گوگل کلاد در سال ۲۰۲۰ حدود ۵٫۶ میلیارد دلار ضرر کرده است

پنج‌شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
فراز و فرود گوگل در سرویس گوگل کلاد ادامه دارد و درحالی‌که درآمد این بخش رشد چشم‌گیری داشته، ضررهای حاصل از آن نیز افزایش یافته است.
تبلیغات

گوگل کلاد (Google Cloud) شاهد رشد شتابان درآمد است؛ اما ضررهای حاصل از آن نیز افزایش می‌یابد. براساس گزارش TechCrunch، امروز گوگل در جریان ارائه‌ی گزارش مالی، درآمدهای عملیاتی سرویس گوگل کلاد را برای اولین ‌بار منتشر کرد. در سال مالی ۲۰۲۰ گوگل که روز ۳۱ دسامبر پایان یافت، سرویس مذکور ۵٫۶ میلیارد دلار ضرر کرده است. این زیان، از ۱۳ میلیارد دلار درآمد کلیِ این بخش است.

با توجه ‌به اینکه محاسبات ابری حوزه‌ای پرسود است، از دست ‌رفتن درآمد در این بخش در نگاه اول اندکی هولناک به ‌نظر می‌رسد. بااین‌حال برای بررسی این مسئله راه‌های مختلفی وجود دارد؛ از یک‌ طرف، ضرر سرویس گوگل کلاد در حال افزایش و از ۴٫۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ به ۴٫۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ رسیده است؛ اما از طرف دیگر، درآمد این حوزه رشد چشم‌گیری تجربه می‌کند و از ۵٫۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ به ۸٫۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته‌ است. آن‌چه این آمار و ارقام نشان می‌دهد، سرما‌یه‌گذاری سنگین گوگل روی کسب‌وکار این شرکت در حوزه‌ی محاسبات ابری است.

واحد محاسبات ابری گوگل تحت رهبری مدیرعامل این بخش، توماس کوریان، شامل تمامی زیرساخت‌های این شرکت در حوزه‌ی رایانش ابری، سرویس‌های پلتفرم و همچنین گوگل ورکسپیس (Google Workspace) است که هنوز با نام جی‌ سوییت (G Suite) شناخته می‌شود. سرمایه‌گذاری‌های عظیم گوگل، در حال ‌حاضر دقیقا روی همین بخش متمرکز است. هرچه باشد، مراکز داده با گذر زمان ارزان نمی‌شوند و گوگل در سال ۲۰۲۰، چهار بخش جدید راه‌اندازی و کار روی بخش‌های دیگر را آغاز کرده است. جدا از موارد یادشده، سرمایه‌گذاری‌های گوگل روی خدمات مرکزی آن و مالکیت چندین شرکت نیز هزینه‌بر بوده است. ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل و آلفابت، هنگام ارائه‌ی گزارش مالی گفت:

در حوزه‌ی محاسبات ابری، مشاهده می‌کنیم که مشتریان اولیه چقدر در سرمایه‌گذاری دخیل هستند. ما زمانی طولانی پیش رو داریم و به‌طور حتم، پویایی بازار و حرکتمان در متن بازار، چارچوبی است که در آن به مقیاس و گام‌های لازم برای سرمایه‌گذاری فکر می‌کنیم. به‌طور مشخص، این [محاسبات ابری] بخشی است که هرچه بیشتر در آن فعال باشید، بیشتر [کلمه‌ای نامفهوم] و کمک خواهد کرد و مزیت مقیاس نیز به‌خوبی شروع به کار می‌کند. بااین‌حال، ما مطمئنا عجولانه‌تر سرمایه‌گذاری می‌کنیم تا اطمینان یابیم که در سراسر جهان، قادر به ارائه‌ی خدماتی به مشتریان هستیم که مورد پسند آن‌ها است. 

روث پورات، مدیر ارشد مالی گوگل و آلفابت، گفت:

با بهبود فعالیت کسب‌وکارها و مشتریان از اوایل امسال، به‌واسطه‌ی موتور جست‌وجو و پلتفرم یوتیوب با کسب درآمدی ۵۶٫۹ میلیارد دلاری، در سه‌ماهه‌ی چهارم سال عملکرد قدرتمندی داشتیم. با جهش چشم‌گیری که در حال رخ‌ دادن است، درآمد گوگل کلاد برای سال ۲۰۲۰ میلادی ۱۳٫۱ میلیارد دلار بود و تمرکز ما روی ارج‌ نهادن به فرصت‌های رشدی که می‌بینیم باقی می‌ماند.

پورات امروز خاطرنشان کرد که استفاده از ورکسپیس در میان شرکت‌های بزرگ رشد چشم‌گیری داشته و موجب شده است آن‌ها توافق‌نامه‌های طولانی‌مدت و هدفمندی امضا کنند. در حال ‌حاضر کسب‌وکار اصلی گوگل، یعنی بخش تبلیغات که در سه‌ماهه‌ی اخیر به‌شدت رشد کرده است، هزینه‌ی توسعه‌ی بخش محاسبات ابری را بر عهده دارد. امروز گزارش مالی سه‌ماهه‌ی اخیر آمازون نیز منتشر شد که نشان می‌داد درآمد بخش خدمات وب این شرکت (AWS) به‌تنهایی در بازه‌ی زمانی یادشده ۱۲٫۷۴ میلیارد دلار و سود عملیاتی آن ۳٫۵۶ میلیارد دلار بوده است. علاوه‌ بر این، AWS در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۳٫۵ میلیارد دلار سود عملیاتی داشته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات