نبود آموزش بزرگ‌ترین مانع برای رشد امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) است

پنج‌شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۵
مطالعه 4 دقیقه
برای قدم‌گذاشتن در طبیعت پیچیده‌ی DeFi، به آموزش دقیق و واضحی نیاز است که سطوح ابتدایی سرمایه‌گذاری را نیز دربر گیرد.
تبلیغات

مدتی است که مشارکت در بازارهای مالی سنتی برای مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران سازمانی جذابیت کمتری دارد. با افزایش توجهات به‌سمت امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، فرصت‌های جدید فراوانی یافت می‌شود؛ بااین‌حال، هرگونه اقدامی در این زمینه، خطرها و کاستی‌هایی خواهد داشت.

براساس گزارش کوین‌تلگراف، دَه‌ها سال است که سرمایه‌گذاران سازمانی و مصرف‌کنندگان انواع زیادی از گزینه‌های مختلف ارائه‌شده به آن‌ها در دنیای مالی را کاوش کرده‌اند. تا زمانی‌که این افراد توانسته‌اند در حساب پس‌اندازشان درآمد منفعل داشته باشند، روند یادشده به‌خوبی کار کرده است. درآمد منفعل، درآمدی پایدار است که از دارایی، سهام و سرمایه‌گذاری حاصل شده است. باتوجه‌به اینکه امروزه بسیاری از بانک‌ها نرخ سود منفی مطالبه می‌کنند و به بهره‌کشی از مشتریان ادامه می‌دهند، همه‌چیز بسیار متفاوت به‌نظر می‌رسد. نرخ سود منفی حالتی است که در آن وام‌گیرنده به‌جای پرداخت سود به وام‌دهنده، سود دریافت می‌کند.

مسئله‌ی دیگری که باعث کاهش جذابیت بازارهای مالی متمرکز می‌شود، موانع موجود در این صنعت است. به‌طور خاص، بانک‌ها بیشتر به‌دلیل عملکرد نادرستشان مجبور هستند که مدام دعاوی مطرح‌شده علیه خودشان را بدون دخالت دادگاه حل‌وفصل کنند. دامنه‌ی این سوءعملکرد افتتاح حساب برای مشتریان بدون آگاهی آن‌ها و ارائه‌ی خدماتی با کارکرد یکسان و نامی متفاوت، پول‌شویی و... را شامل می‌شود.

ایجاد دسترسی بیشتر به DeFi

شاید این‌گونه به‌نظر برسد که امور مالی غیرمتمرکز با هدف ایجاد اخلال در بازارهای مالی سنتی ایجاد شده؛ ولی برای دستیابی به این هدف مسیری طولانی در پیش است. در اوضاع‌واحوال کنونی، DeFi در درجه‌ی اول در خدمت کاربرانی است که درباره‌ی بازار رمزارزها دانش کافی دارند. شوربختانه با اینکه قیمت بیت‌کوین (BTC) و اتریوم (ETH) در چند ماه اخیر به‌شدت افزایش یافته است، حتی درحال‌حاضر صنعت ارزهای دیجیتال بازاری خواص‌پسند باقی مانده است.

کاربری‌های دیفای بسیار بیشتر از صرف خرید و نگه‌داری بیت‌کوین و اتریوم و ارزهای دیجیتال دیگر است

درحقیقت، هیچ اصول و راهنمایی برای چگونگی آمادگی به‌منظور استفاده از این فرصت‌های جدید مالی برای کاربران وجود ندارد. تمامی راهنمایی‌های موجود با این پیش‌فرض ارائه می‌شوند که خواننده از قبل ریزودرشت ارزهای دیجیتال را می‌داند؛ اما معمولا این‌گونه نیست.

آموزش امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای / DeFi

آموزش اولین گام بزرگ است

برای قدم‌گذاشتن در طبیعت پیچیده‌ی DeFi، به آموزش دقیق و واضحی احتیاج است. نیاز فزاینده‌ای به پلتفرم‌های آموزشی وجود دارد که مباحث ابتدایی سرمایه‌گذاری را مطرح می‌کنند. انتشار محتوای اموزشی کمکی درباره‌ی DeFi در سال ۲۰۲۰ و اوایل سال ۲۰۲۱ افزایش چشمگیری یافته است. هدف از ابتکارات در حوزه‌ی آموزش، کاهش موانع پیش ‌رو برای ورود به امور مالی غیرمتمرکز ازطریق آموزش افراد در زمینه‌ی ارزهای دیجیتال و فرصت‌هایی است که این صنعت در حیطه‌ای گسترده‌تر فراهم می‌کند.

هدف نهایی برای دیفای این است که صدمیلیون کاربر دیگر تا سال ۲۰۲۵ حداقل یک ‌دلار در امور مالی غیرمتمرکز سرمایه‌گذاری کنند. ممکن است دستیابی به چنین مقصودی آسان به‌نظر برسد؛ اما متقاعد‌کردن میلیون‌ها نفر برای مشارکت در این صنعت کار ساده‌ای نیست.

افراد زیادی به‌طور‌کلی رمزارزها را نخواهند پذیرفت و تصور مشابهی درباره‌ی دیفای خواهند داشت. ما به‌عنوان عضوی از این صنعت از لزوم بهبود تمامی قابلیت‌های دیفای باید آگاه باشیم تا مردم آن‌ها را بیشتر جدی بگیرند. ایجاد تأثیری جهانی با ساختارها و فناوری‌های پیچیده و نیاز به استفاده از ارزهای دیجیتال، آموزشی واضح و مختصر را الزامی جلوه می‌دهد.

اکنون، بزرگ‌ترین عامل تسریع‌کننده برای آغاز اقدامات آموزشی بیشتر حماسه‌ی اخیر انجمن r/Wallstreetbets و گیم‌استاپ است. این انجمن در وب‌سایت ردیت جنبشی برای ایجاد فشار استقراضی به‌راه انداخت و باعث شد ارزش سهام گیم‌استاپ دَه‌ها برابر شود. مردم در سراسر جهان ناگهان خودشان را در موقعیتی قدرتمند دیدند که در آن، بازار مالی با ساز آن‌ها می‌رقصید.

این رویداد الزام دسترسی همگانی به بازارهای مالی را نشان داد؛ اما صنعت مالی کنونی همیشه اجازه نمی‌دهد چنین رویدادهایی رخ دهند. این موضوع زمانی مشخص شد چندین شرکت ارائه‌دهنده‌ی خدمات برای محافظت از سرمایه‌گذاران بزرگ معاملات سهام گیم‌استاپ را متوقف کردند. چنین اقدامی می‌تواند نمونه‌ای بارز از عملکرد ناعادلانه‌ی صنعت مالی باشد.

ایجاد وضعیتی که همه برای موفقیت فرصتی برابر دارند

حوزه‌ی مالی می‌تواند در هسته‌ی خود بدون مسئول یا واسطه‌ی متمرکزی فعالیت کند. صنعت دیفای نشان داده است حتی اگر این صنعت در مراحل اولیه‌ی توسعه باشد، معاملات بدون واسطه را امکان‌پذیر کرده است. ایجاد محیطی امکان‌پذیر است که در آن همه بتوانند با خیال راحت به‌طور مستقیم وام بگیرند و وام دهند و دادوستد کنند؛ اما جنبه‌ی آموزشی باید در اولویت قرار گیرد.

باتوجه‌به اینکه تصور عمومی از سیستم‌های مالی سنتی مدام لطمه می‌بیند، طولی نخواهد کشید گروه‌هایی بزرگ کاوش در افق‌هایی دیگر را آغاز می‌کنند. سرمایه‌گذاری در رمزارزها آزادی مالی برای بسیاری از افراد به‌ارمغان آورده؛ بااین‌حال، آگاهی از این نکته بسیار مهم است که سرمایه‌گذاری در رمزارزها، تنها اولین گام در مسیر دستیابی به آزادی است.

کاربری‌های دیفای بسیار بیشتر از صرف خرید و نگه‌داری بیت‌کوین و اتریوم و ارزهای دیجیتال دیگر است. درحالی‌که سرمایه‌گذاری روی رمزارزها امکان دسترسی به امور مالی غیرمتمرکز را فراهم می‌کند، ابداعات در حوزه‌ی آموزشی با پیشوایی رهبران این صنعت به کاربران نشان می‌دهد چگونه با اهدافی فراتر از مقاصد سوداگرانه از دارایی‌های یادشده استفاده کنند. ممکن است به‌کمک آموزش و تحقیق و راهنمایی، دوره‌ای جدید در صنعت مالی ایجاد شود.

این مقاله حاوی توصیه یا پیشنهاد اقتصادی زومیت نیست. خطر از‌دست‌دادن سرمایه در هر سرمایه‌گذاری وجود دارد و سرمایه‌گذار باید پس از مطالعه و تحقیق، خود تصمیم نهایی را اتخاذ کند و مسئولیت تبعات آن را بر‌عهده بگیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات