تیم کوک ممکن است یک میلیون سهم از سهام اپل را به‌عنوان پاداش دریافت کند

شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
اعضای هیئت‌مدیره‌ی اپل با پیاده‌سازی طرحی ویژه قصد دارند در بازه‌ی زمانی چندساله نزدیک‌به یک میلیون سهم از سهام اپل را که امروزه نهایتا ۱۱۴ میلیون دلار ارزش دارد به تیم کوک اهدا کنند.
تبلیغات

پرونده‌ای که به‌تازگی در نهادهای نظارتی ثبت شده و دردسترس برخی رسانه‌ها قرار گرفته است نشان می‌دهد احتمال دارد تیم کوک تا سال ۲۰۲۵،‌ یک میلیون سهام اپل (AAPL) به‌عنوان پاداش دریافت کند. با درنظر گرفتن قیمت امروز، تیم کوک ممکن است در بهترین حالت، سهامی به‌ارزش ۱۱۴ میلیون دلار دریافت کند. البته تا سال ۲۰۲۵ به‌احتمال زیاد نرخ فعلی سهام اپل تغییر خواهد کرد. اپل در بیانیه‌ای کوتاه، این موضوع را رسما تأیید کرده است.

خبرگزاری معتبر بلومبرگ در گزارشی نوشت پاداش یک میلیون سهام که به تیم کوک تعلق می‌گیرد، بسته‌به عملکرد سهام اپل درحال‌حاضر بین ۷۶ تا ۱۱۴ میلیون دلار ارزش دارد؛ همین موضوع دلیل دیگری برای تیم کوک است تا همچنان به مدیریت بزرگ‌ترین شرکت فناوری‌محور دنیا ادامه دهد. بر اساس پرونده‌ای که سه‌شنبه‌ی گذشته ثبت شده، پاداش تیم کوک قرار است در قالب دو بسته به او ارائه شود. بسته‌ی اول شامل ۳۳۳٬۹۸۷ واحد محدود (Restricted) سهام است که در یکم آوریل سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ (۱۲ فروردین سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴) به تیم کوک اهدا خواهد شد.

بسته‌ی دیگر از ۳۳۳٬۹۸۷ واحد سهام دارد که یکم اکتبر ۲۰۲۳ (۹ مهر ۱۴۰۲) دردسترس تیم کوک قرار می‌گیرد و برپایه‌ی عملکرد نسبی سهام اپل در بازه‌ی زمانی سه ساله تعیین می‌شود. در نظر داشته باشید که کوک ممکن است هیچ‌یک از این پاداش‌ها را دریافت نکند؛ بااین‌حال درصورت عملکرد مناسب سهام ازلحاظ تئوری ممکن است کوک ۲۰۰ درصد پاداش دریافت کند. اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود درنهایت تیم کوک حدودا یک میلیون سهم دریافت خواهد کرد. 

اعضای هیئت‌مدیره‌ی اپل در واکنش به انتشار گزارش بلومبرگ بیانیه‌ای منتشر کردند. هیئت‌مدیره‌ی اپل با تحسین عملکرد تیم کوک می‌گوید او «نوآور‌ی‌هایی بی‌نظیر» برای اپل به‌ارمغان آورده و در شغل خودش یعنی مدیرعاملی، تمرکز بالایی دارد. در بیانیه‌ی اپل می‌خوانیم که تیم کوک با اولویت‌قرار‌دادن ارزش‌های مهم و صداقت به‌خوبی نشان داده که «رهبری یک شرکت به‌چه معنا است». اعضای هیئت‌مدیره می‌گویند برای نخستین بار در تقریبا یک دهه‌ی اخیر قصد دارند پاداشی در قالب سهام به تیم کوک اعطا کنند که البته به‌مرور زمان به او داده خواهد شد.

هیئت‌مدیره می‌گوید این پاداش سهام به‌ پاس قدردانی از «رهبری ممتار» تیم کوک دراختیار او قرار می‌گیرد. گفته‌ی اعضای هیئت‌مدیره‌ی اپل درباره‌ی این موضوع که تیم کوک در یک دهه‌ی اخیر نخستین بار است پاداش سهام دریافت می‌کند، حقیقت دارد؛ البته باید به‌شکلی متفاوت به این ماجرا نگاه کرد. در قرارداد فعلی تیم کوک با اپل آمده است که درصورت عملکرد مناسب سهام شرکت درمقایسه‌با سهام‌های رقیب، او می‌تواند پاداش سالانه در قالب سهام دریافت کند. آخرین بار ماه گذشته‌ی میلادی بود که به‌دلیل عملکرد بسیار خوب سهام اپل، ۵۶۰٬۰۰۰ سهم دراختیار تیم کوک قرار گرفت؛ آن تعداد سهم در آن زمان بالغ‌بر ۲۷۸ میلیون دلار ارزش داشت. 

رویکرد اعضای هیئت‌مدیره‌ی اپل برای اعطای پاداش به تیم کوک در گذر زمان، رویکردی معمول است. شرکت‌های حوزه‌ی فناوری به‌دفعات از چنین رویکردی استفاده می‌کنند تا مدیران عامل خود را باانگیزه نگه دارند و آن‌ها را به ماندن در شرکت ترغیب کنند.

البته این تاکتیک اعضای هیئت‌مدیره دررابطه‌با تیم کوک کمی کم‌اثرتر است. گزارش‌ها نشان می‌دهند مدیرعامل اپل به زندگی عادی علاقه‌مند است و هیچ نیازی به پول اضافه ندارد. این یعنی اگر تیم کوک قصد ترک شرکت را داشته باشد، به‌احتمال زیاد دریافت پاداش این‌چنینی او را به ماندن ترغیب نمی‌کند. تیم کوک پیش‌تر گفته که قصد دارد تمامی ثروت خود را در طول زندگی‌اش برای اهداف خیرخواهانه خرج کند.

بلومبرگ می‌نویسد چند هفته‌ی پیش از تیم کوک پرسیده شده که انتظار دارد تا چند سال دیگر مدیرعامل اپل باشد؛ کوک در پاسخ گفته است: «خواهیم دید. زمانی فرا می‌رسد که همه‌ی ما کاری متفاوت انجام می‌دهیم». البته با وجود این‌‌که تیم کوک شخصا علاقه‌ی چندانی به پول زیاد ندارد، ممکن است پاداش سهام جدید، او را به ماندن در اپل ترغیب کند. تیم کوک هدف مهمی دارد و آن، اهدا کردن ثروتش است. کوک هرچه بیشتر پول جمع کند می‌تواند کارهای خیرخواهانه‌ی بیشتری انجام دهد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات