مسترکارت امسال خرید با رمزارز را برای فروشندگان امکان‌پذیر می‌سازد

پنج‌شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰
مطالعه 3 دقیقه
غول‌های پرداخت تصمیم دارند از تراکنش مستقیم با ارز دیجیتال روی شبکه حمایت ‌کنند. مسترکارت امسال امکان پرداخت‌ به‌صورت رمزارز را فراهم می‌کند.
تبلیغات

طبق گزارش کوین‌دسک از منبعی موثق، قابلیت پرداخت با ارز دیجیتال توسط فروشندگان برای اولین ‌بار برای این غول امور مالی فراهم می‌شود. این شرکت هنوز مشخص نکرده است از کدام رمزارز پشتیبانی خواهد کرد. 

بیشتر بخوانید: مفاهیم پایه ارز دیجیتال

میشل میباخ (Michael Miebach) مدیرعامل Q4، در کنفرانس خبری ۹ بهمن، اطلاعاتی در مورد ادغام با پرداخت‌ دیجیتال به‌طور مستقیم روی شبکه‌ی مسترکارت آشکار کرد. مدیرعامل جدید Q4 برای مشتریان و فروشندگان حداکثر انعطاف‌پذیری را به‌طور یکسان فراهم کرده است.

مسترکارت پیش از این از تراکنش محدود رمزارز ازطریق همکاران کریپتوی خود Wirex و Uphold پشتیبانی می‌کرد؛ اما قبلا تنها از پرداخت پشتیانی می‌کرد و نه تسویه و کوین‌ها قبل از رسیدن به فروشنده به پول فیات تبدیل می‌شد.

این رویکرد جدید به صاحبان فروشگاه و تاجرانی که این روش را ترجیح می‌دهند، فراهم آوردن این کار را مژده می‌دهد. آن‌ها قادر خواهند بود تجارتشان را فراسوی مرزهای اکوسیستم فیات انجام دهند؛ البته اگر مشتریان حاضر به پرداخت با رمزارز باشند.

این تصمیم در دنیایی که رویکرد خرید و نگه‌داری بر بازار رمزارز مسلط است، ریسک سختی محسوب می‌شود. طبق اعلام منبع خبر، اکثر خریداران بیت‌کوین برای سرمایه‌گذاری از آن استفاده می‌کنند نه ابزاری برای خرید و البته هیچ تضمینی نیست که رویکرد تسویه حساب مسترکارت با رمزارز از بیت‌کوین پشتیبانی کند.

به گفته‌ی منبع، رمزارز طبق چارچوب «قوانین همکاری برای بلاک‌چین» سال ۲۰۱۹ مسترکارت ارزیابی می‌شود. این چارچوب در هنگام انتشار بلاک‌چین لیبرا (Libra) مسترکارت منتشر شد و روی تأکید بر ثبات، حفاظت از مشتری و انطباق با مراجع نظارتی در یافتن همکاران بالقوه تأکید می‌کرد. به گفته‌ی مسترکارت، بیشتر ۲۶۰۰ رمزارز کنونی این شرایط را ندارند.

به همین ترتیب، فروشندگان کمی رمزارزها را پذیرفته‌اند؛ چه بیت‌کوین باشد یا سایر رمزارزها. اظهار تسلا مبنی بر فروش ماشین‌هایش با بیت‌کوین هنوز به‌صورت فرضیه باقی مانده است. جامعه‌ی رمزارز هنوز بسیار دور از واقعیت است؛ اما مسترکارت زمینه‌ی این آینده را ازطریق ثبت امتیاز در حوزه‌ی ارز دیجیتال فراهم می‌کند. به گفته‌ی مسترکارت، این شرکت ۸۹ امتیاز ثبت‌شده در مورد بلاک‌چین دارد و ۲۸۵ امتیاز دیگر در دست تأیید است. این امتیازها در آمریکا شامل این موارد هستند: روش‌های حفاظت از حریم شخصی تراکنش‌های رمزارز، تأیید پرداخت با کارت اعتباری روی بستر بلاک‌چین، پردازش لحظه‌ای پرداخت و نحوه‌ی تعامل با بازپرداخت رمزارزها.

مسترکارت ابتدا در سال ۲۰۱۳ امتیازی برای تعامل با پرداخت‌های بیت‌کوین ثبت کرد؛ اما در ۲۰۱۵ از این تلاش صرف ‌نظر کرد. این شرکت در ۲۰۱۹ گروهی از توسعه‌دهنده‌گان والت (کیف پول دیجیتال) و خبرگان کریپتو را استخدام کرد. حال مسترکارت دارای پلتفرمی است که بانک‌های مرکزی ازطریق آن می‌توانند رمزارزها را آزمایش کنند.

فضای پرداخت در حال هجوم برای پشتیبانی از رمزارزهای مبتنی بر بلاک‌چین است؛ این امر از زمان پیشگامی بیت‌کوین در ۲۰۰۹ برای داشتن تراکنش‌های بدون حالت، نظیر به نظیر و تغییرناپذیر، چنین سرعتی به خود ندیده است. پی‌پال می‌خواهد امسال پرداخت با بیت‌کوین را حذف کند، از طرف دیگر شرکت رقیب آن یعنی ویزا (Visa) شاید در آینده پرداخت با رمزارز را اضافه کند.

این مقاله حاوی توصیه یا پیشنهاد اقتصادی زومیت نیست. خطر از ‌دست ‌دادن سرمایه در هر سرمایه‌گذاری وجود دارد و سرمایه‌گذار باید پس از مطالعه و تحقیق، تصمیم نهایی را خود اتخاذ کند و مسئولیت تبعات آن را بر ‌عهده بگیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات