ترندفورس: درآمد ۲۵ میلیارد دلاری انویدیا و AMD در سال ۲۰۲۰

سه‌شنبه ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
آمار ترندفورس نشان می‌دهد انویدیا و AMD توانسته‌اند در سال ۲۰۲۰ مجموعا بیش از ۲۵ میلیارد دلار درآمد کسب کنند. درآمد سالانه‌ی این دو شرکت به ‌ترتیب رشد ۵۲٫۲ و ۴۵ درصدی تجربه کرده است.
تبلیغات

با وجود کمبود شدید تراشه در سطح جهان و مشکلاتی جدی در زمینه‌ی تأمین قطعات کارت‌های گرافیک، آمار نشان می‌دهد که ۲۰۲۰ سالی درخشان برای انویدیا و ای ام دی (AMD) بوده است. به‌ گزارش تک‌اسپات، انویدیا و AMD سال گذشته‌ی میلادی بیشترین افزایش سالانه‌ی درآمد را در بین برترین شرکت‌های فناوری‌ فب‌لس تجربه کردند. ظاهرا مجموع درآمد دو شرکت یادشده بیش از ۲۵ میلیارد دلار بوده است.

بر اساس گزارش مؤسسه‌ی پژوهشی ترندفورس، دنیاگیری ویروس کرونا در ابتدا اتفاقی ویرانگر برای صنعت طراحی مدار مجتمع به‌ نظر می‌‌رسید؛ اما افزایش دورکاری، مهاجرت دانشگاه‌‌ها و مدارس به پلتفرم‌های مجازی برای تدریس و همچنین افزایش علاقه به بازی در بین مردم باعث شد تقاضا برای تراشه‌ها به ‌شکلی بی‌سابقه افزایش پیدا کند. 

کوالکام و برادکام در فهرست برترین شرکت‌های طراح مدار مجتمع در سال ۲۰۲۰، به ‌ترتیب رتبه‌های اول و دوم را به‌ خود اختصاص دادند و انویدیا در رتبه‌ی سوم قرار گرفت. تیم سبز در زمینه‌ی رشد سالانه‌ی درآمد قوی‌تر از تمام شرکت‌های دیگر ظاهر شد. انویدیا در سال گذشته‌ی میلادی ۱۵٫۴ میلیارد دلار درآمد کسب کرد که از رشد عظیم ۵۲٫۲ درصدی در مقایسه‌ با سال ۲۰۱۹ خبر می‌دهد. گفته می‌شود تصاحب ملناکس باعث شده است محصولات کلاس دیتاسنتر انویدیا فروش بهتری تجربه کنند. این محصولات ۶٫۴ میلیارد دلار از کل درآمد را از آن خود کرده‌اند.

برترین طراحان مدار مجتمع 2020 از نگاه ترندفورس

AMD که در رتبه‌ی پنجم جدول قرار دارد نیز سال خوبی سپری کرد. درآمد ۹٫۷ میلیارد دلاری AMD به‌ مقدار ۴۵ درصد بیشتر از درآمد این شرکت در سال ۲۰۱۹ است. سهم پردازنده‌های مرکزی عادی و دیتاسنتر هفت نانومتری AMD در سال ۲۰۲۰ افزایش پیدا کرد. Chipzilla قصد دارد به‌زودی خطوط تولیدی خود را به‌عنوان بخشی از پروژه‌ی بزرگ اینتل تحت عنوان Intel Foundry Services به روی شرکت‌های دیگر شامل انویدیا و AMD باز کند. 

برادکام در سال ۲۰۱۹ برترین شرکت طراح مدار مجتمع در دنیا بود؛ اما ترندفورس می‌‌گوید افزایش ناگهانی تقاضا برای دستگاه‌های شبکه و تصمیم اپل برای استفاده‌ی مجدد از مودم‌های کوالکام، باعث شدند این شرکت در سال ۲۰۲۰ با کسب درآمد ۱۹٫۴ میلیارد دلار یعنی ۳۳٫۷ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۹، در رتبه‌ی نخست قرار بگیرد. 

تحلیلگران نگران‌اند که خشک‌سالی اخیر تایوان وضعیت صنعت تراشه را بدتر کند. بر اساس گزارش‌ها، تایوان اخیرا طرح سهمیه‌بندی آب اجرا کرده است و این کار می‌تواند روی تولید صفحه‌نمایش و برخی قطعات نیمه‎‌هادی اثر منفی بگذارد؛ چون در فرایند تولید این قطعات به آب فراوانی نیاز است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات