آیپاد و آیفون اصلی کمک شایانی کرده است. او مانند فدریکی یکی از مهم‌ترین رُکن‌های اصلی اپل محسوب می‌شود و ارتقای وی به سمَت مدیرعامل اصلا دور از انتظار نخواهد بود.

جف ویلیامز

تصویری از جف ویلیامز و تیم کوک

در این فهرست، جف ویلیامز در بین گزینه‌های برتر به‌عنوان سومین فرد مهم انتخاب شده است. کوک قبل از تصدی سمَت مدیرعاملی، به‌عنوان مدیر ارشد عملیاتی در اپل خدمت می‌کرد. این نقش در حال حاضر توسط جف ویلیامز اداره می‌شود؛ ازاین‌رو، بسیاری جف را مدیرعامل بعدی اپل و شانس آن را برای تصدی این مقام بیش از هر فرد دیگری می‌دانند.

ویلیامز ۵۸ ساله از سال ۱۹۹۸ با اپل بوده و نقشی اساسی در معرفی اولین آیفون داشته است. او همچنین توسعه و مهندسی ساعت هوشمند اپل را هدایت می‌کند؛ محصولی که به واسطه‌ی آن، اپل بزرگ‌ترین ساعت‌ساز جهان محسوب می‌شود. علاوه‌براین، مانند فدریگی و جازویاک، ویلیامز نیز در رویدادهای اصلی سخنرانی اپل حضور دارد. برای مثال، در سپتامبر گذشته، وی برای رونمایی از اپل واچ سری ۶ انتخاب شد.

تیم کوک قطعاً هیچ‌وقت جایگزینی برای استیو جابز نبوده است؛ اما حضور آرام، رویکرد و طرفداری از مسائل اجتماعی باعث شده تا بسیاری از مؤلفه‌های اپل در دوران پس از جابز تعریف شود. شخصیت و حضور فعال در اپل بسیار مهم است و هر سه گزینه یعنی فدریگی، جازویاک و ویلیامز به‌خوبی با این استانداردها مطابقت دارند و قطعاً هر یک از آن‌ها که مسئولیت تیم کوک را بر عهده بگیرند، مورد حمایت سرمایه‌گذاران، کارمندان و ناظران شرکت قرار می‌گیرند.

اگر ملاک را سن ملاک قرار دهیم و فرض کنیم که تیم کوک ۱۰ سال دیگر و در ۷۰ سالگی اپل را ترک کند، فدریگی ۶۱ ساله، جازویاک ۶۶ ساله و ویلیامز ۶۹ ساله خواهد بود؛ بنابراین، فدریگی می‌تواند بهترین گزینه در بین مدیران بالارده‌ی اپل باشد.

آچار فرانسه‌های اپل: فیل شیلر و اِدی کیو

فیل شیلر

از زمان مسئولیت مدیریت استیو جابز، اِدی کیو و فیل شیلر بخشی از رهبران ارشد اپل بوده‌اند و در این شرکت در نقش‌های بسیار مهمی حضور دارند. تصدی هر یک از آن‌ها مانند یک انتخاب امن با چهره‌ای آشنا احساس می‌شود.

در حال ‌حاضر، کیو معاون ارشد نرم‌افزار و خدمات اینترنتی اپل است. وی بر کلیه مشاغل محتوای این شرکت ازجمله اپل پی، اپل موزیک، آی‌کلاد و... نظارت دارد و از سال ۱۹۸۹ در این شرکت بوده است. در همین حال، شیلر نیز قبلاً معاون ارشد بازاریابی اپل در سراسر جهان بود. شیلر اکنون یکی اعضای اپل است‌ و هدایت اپ استور و اپل ایونت را بر عهده دارد.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشت، این است که شیلر مانند کوک ۶۰ سال سن دارد؛ درحالی‌که کیو در سن ۵۶ سالگی کمی جوان‌تر است. با توجه به سن شیلر و کاهش نقش او در اپل، تصور می‌شود که کیو از شانس بیشتری برخوردار باشد؛ اما همچنان نباید از فدریگی، جازویاک و ویلیامز غافل شد.

سایر مدیران ارشد

اگرچه این اسامی ممکن است در بالای لیست در سال ۲۰۲۱ نباشد؛ اما طی ۵ یا ۱۰ سال آینده ممکن است چیزهای زیادی تغییر کند؛ بنابراین، در ادامه تعدادی از چهره‌های جدیدتر که از شانس بالایی برخوردار هستند، مورد برسی قرار می‌دهیم.

لیزا جکسون

تصویری از لیزا جکسون

لیزا جکسون معاون محیط زیست، سیاست و ابتکارات اجتماعی اپل است؛ نقشی که تحت رهبری کوک بسیار مهم شده و حاکی از ادامه حضور او در کلیدی‌ترین برنامه‌های اپل و راه‌اندازی محصولات آینده‌ی آن است. وی پیش از پیوستن به اپل در سال ۲۰۱۳، به‌عنوان مدیر آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا خدمت می‌کرد.

به‌طورکلی، به نظر می‌رسد که جکسون با ۵۹ سال سن و حضور کوتاه در اپل، شانس کم‌تری برخوردار باشد؛ اما باید به خاطر داشته باشید که او مشهورترین زن در بین رهبران اپل است و واضح است که اپل قصد دارد به ارتقاء تنوع در صفوف خود ادامه بدهد. به‌علاوه، تجربه رهبری او می‌تواند وی را به‌عنوان نامزدی مناسب برای مدیرعاملی معرفی کند.

جانی سروجی؛ مرد سخت‌افزاری اپل

تصویری از جانی سروجی

جانی سروجی، معاون ارشد فناوری سخت‌افزار اپل، مسئول پروژه بسیار مهم اپل سیلیکون است؛ تلاشی که ادامه‌ی رهبری اپل در دنیای تکنولوژی را تضمین و چشم‌انداز بلندمدت این شرکت را شکل می‌‌دهد. این به‌تنهایی می‌تواند وی را به نامزدی عالی برای جانشینی کوک تبدیل کند.

سروجی که ۵۷ سال دارد، از سال ۲۰۰۸ در اپل بوده و سابقه‌ی وی کمی بیشتر از جکسون است؛ اما شاید از لحاظ سابقه‌ی حضور در اپل، درمقابل نام‌های دیگر این فهرست حرفی برای گفتن نداشته باشد. بااین‌حال، وی کار خود را به‌قدری در اپل خوب انجام داده است که بسیاری آن را بهترین مدیر این شرکت و بخش تحت هدایتش را نوآورانه‌ترین بخش اپل می‌دانند.

شاید انتخاب سروجی به‌عنوان مدیرعامل اجرایی اپل کابوسی برای اینتل، ای‌ام‌دی و انویدیا باشد؛ چراکه با انتخاب آن، اپل قطعاً توجه بیشتری به سخت‌افزار و تراشه‌ها خواهد داشت.

جان ترنوس؛ جوان‌ترین نامزد احتمالی

تصویری از جان ترونس

شاید قوی‌ترین شانس در بین نام‌های ردیف سوم، جان ترنوس، معاون ارشد مهندسی سخت‌افزار اپل باشد. وی که به‌تازگی به این سمت نائل شده، از سال ۲۰۰۱ در اپل حضور دارد و بر کارهای مهندسی سخت‌افزار ازجمله تمامی نسل‌ها و مدل‌های آیپد، جدیدترین آیفون‌ها و هدفون‌های بی‌سیم ایرپاد نظارت داشته است. همچنین، در بیوگرافی رسمی ترنوس در وب‌سایت اپل، آمده است که وی یک رهبر اصلی در گذار کامپیوترهای مک به پردازنده‌های اپل سیلیکون بوده است.

سن دقیق ترنوس مشخص نیست؛ اما مشخصاتش در صفحه‌ی لینکدین، نشان می‌‌دهد که وی در سال ۱۹۹۷ از دانشگاه پنسیلوانیا فارغ‌التحصیل شده است. با فرض یک مسیر عادی دانشگاهی، ترنوس احتمالاً در اواسط یا اواخر چهل سالگی است. ترونوس نیز مانند سروجی، مرد سخت‌افزاری اپل به‌حساب می‌آید و عملکرد بی‌بدیل این بخش در سالیان اخیر، می‌تواند شانس آن‌ها را در تصدی مدیرعاملی اپل بسیار افزایش دهد.

دَن ریچیو؛ همچنان فردی مهم در اپل

دن ریچیو معاون ارشد سخت‌افزار اپل

در اوایل سال جاری میلادی، اپل اعلام کرد که دَن ریچیو، مسئول مهندسی سخت‌افزار پیشین اپل، در حال انتقال به یک پروژه مخفی جدید در این شرکت است. بر این اساس، نام و بیوگرافی ریچیو از صفحه مدیران اپل حذف شد؛ اما اعتقاد بر این است که او همچنان نقش مهمی را ایفا می‌کند.

ریچیو در سال ۱۹۹۸ به‌عنوان نایب‌رئیس طراحی محصولات به اپل پیوست و در سال ۲۰۱۰ برای نظارت بر اولین آیپد به سمت معاون فنی مهندسی سخت‌افزار آیپد ارتقا یافت. او در سال ۲۰۱۲ در کنار کریگ فدریگی به مقام معاون ارشد مدیر اجرایی (SVP) نائل شد و به‌نوعی جایگاه رئیس بخش ‌سخت‌افزار کوپرتینویی‌ها یعنی باب منسفیلد را تصاحب کرد.

ریچیو در سن ۵۵ سالگی، یک نامزد بالقوه برای جانشینی کوک خواهد بود؛ اما مشخص نیست که اپل چه پروژه و سمَتی را هدایت خواهد کرد. این موضوع ریچیو را در فهرست نامزدهای احتمالی در مقام پایین‌تری قرار می‌‌دهد.

گزینه‌های خارج از شرکت؛ کارمندان سابق یا افرادی کاملاً جدید

به نظر می‌رسد این یک رویکرد بعید است. بااین‌حال، همه‌چیز ممکن خواهد بود؛ به‌ویژه برای یک شرکت تجاری عمومی که می‌تواند تحت تأثیر و فشار سرمایه‌گذاران برای استخدام مدیرعاملی جدید قرار بگیرد. هنوز هم منطقی‌ترین مسیر اپل استخدام افرادی است که در این شرکت حضوری فعال داشته‌اند؛ بنابراین نام‌های پیشین بسیار محتمل‌تر به نظر می‌رسند.

جاناتان آیو، آنجلا آهرانتس

جانی آیو، مدیر ارشد طراحی اپل

گفته می‌شود، اگر اپل برای مدیرعامل بعدی خود به‌دنبال یک شخص خارجی باشد، می‌تواند نام‌های آشنا را بازگرداند. در رأس این لیست، جانی آیو، طراح سابق و افسانه‌ای اپل حضور دارد. البته اینکه آیا آیو بازنشسته و ۵۴ ساله، به این سمَت علاقه‌مند است یا خیر، هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. یکی از فانتزی‌های همیشگی طرفداران اپل، این بوده است که جانی آیو را مقام مدیر عاملی ببینند و این احتمال وجود دارد که بالاخره به خواسته‌شان برسند.

تصویری از آنجلا آهرانتس و تیم کوک

مورد دیگری که باید به آن توجه شود، آنجلا آهرانتس است که پیش از این معاون ارشد خرده‌فروشی در اپل بود. او تجربه مدیرعاملی دارد و از ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴، برند پوشاک بربری را هدایت می‌کرد؛ اما او نیز ‌مانند کوک ۶۰ سال سن دارد که از شانس وی برای تصدی این سمَت می‌کاهد.

سرانجام، اپل می‌تواند فردی را انتخاب کند که سابقه حضور در اپل ندارد که بیش از حد بعید به نظر می‌رسد. فرهنگ منحصربه‌فرد اپل و تاریخچه‌ی این شرکت حاکی از آن است که هر فردی که مدیرعامل بعدی اپل را بر عهده بگیرد، احتمالاً کسی خواهد بود که در حال حاضر در آنجا کار می‌کند؛ اما آیا ممکن است این سنت‌شکنی رُخ بدهد؟ نظرات خود را در این باره با ما در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات