مالکیت اشتراکی با توکن‌های غیر قابل معاوضه تقسیم ‌شده (F-NFT) ممکن می‌شود

پنج‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
توکن‌های غیر قابل معاوضه و هنرهای کریپتو در ۲۰۲۱، طوفانی در صنعت رمزارز به پا کرده‌اند و تعدادی از پرو‌ژه‌ها قصد دارند NFT-ها را تقسیم و مالکیت اشتراکی را برای صاحبان NFT امکان‌پذیر کنند.
تبلیغات

به گزارش کوین‌تلگراف، بعد از فروش سرسام‎‌آور بعضی از NFT-ها، پروژه‌هایی که توکن‌های غیر قابل معاوضه را تکه‌تکه می‌کنند (تقسیم می‌کنند)، در حال جلب توجه کسانی هستند که از پس خرید این NFT-های گران‌قیمت برنمی‌‎آیند.

با وجود اثرهایی مانند اثر بیپل یعنی «تمام روزها: ۵۰۰۰ روز اول» که رکورد ۷۰ میلیون دلاری را شکست، همه‌ی افراد توانایی خرید چنین ارقام عجیبی را ندارد. خریدار که با نام «MetaKovan» شناخته می‌شود، این قطعه را برای صندوقی NFT خریداری کرده است.

دارا بودن بخشی از یک اثر هنری دیجیتالی رویکردی است پس از ارائه‌ی مفهوم توکن غیر قابل معاوضه‌ی تقسیم‌شده (Fractional Non-Fungible Token) یا F-NFT که در ۲۰۱۸ برای ارائه‌ی مالکیت اشتراکی، برای مجموعه‌داران جذاب‌تر شده است.

پروژه‌ای نامتمرکز به نام فرکشنال (Fractional) به صاحبان NFT اجازه‌ی ضرب مالکیت تقسیم‌شده‌ و توکنیزه شده‌ی اثرهایشان را می‌دهد و خرید و فروش درصدی از NFT را آسان‌تر می‌کند. طبق پست منتشرشده در وبلاگی که جزئیات این پروژه را شرح می‌داد، فرکشنال علاوه بر امکان تقسیم، به صاحبان NFT امکان نقد کردن بخشی از دارایی‌شان بدون فروش کل اثر را می‌دهد.

این پلتفرم همچنین به کاربران امکان تقسیم کردن کل مجموعه‌ی NFT-ها را می‌دهد و آن‌ها را تحت مالکیت مشترک منتشر می‌کند؛ بدین ترتیب کسانی که در مورد اثر دانشی کمی دارند همراه‌با مجموعه‌داران مشهور می‌توانند در اثر هنری دیجیتال به سرمایه‌گذاری بپردازند.

در پروژه‌ی فرکشنال می‌توانید مالکیت یک اثر را به‌صورت دلخواه به قطعات کوچک‌تر تقسیم کنید و قطعات را به‌صورت ERC-20 برای دوستان خود بفرستید، آن‌ها را برای مزایده بگذارید یا نقد کنید.

fnft تقسیم شده

در این پروژه زمانی‌که خریداری ظاهر می‌شود، مقدار اتر که معادل یا بیشتر از قیمت اثر است، ارسال می‌شود. پس از تکمیل مزایده، برنده NFT را دریافت و صاحب قبلی اتر را دریافت می‌کنند. هنوز زمانی برای شروع به کار این پروژه اعلام نشده است.

پروژه‌ی دیگر به نام DAOfi که فورکی از یونی سواپ است، صرافی نامتمرکزی  برای ترید NFT-های تقسیم‌شده راه‌اندازی کرده است. این پروژه به منظور حل مشکل نقدینگی در بازارهای ثانویه‌ی NFT طراحی شده است که در آن صاحبان NFT باید منتظر پیشنهاد یا خرید به قیمت اعلام‌شده بمانند.

طبق این پست، شکستن توکن‌های غیر قابل معاوضه‌ی ERC-721 به توکن‌های قابل معاوضه‌ی ERC-20 به خریداران امکان مالکیت بخشی از یک توکن را می‌دهد؛ همانند داشتن کپی‌هایی از یک اثر هنری.

توکن‌های قابل معاوضه با قرار گرفتن روی DAOfi، با فراهم آوردن نقدینگی الگوریتمی توسط بازارسازی خودکار (AMM)، خرید و فروش را در هر لحظه امکان‌پذیر می‌کند.

DAOfi اولین فروش عمومی خود را پنج‌شنبه ۲۶ اسفند آغاز کرد و طی آن ۳۰ درصد از ۲۲ قطعه‌ی Marc Horowitz’s idxm_tile_001 را تا زمان نوشتن مقاله به فروش رساند.

این مقاله حاوی توصیه یا پیشنهاد اقتصادی زومیت نیست. خطر از ‌دست ‌دادن سرمایه در هر سرمایه‌گذاری وجود دارد و سرمایه‌گذار باید پس از مطالعه و تحقیق، تصمیم نهایی را خود اتخاذ کند و مسئولیت تبعات آن را بر‌ عهده بگیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات