چگونه ارزش روبلاکس بیشتر از الکترونیک آرتز و یوبی سافت شد

یک‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
عرضه‌ی اولیه‌ی سهام روبلاکس با موفقیتی چشم‌گیر همراه بود تا ارزش آن به ۴۵ میلیارد دلار برسد. چگونه روبلاکس از ناشران بزرگی مثل یوبی سافت و الکترونیک آرتز ارزش بیشتری دارد؟
تبلیغات

روبلاکس (Roblox) همان‌طور که پیش‌تر اعلام کرده بود، سرانجام چند روز قبل سهام خود را به‌صورت عمومی عرضه کرد در همان زمان کارمندان و سرمایه‌گذاران پیشین آن، صدها میلیون سهم از سهام Roblox را از طریق فهرست مستقیم در بازار بورس نیویورک به ‌فروش رساندند.

براساس گزارش Ars Technica، در جریان برنامه‌ی کسب بودجه‌ی خصوصی که در نخستین ماه سال جاری میلادی برگزار شد، آن سهم‌ها ۴۵ دلار قیمت داشتند. وقتی بازار بورس در روز چهارشنبه‌ی گذشته بسته شد، قیمت سهم‌ها به ۶۹٫۵ دلار رسیده بود؛ قیمتی که باعث شد ارزش Roblox Corp در مجموع به ۴۵٫۳ میلیارد دلار برسد. Ars Technica می‌گوید حداکثر ارزش هر سهم Roblox به ۷۷٫۳ دلار رسید و در ساعات اولیه‌ی باز شدن بازار بورس در روز پنج‌شنبه، به ۷۲٫۷۲ دلار کاهش پیدا کرد. 

مقاله‌های مرتبط:

    در پی این اتفاق بسیاری از مردم از خود پرسیدند شرکتی مثل روبلاکس که تنها بازی‌اش به پلتفرمی گیمینگ تبدیل شده، چگونه از ناشران بزرگی همچون Electronic Arts و Take-Two ارزش بالاتری دارد؟ برای کمک به پیدا کردن پاسخ این سؤال، اعضای Ars Technica آمار دقیقی جمع‌آوری کرده‌اند تا بدانیم چه اتفاقاتی برای سهام Roblox رخ داده است.

    این آمار، تصویر شرکتی را ترسیم می‌کنند که کاربرانی بسیار جوان و فعال دارد و در دوران قرنطینه‌ی ویروس کرونا بسیار محبوب‌تر از قبل شد. در کنار این موضوع نباید فراموش کنیم Roblox شرکتی است که به‌شدت تلاش می‌کند درآمد سالانه‌ی عظیمِ‌ در حال ‌رشدش را به سوددهی تبدیل کند. 

    ارزیابی‌ها

    ارزش روبلاکس

    • ژانویه‌ی ۲۰۱۷ (دی و بهمن ۱۳۹۵): ۵۰۰ میلیون دلار
    • جولای ۲۰۱۸ (تیر و مرداد ۱۳۹۷): ۲٫۳ میلیارد دلار
    • فوریه‌ی ۲۰۲۰ (بهمن و اسفند ۱۳۹۸): ۳٫۹ میلیارد دلار
    • ژانویه‌ی ۲۰۲۱ (دی و بهمن ۱۳۹۹):‌ ۲۹٫۵ میلیارد دلار
    • ۱۰ مارس ۲۰۲۱ (۱۹ اسفند ۱۳۹۹): ۴۵٫۳ میلیارد دلار

    ارزش فعلی شماری از شرکت‌های صنعت بازی

    • یوبی سافت: ۹٫۵۸ میلیارد دلار
    • تیک-تو: ۱۹٫۴۳ میلیارد دلار
    • الکترونیک آرتز: ۳۸٫۰۹ میلیارد دلار
    • روبلاکس: ۴۵٫۳ میلیارد دلار
    • اکتیویژن: ۷۲٫۲۳ میلیارد دلار
    • تنسنت: ۸۴۳٫۸۶ میلیارد دلار

    آمار مالی

    درآمد

    • ۲۰۱۸: ۳۱۲٫۸ میلیون دلار
    • ۲۰۱۹: ۴۸۸ میلیون دلار
    • ۲۰۲۰: ۹۲۳٫۹ میلیون دلار

    مجموع خرید ارز مجازی روباکس (Robux)

    • ۲۰۱۸: ۴۹۹ میلیون دلار
    • ۲۰۱۹: ۶۹۴٫۳ میلیون دلار
    • ۲۰۲۰: ۱٫۸۸ میلیارد دلار

    ضرر خالص

    • ۲۰۱۸: ۸۸٫۱ میلیون دلار
    • ۲۰۱۹: ۷۱ میلیون دلار
    • ۲۰۲۰: ۲۵۳٫۳ میلیون دلار

    آمار کاربران

    کاربران فعال روزانه

    • سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۱۸: ۱۳٫۷ میلیون نفر
    • سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۱۹: ۱۵٫۸ میلیون نفر
    • سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۱۹: ۱۷٫۱ میلیون نفر
    • سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۱۹: ۱۸٫۴ میلیون نفر
    • سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۱۹: ۱۹٫۱ میلیون نفر
    • سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۲۰: ۲۳٫۶ میلیون نفر
    • سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۰: ۳۳٫۴ میلیون نفر
    • سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۲۰: ۳۶٫۲ میلیون نفر
    • سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۲۰: ۳۷٫۱ میلیون نفر
    • ۵۷٫۷ دلار: میانگین پول خرج‌شده به ‌ازای کاربران فعال روزانه در سال ۲۰۲۰

    مجموع زمان بازی

    • ۲۰۱۸: ۹٫۴ میلیارد ساعت
    • ۲۰۱۹: ۱۳٫۷ میلیارد ساعت
    • ۲۰۲۰: ۳۰٫۶ میلیارد ساعت (۲٫۶ ساعت در روز براساس میانگین کاربران فعال روزانه)

    آمار دموگرافیک

    • ۲۵ درصد: تعداد کاربران روبلاکس که زیر ۹ سال سن دارند
    • ۲۹ درصد: تعداد کاربران روبلاکس که بین ۹ سال تا ۱۲ سال سن دارند
    • ۱۳ درصد: تعداد کاربران روبلاکس که بین ۱۳ سال تا ۱۶ سال سن دارند
    • ۱۶ درصد: تعداد کاربران روبلاکس که بین ۱۷ سال تا ۲۴ سال سن دارند
    • ۱۴ درصد: تعداد کاربران روبلاکس که ۲۵ سال یا بیشتر سن دارند
    • ۷۲ درصد: تعداد کاربران روبلاکس که روی پلتفرم موبایل بازی می‌کنند
    • ۲۵ درصد: تعداد کاربران روبلاکس که روی پلتفرم پی سی بازی می‌کنند
    • ۳ درصد: تعداد کاربران روبلاکس که روی کنسول‌ بازی می‌کنند
    • ۳۳ درصد: تعداد کاربران روبلاکس در ایالات متحده‌ی آمریکا و کانادا
    • ۲۹ درصد: تعداد کاربران روبلاکس در اروپا
    • ۱۵ درصد: تعداد کاربران روبلاکس در آسیا

    محتوای تولیدشده توسط کاربر

    • ۱۸ میلیون: مجموع «تجربیات» (Experiences) تولیدشده توسط کاربران در پلتفرم روبلاکس
    • ۹۰ درصد: زمان صرف‌شده توسط گیمرها روی ۱۰۰۰ تجربه‌ی برتر
    • ۲۰ میلیارد: تعداد مراجعه به !Adopt Me، محبوب‌ترین تجربه‌ی روبلاکس
    • ۸ میلیون: تعداد کاربر-توسعه‌دهنده‌های فعال مشغول تولید محتوا برای روبلاکس
    • ۱٫۲۷ میلیون: تعداد کاربر-توسعه‌دهنده‌هایی که در سال ۲۰۲۰ از طریق تجربه‌های ایجادشده در روبلاکس، پول رایج این پلتفرم (روباکس) را به ‌دست آورده‌اند
    • ۴۳۰۰: تعداد کاربر-توسعه‌دهنده‌هایی که معادل حداقل ۳۵۰ دلار روباکس در سال ۲۰۲۰ کسب کرده‌ و برای برنامه‌ی Developer Exchange Program واجد شرایط شده‌اند تا آن مقدار روباکس را به پول واقعی تبدیل کنند
    • ۱٬۲۸۷: تعداد کاربر-توسعه‌دهنده‌هایی که معادل حداقل ۱۰,۰۰۰ دلار روباکس در سال ۲۰۲۰ کسب کرده‌اند
    • ۳۰۵: تعداد کاربر-توسعه‌دهنده‌هایی که معادل حداقل ۱۰۰,۰۰۰ دلار روباکس در سال ۲۰۲۰ کسب کرده‌اند
    • ۳۶: تعداد کاربر-توسعه‌دهنده‌هایی که معادل حداقل ۱,۰۰۰,۰۰۰ دلار روباکس در سال ۲۰۲۰ کسب کرده‌اند
    • ۳: تعداد کاربر-توسعه‌دهنده‌هایی که معادل حداقل ۱۰,۰۰۰,۰۰۰ دلار روباکس در سال ۲۰۲۰ کسب کرده‌اند

    مجموع کارمزد معاملاتی پرداخت‌شده به کاربر-توسعه‌دهنده‌ها

    • سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۱۸: ۱۶٫۲۷۹ میلیون دلار
    • سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۱۸: ۱۶٫۴۹۵ میلیون دلار
    • سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۱۸: ۱۸ میلیون دلار
    • سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۱۸: ۲۱٫۱ میلیون دلار
    • سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۱۹: ۲۲٫۷۲ میلیون دلار
    • سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۱۹: ۲۳٫۲۹ میلیون دلار
    • سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۱۹: ۲۶٫۲ میلیون دلار
    • سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۱۹: ۳۹٫۷۶ میلیون دلار
    • سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۲۰: ۴۴٫۵ میلیون دلار
    • سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۰: ۸۵٫۰۵ میلیون دلار
    • سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۲۰: ۸۵٫۴۷ میلیون دلار
    • سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۲۰: ۱۱۳٫۷۱ میلیون دلار
    • ۳۶ درصد: درصد مجموع درآمد پرداخت‌شده‌ی روبلاکس در قالب کارمزد معاملاتی به کاربر-توسعه‌دهنده‌ها در سال ۲۰۲۰ 
    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات