آیا بازار گاوی اتر در پیش است؛ خروج اتر از صرافی‌ها از بیت کوین سبقت گرفت

شنبه ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
ذخایر اتر در صرافی‌ها به‌سرعت در حال کاهش است، جریان خروجی اتر رکورد سالانه‌ی خود را شکسته و تمایل بازار به اتر را افزایش داده است.
تبلیغات

ذخایر اتر در صرافی‌ها در پایین‌ترین نقطه‌ی تاریخی خود قرار دارد؛ اما در حال پایین آمدن است. این روند به‌معنی کمبود عرضه‌ی اتریوم در تمام پلتفرم‌های اصلی ترید است و این امر با انتشار والت اتریوم ۲٫۰ و استیکینگ در آن هم‌زمان شده. از این آدرس می‌توان دسته‌های اتریوم ۳۲-تایی را که به آدرس این والت واریز می‌شوند، مشاهده کرد.

طبق گزارش قبلی کوین تلگراف، استیکنگ در ژانویه به نزدیکی ۴ میلیارد دلار رسید و باعث شد ۲ درصد کل اتریوم موجود در قرارداد واریز اتر ۲ قفل شود. موجودی پایین اتر در صرافی‌ها باید فشار فروش کلی را روی این سرمایه کم کند؛ مخصوصاً اگر تقاضا برای اتر پس از رشد سریع بازار امور مالی غیر متمرکز وجود داشته باشد.

جریان خروجی اتر 1

ذخایر اتریوم در کل صرافی‌ها در مقابل بیت کوین. منبع: کریپتو کوانت

چرا اتر شاهد روند صعودی قوی نیست

قیمت اتریوم به نسبت مقدار اتر در گردش در صرافی‌ها، آن روند صعودی قوی در اوایل فوریه را به خود ندیده است.

یکی از تحلیل‌گران آنالیز داده‌ی بلاک‌چین کریپتو کوانت می‌گوید:

ذخایر اتر در تمام صرافی‌های متمرکز در حال کاهش است؛ درحالی‌که ذخایر بیت کوین از ژانویه امسال بالا و پایین زیادی داشته‌اند.

دو دلیل اصلی برای کاهش اتر در دو هفته‌ی اخیر وجود دارد. نخست افزایش شدید سند خزانه‌ی بلندمدت (Treasury Yield) ۱۰ ساله‌ی ایالات متحده باعث سقوط ریسک کلی بازار شده است. دوم، برتری عملکرد بیت کوین نسبت به اتریوم، حرکت آن را خاموش کرده است.

اما در آینده‎‌ای نزدیک، هردو دسته‌ی تریدرها و تحلیل‌گران بلاک‌چین انتظار دارد که اتر حرکت خود را شروع کند.

جریان خروجی اتر 2

چارت یک‌روزه‌ی اتر با نشان دادن سطوح کلیدی. منبع: تریدینگ وییو

تریدی با نام مستعار کاکتوس گفته است که اتر براساس ساختار تکنیکال خود، تا زمانی ‌که ۱۷۵۰ دلار را حفظ کند، امکان دارد بالاترین رکورد قیمتی خود را مشاهده کند:

تا زمانی ‌که فروش‌ها در این قیمت اتفاق بیافتد و قیمت روزانه بالای محدوده‌ی ۱۷۵۰ دلار بسته شود، باید به‌زودی انتظار بالاترین رکورد قیمت را کشید.

علاوه بر این، افت اخیر قیمت بیت کوین باعث افت زیاد اتر نشد؛ هر چند جفت EHT/BTC شاهد برگشتی عجیب بوده که بدین معنی است که دوره‌ی بولیش هنوز وجود دارد.

جریان خروجی از صرافی معمولا نشانه‌ای مثبت برای بازار است؛ زیرا سازمان یا سرمایه‌گذاری عمده در حال جمع کردن اتر و فرستادن آن به والت خود است

جهش بعدی بزرگ ممکن است زمانی اتفاق بیافتد که این دوره‌ی تثبیت و فشردگی به پایان برسد. تحلیل‌گر بازار کوین تلگراف، مایکل فان دپاپ، در تحلیل اخیرش گفته است: «موج بعدی افزایش ناگهانی می‌تواند قیمت اتر را بسیار بالاتر از ۲ هزار دلار ببرد.»

علاوه بر کاهش ذخایر و ساختار تکنیکال مساعد بازار، مدیرعامل کریپتو کوانت، کی یونگ جو، گفته است اتر دومین جریان خروجی ساعتی بزرگ خود را در ۲۰۲۱، در ۲۶ اسفند به خود دیده است.

یونگ جو می‌گوید:

امسال دومین جریان خروجی بزرگ اتر را در داده‌های ساعتی شاهد بودیم. به نظر می‌رسد تجمع نقدینگی در جانب فروش در صرافی‌های متمرکز در حال تشدید است. این امر بولیش است.

به دلیل اتریوم ۲٫۰، کاهش ذخایر صرافی‌ها به‌تنهایی نمی‌تواند دلیل کافی برای «گاوی» بودن بازار اتر در کوتاه‌مدت باشد.

لیدو (Lido) که پلتفرم استیکینگ اتر است، در هفته‌های نخست انتشار خود شاهد بیش از ۶۰ هزار اتر استیک شده در اتریوم ۲٫۰ بود.

به دلیل وجود لیدو و واریزها به آدرس قرارداد اتر ۲، اتر شاهد افتی عظیم در ذخایر صرافی‌ها بود. بااین‌حال در همین دوره، بیت کوین نیز بدون داشتن محرکی اصلی در ذخایر صرافی‌ها به‌شدت کاهش یافت.

بنابراین باید توجه داشت که داده‌های مهم دیگری از بلاک‌چین مانند افزایش حجم تراکنش و جریان خروجی شدید کوتاه‌مدت از صرافی باعث روند نزولی ذخایر صرافی‌ها شده که نشانه‌ای از حرکتی گسترده‌تر در کوتاه‌مدت است.

سند خزانه‌ی بلندمدت و بازار سهام؛ موارد کلیدی اثرگذار روی رشد

در آینده‌ی نزدیک، به احتمال زیاد رمزارزها شاهد همبستگی بیشتر با سند خزانه‌ی بلندمدت و بازار سهام خواهند بود. در ماه گذشته بازار ارز دیجیتال شاهد همبستگی معکوس با سند خزانه‌ی بلندمدت ۱۰ ساله بود است.

جریان خروجی اتر 3

بیت کوین/دلار آمریکا در مقابل سند خزانه‌ی بلندمدت (نارنجی). منبع: تریدینگ وییو

زمانی ‌که سند خزانه‌ی بلندمدت در فوریه به ۱٫۶ درصد نزدیک شد، بیت کوین به سمت قیمت پایین اخیر خود (۴۳ هزار دلار) کشیده شد و باعث پایین آوردن اتر و سایر آلت‌کوین‌ها با خود شود.

تا زمانی ‌که سندخزانه‌ی بلندمدت ثابت بماند، با توجه به صدور چک‌های محرک اقتصادی در آمریکا، چشم‌انداز اتریوم در سراسر مارس خوش‌بینانه خواهد بود.

این مقاله حاوی توصیه یا پیشنهاد اقتصادی زومیت نیست. خطر از‌ دست ‌دادن سرمایه در هر سرمایه‌گذاری وجود دارد و سرمایه‌گذار باید پس از مطالعه و تحقیق، تصمیم نهایی را خود اتخاذ کند و مسئولیت تبعات آن را بر ‌عهده بگیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات