شیائومی با امید رفع تحریم‌ها، از دولت آمریکا شکایت کرد

دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
شیائومی که تحریم‌های آمریکا را آسیبی شدید و جبران‌ناپذیر خطاب می‌کند، به امید جلوگیری از اجرایی شدن آن‌ها، از دولت ایالات متحده شکایت کرده است.
تبلیغات

براساس گزارش GSMArena، تنش‌ شیائومی با دولت ایالات متحده‌ی آمریکا به‌سرعت در حال وارد شدن به سطوح جدیدی است. دونالد ترامپ در روزهای پایانی ریاست ‌جمهوری، فرمانی امضاء کرد که براساس آن، شیائومی و چندین شرکت دیگر در دسته‌ی «شرکت‌های نظامی چین کمونیست» جای می‌گیرند و به ‌همین دلیل تحریم می‌شوند.

مکانیسم تحریم شیائومی بدین صورت است که تمامی سرمایه‌گذاران آمریکایی باید تا پایان سال جاری میلادی سرمایه‌‌ی خود را از این شرکت بیرون بکشند. شماری از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران آمریکایی شیائومی شامل کوالکام (Qualcomm)،اBlackRock،اVanguard Group و State Street، باید از قوانین جدید تبعیت کنند. البته شیائومی سریعا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ادعای آمریکا نادرست است و این شرکت هیچ ارتباطی به ارتش چین ندارد. 

طبق گزارش‌ها، شیائومی به‌تازگی شکوائیه‌ای علیه وزارت دفاع و وزارت خزانه‌داری ایالات متحده‌ی آمریکا ثبت کرده است تا قرارگیری خود در فهرست سیاه آمریکا را به ‌چالش بکشد. ظاهرا شکایت شیائومی در دادگاه منطقه‌ایِ کلمبیا در ایالت کارولینای جنوبی ثبت شده است.

پرونده‌ی شکایت شیائومی از لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده و جنت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده به‌عنوان متهمان اصلی یاد می‌کند. نمایندگان شیائومی فهرست سیاه جدید آمریکا را برخلاف قانون اساسی می‌دانند و گفته‌اند اگر تحریم پابرجا باقی بماند و محدودیت‌ها اجرایی شود، شیائومی با «آسیبی قریب‌الوقوع، شدید و جبران‌ناپذیر» مواجه خواهد شد.

هواوی و اکثر شرکت‌های تابعه‌ی آن نیز در فهرست سیاه جدید ایالات متحده قرار گرفته‌اند. افزون ‌بر شیائومی و هواوی، شرکت تراشه‌ساز SMIC و شرکت پهپادساز DJI نیز در فهرست سیاه قرار گرفته‌اند. دولت بایدن در آمریکا سر کار آمده است و به‌سرعت روی برخی از فرمان‌های اجرایی دولت پیشین نظارت می‌کند. از لحاظ تئوری، امکان دارد دولت بایدن سخت‌گیری کمتری ‌به شرکت‌‌های چینی نشان دهد. در هر صورت دادگاهی شدن دولت آمریکا در دادگاه کلمبیا، فصل جدیدی از تنش‌های اقتصادی این کشور با شرکت‌های چینی است. 

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درباره‌ی این خبر دارید؟ 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات