پنج شبکه‌ی اصلی (Mainnet) بلاک ‌چین مورد انتظار در ۲۰۲۱

شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
شبکه‌ی اصلی یا Mainnet به بلاک‌چینی گفته می‌شود که به‌طور کامل آماده‌ی بهره‌برداری است. در این مقاله با ۵ شبکه‌ی اصلی مورد انتظار در ۲۰۲۱ آشنا می‌شویم.
تبلیغات

شبکه‌ی اصلی (Mainnet) واژه‌ای برای توصیف حالتی است که پروتکل بلاک‌چین کاملا توسعه داده و اجرا شده باشد. شبکه‌ی اصلی در مقابل شبکه‌ی آزمایشی (Testnet) قرار می‌گیرد و به شبکه‌ای گفته می‌شود که در آن تراکنش‌های ارز دیجیتال پخش، تأیید و روی تکنولوژی لجر نامتمرکزی (Blockchain) ضبط می‌شوند. در مقاله‌ی پیش ‌رو به‌ نقل از Bitcoinist، با ۵ شبکه‌ی اصلی که رشد سریعی خواهند داشت، آشنا خواهیم شد.

در آینده، روزهای نخستین ۲۰۲۱ را به خاطر موفقیت بیت کوین و اتریوم و FOMO (ترس از دست رفتن فرصت توسط سازمان‌‌ها) به‌ خاطر خواهیم سپرد که باعث شد سرمایه‌های این سازمان‌ها رکورد تاریخی بزنند. کمتر از یک سال بعد از دنیاگیری کرونا که تیتر اول اخبار بود، خریدهای انجام‌شده توسط میلیاردرها و توسعه‌ی ترازنامه‌هایشان به‌وسیله‌ی رمزارز، موجب شد بازار وارد عرصه‌ی جدید شد؛ اما در همین زمان که بیت کوین و اتریوم در حال تقویت جایگاه خود بودند، تعدادی از بلاک‌چین‌های لایه‌ی یک که رقیب همدیگر هستند، خود را آماده‌ی پرتاب می‌کنند.

۱. رادیکس (RADIX)

رادیکس اولین پروتکل لایه-۱ است که به‌طور خاص برای خدمت به حوزه مالی غیر متمرکز (دیفای) ساخته شده. رادیکس پلتفرمی با عملکرد بالا به‌حساب می‌آید که ۱٫۴ میلیون تراکنش در ثانیه (TPS) را توسط الگوریتم ۲۰۱۸ خود ثبت کرده است و از لحاظ تئوری، این الگوریتم را می‌توان گسترش داد. بر این اساس رادیکس، پروتکل دیفای اتریوم، بیت کوین و تقریبا هر شبکه‌ی دیگر را پشت سر خواهد گذاشت؛ اما این شبکه دیگر چه چیزی برای عرضه دارد؟

همانند پروتکل سازگار پولکادات که گوین وود ساخته شده است، رادیکس از شاردینگ (Sharding) استفاده می‌کند. به ‌جای استفاده از مجموعه‌ای از شاردهای ثابت، رادیکس عملا از تعداد نامحدودی شارد برای رسیدن به موازی‌کاری لازم برای پلفترم دیفای در سطح جهانی استفاده می‌‎کند. رادیکس دارای الگوریتم اجماع خودش است که سربروس (Cerberus) نام دارد و به این بلاک‌چین امکان فراهم کردن مقیاس‌پذیری خطی بدون از دست رفتن ترکیب‌پذیری یا سازگاری می‌دهد. رادیکس خود را به‌عنوان جایگزینی مناسب برای اتریوم که می‌گفت هیچ‌وقت برای خدمت رساندن به دیفای طراحی عمل نشده، معرفی کرده است.

رادیکس با داشتن کاتالوگ اجزا و حق تألیف توسعه‌دهندگان، تصمیم دارد که به توسعه‌پذیرترین پلتفرم لایه-۱ دیفای تبدیل شود. سرعت‌بخشی به بازار، امنیت بالا، پتانسیل کسب درآمد برای اجزای باارزش و مقیاس‌پذیری نامحدود نقاط قوت رادیکس است که در اختیار نسل بعدی توسعه‌دهندگان دپ (Dapp) قرار خواهد گرفت. این بلاک‌چین توسط مهندس گوشه‌گیر دن هیوز که در ۲۰۱۰ با بیت کوین اولین تجربه را کسب کرده بود، ساخته شده است. رادیکس در مسیر انتشار در فصل دوم ۲۰۲۱ است. در شرایطی که کارمزدهای اتریوم سر به فلک می‌زند، این بلاک‌چین برای کاربران دیفای سریع‌ترین راه است.

۲. داسک نتورک (DUSK NETWORK)

شبکه‌ی داسک بلاک‌چینی متمرکز بر حریم خصوصی و متن باز است و برای دپ‌های مالی استفاده می‌شود. شبکه‌ی داسک با کمک گرفتن از تکنولوژی اثبات دانایی صفر (Zero-Knowlege) می‌تواند برای صدور توکن‌های تنظیم‌شده توسط قراردادهای هوشمند بدون نیاز به مجوز استفاده شود و از حریم خصوصی حفاظت می‌کند. هدف داسک شکل‌دهی مجدد به صنعت مالی، دادن فرصت دستیابی به دارایی و سرمایه‌ها و گستره‌ی کامل خدمات مالی هوشمند است.

همه‌ی ما با دیفای آشنا هستیم، اما شبکه‌ی داسک واژه‌ی خودش را معرفی کرده است: رگ‌دیفای (RegDeFi) بی‌معنی امور مالی غیر متمرکز تنظیم شده (Regulated Defi). عصر امور مالی غیر متمرکز تنظیم‌شده شاهد حضور مؤسسات مالی اصلی و سرنگون شدن دوشاخه‌ی امور مالی سنتی و دیفای خواهد بود. در این محیط شبکه‌ی داسک خودش را به‌عنوان موتور منطبق و رازدار برای جهان مالی مرتبط، معرفی خواهد کرد. در حال حاضر زمان شروع به کار این شبکه‌ی اصلی مشخص نیست ولی طبق خبری در یک پست در ۷ ژانویه، این زمان  امسال اعلام شده است.

۳. مارلین (MARLIN)

مارلین پروتکلی باز است که از زیرساخت شبکه‌ی قابل‌برنامه‌ریزی برای دیفای و وب ۳٫۰ پشتیبانی می‌کند. این پروتکل که در اواسط ۲۰۱۹ به‌عنوان بخشی از برنامه‌ی نهفتگی آزمایشگاه بایننس معرفی شد، قابلیت توسعه، انعطاف‌پذیری و غیر متمرکز بودن را در لایه‌ی پایه فراهم می‌کند و این کار را با بهینه کردن معماری شبکه‌ی زیرین بلاک‌چین انجام می‌دهد. این بدین معنی است که مارلین به گره‌ها این امکان را می‌دهد که سریع‌تر ارتباط داشته و حجم بزرگ‌تری از داده را در زمانی کمتر منتقل کنند، این امر باعث افزایش معیاری می‌شود که تمام بلاک‌چین‌ها با آن سنجیده می‌شوند: توان عملیاتی.

مارلین تنها به بلاک‌چین‌ها خدمت نمی‌کند بلکه این پروتکل می‌تواند توسط دپ‌هایی که به‌دنبال ارتباطات P2P سریع‌تر و همچنین سیستم‌های ذخیره‌سازی ابری و شبکه‌های اجتماعی به کار گرفته شود. مارلین دارای همکارانی چون شبکه ماتیک (Matic Network) و بلاک‌کلاد (Blockcloud) است و همچنین لاروانت (Larvanet) را منتشر کرده است که شبکه‌ی اصلی دارای سیستم انگیزه بخشی است که پیش‌بینی می‌شود امسال منتشر شود.

۴. کانکوردیوم (CONCORDIUM)

بلاک‌چین تجاری کانکوردیوم که اخیرا چهارمین شبکه‌ی آزمایشی خود را منتشر کرده و قرار است در شش ماه اول امسال شبکه‌ی اصلی خود را منتشر کند. این بلاک‌چین لایه-۱ که دارای هویت درونی در سطح پروتکل است، پلتفرمی است از که اثبات دانایی صفر استفاده می‌کند تا از حریم خصوصی کاربر حفاظت کند و همچنین در صورت لزوم حکم دادگاه گمنامی کاربر‌ را برملا کند، به عبارت دیگر این پلتفرم که در زوگ سویس بنیان شده است، در عین حفظ گمنامی شهروندان قانون‌مدار، نهادهای نظارتی را خوشحال نگه می‌دارد.

همانند سایر بلاک‌چین‌های اشاره‌شده، مقیاس‌پذیری و امنیت نگرانی‌های اصلی کانکوردیوم است. این پلتفرم معتقد است راضی کردن نهادهای نظارتی کلید ورود تریلیون‌ها تراکنش تجارت‌های مبتنی بر بلاک‌چین است؛ مانند اتریوم این پلتفرم از قراردادهای هوشمند که در حوزه‌های مختلف صنعت از اینترنت اشیا تا زنجیره‌ی تأمین کاربرد دارد، استفاده می‌کند. جالب است بدانید که مؤسسان کانکوردیوم با شرکت‌هایی مانند ولوو، ایکه‌آ و بانک ساکسو در ارتباط است که این بدین معنی است که دارای شانس بهتر برای جلب نظر شرکت‌ها نسبت به رقیبانش در فضای تجاری است.

۵. کاسپر نتورک (CASPER NETWORK)

شبکه‌ی کاسپر که خود را برای انتشار قریب‌الوقوع آماده می‌کند، اخیرا ۱۴ میلیون دلار توکن تأییدکننده‌ی خصوصی توسط شرکت Digital Strategies فروخته است. این بلاک‌چین عمومی که از اثبات سهم استفاده می‌کند در مسیر توسعه‌ی اپلیکیشن و یکپارچه‌سازی تجاری گام برداشته است. کاسپر اخیرا به شبکه خدمات مبتنی بر بلاک چین کشور چین (BSN) ملحق شده است که با پشتیبانی از دولت چین در راستای توسعه‌ی پذیرش بلاک‌چین در منطقه و فراتر از آن عمل می‌کند. با ملحق شدن به BSN، این بلاک‌چین مقیاس‌پذیر و غیر متمرکز امید دارد تا در ۲۰۲۱ منتشر شود.

ظاهرا این بلاک‌چین کاربرپسند برای مشتریان تجاری بر مبنای پروتکل اجماع Highway ساخته شده است و توسط محقق قبلی بنیاد اتریوم، ولاد زامفیر توسعه‌ داده شده است. این پروژه که ابتدا برای توسعه‌ی اتریوم ساخته شده بود، اخیرا توسط شرکت HeraSoft مورد توجه زیادی واقع شده است. این شرکت دارایی با پشتوانه‌ی طلای خود را برای خرید توکن در این شبکه منتقل کرده است تا ردیابی و مالکیت را امکان‌پذیر کند. اگر کاسپر سدهایی را که گفته است بشکند، اتفاقات بزرگ حتمی است.

امنیت، مقیاس‌پذیری، حریم خصوصی و غیر متمرکز بودن: این‌ها واژه‌هایی است که آزادانه در بلاک‌چین‌های قدیمی و جدید دست به دست می‌شوند. همانگونه که گفته می‌شود اگر می‌خوای چیزی را امتحان کنی، خودت آن را امتحان کن، باید این بلاک‌چین‌ها را خودتان امتحان و بهترین را انتخاب کنید. مشکل است بگوییم کدام یک از این پروژه‌ها انتظارات غیر واقعی و عجیب جامعه‌ی رمزارز را برآورده می‌کند؛ اما مطمئن هستیم که این شبکه‌ها مواردی خوبی برای ارائه دارند.

این مقاله حاوی توصیه یا پیشنهاد اقتصادی زومیت نیست. خطر از‌ دست دادن سرمایه در هر سرمایه‌گذاری وجود دارد و سرمایه‌گذار باید پس از مطالعه و تحقیق، تصمیم نهایی را خود اتخاذ کند و مسئولیت تبعات آن را بر‌ عهده بگیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات