رشد چشمگیر بازار لپ تاپ در سال ۲۰۲۰

شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
طبق آمار، تعداد لپ‌تاپ‌های عرضه‌شده در سال ۲۰۲۰ رشد سالانه‌ی ۲۶ درصدی تجربه کرده و این روند روبه‌رشد قرار است در سال ۲۰۲۱ ادامه داشته باشد.
تبلیغات

براساس آمار مؤسسه‌های پژوهشی، ۲۱۰ میلیون دستگاه لپ تاپ و ۱۵۷ میلیون دستگاه دسکتاپ در سال ۲۰۱۰ به بازار عرضه شدند. در طول دهه‌ی گذشته عرضه‌ی لپ‌تاپ‌ با کاهش مواجه شد و در سال ۲۰۱۶ به ۱۵۶٫۸ میلیون دستگاه رسید؛ اما در چند سال اخیر وضعیت بازار لپ‌تاپ به ‌شکل محسوس بهبود پیدا کرده است. از طرف دیگر و مطابق‌ آمار، عرضه‌ی دسکتاپ طی ۱۰ سال اخیر به‌صورت مداوم کاهش پیدا کرده است.

به گزارش GSMArena، اکسی بلاگن انتظار دارد ۲۲۵ میلیون دستگاه لپ تاپ در سال جاری میلادی به بازار عرضه شود که ۲۱۸ میلیون دستگاه بیشتر از سال گذشته‌ی میلادی است. انتظار می‌رود فروش لپ‌تاپ در همین سطح به ‌ثبات برسد. مؤسسه‌ی IDC می‌گوید در سال ۲۰۲۳ بالغ‌ بر ۲۱۶ میلیون واحد لپ تاپ  عرضه خواهد شد. 

آمار مؤسسه‌ی Canalys برای سال ۲۰۲۰، متفاوت است و براساس آن تعداد بیشتری لپ تاپ (۲۳۵٫۱ میلیون دستگاه) و تعداد کمتری دسکتاپ (۶۱٫۹ میلیون دستگاه) در سال ۲۰۲۰ عرضه شده‌اند. این مؤسسه‌ی نمودار زیر را منتشر کرده است که آمار عرضه‌ی لپ‌تاپ‌ و دسکتاپ را در سال‌های اخیر مقایسه می‌کند.

آمار فروش کامپیوتر دسکتاپ در 10 سال اخیر از نگاه کانالیس

همان‌طور که می‌‌شد تصور کرد و تاکنون بارها در آمار مشاهده شده است، دنیاگیری ویروس کرونا باعث شد تقاضا برای لپ‌تاپ در سال ۲۰۲۰ به ‌شکل محسوس افزایش پیدا کند. مطابق آمار، در سال ۲۰۲۰ تعداد لپ‌تاپ‌های عرضه‌شده ۲۶ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۹ بوده است. لنوو در صدر فهرست دیده می‌شود و با ۷۲٫۷ میلیون دستگاه، یک‌چهارم بازار را در اختیار دارد. در رتبه‌‌های دوم و سوم اچ‌پی و دل با ۶۷٫۶ و ۵۰٫۳ میلیون دستگاه لپ تاپ قرار گرفته‌اند. 

افزایش تقاضا برای لپ تاپ باعث شد درآمد شرکت‌های تولیدکننده‌ی آن در سال ۲۰۲۰ افزایش پیدا کند و به مجموعا ۱۴۰٫۳ میلیارد دلار برسد. این موضوع نشان می‌دهد درآمد سازندگان لپ‌تاپ در طول یک سال ۴٫۶ میلیارد دلار رشد کرده است. انتظار می‌رود درآمد شرکت‌های تولیدکننده لپ تاپ در سال ۲۰۲۱ افزایش یابد و به ۱۴۲٫۱ میلیارد دلار برسد. ایالات متحده همچنان بزرگ‌ترین بازار لپ تاپ مانده و ۳۶٫۱ میلیارد دلار درآمد برای تولیدکنندگان آن به ‌ارمغان آورده است. چین و ژاپن با ۱۹٫۶ میلیارد دلار و ۹٫۸ میلیارد دلار درآمد در رتبه‌های دوم و سوم جای دارند.

نام شرکت

تعداد لپ‌تاپ‌های عرضه‌شده در سال ۲۰۲۰

سهم بازار در سال ۲۰۲۰

تعداد لپ‌تاپ‌های عرضه‌شده در سال ۲۰۱۹

رشد سالانه

لنوو

۷۲,۶۲۹,۰۰۰ واحد

۲۴٫۵ درصد

۶۴,۸۹۴,۰۰۰ واحد

۱۱٫۹ درصد

اچ‌پی

۶۷,۵۷۳,۰۰۰ واحد

۲۲٫۸ درصد

۶۳,۱۰۲,۰۰۰ واحد

۷٫۱ درصد

دل

۵۰,۲۹۰,۰۰۰ واحد

۱۶٫۹ درصد

۴۶,۴۸۵,۰۰۰ واحد

۸٫۲ درصد

اپل

۲۲,۵۹۲,۰۰۰ واحد

۷٫۶ درصد

۱۹,۳۸۰,۰۰۰ واحد

۱۶٫۶ درصد

ایسر

۲۰,۰۰۸,۰۰۰ واحد

۶٫۷ درصد

۱۷,۰۴۰,۰۰۰ واحد

۱۷٫۴ درصد

شرکت‌های دیگر

۶۳,۹۲۴,۰۰۰ واحد

۲۱٫۵ درصد

۵۶,۶۴۹,۰۰۰ واحد

۱۲٫۸ درصد

مجموع

۲۹۷,۰۱۶,۰۰۰ واحد

۱۰۰ درصد

۲۶۷,۵۵۰,۰۰۰ واحد

۱۱ درصد

گفته می‌شود صرفا ۷۹ میلیون دستگاه دسکتاپ در سال گذشته‌ی میلادی به بازار عرضه شده‌ و روند کاهشی عرضه‌ی PC ادامه خواهد داشت و در سال ۲۰۲۴ به ۷۳ میلیون دستگاه خواهد رسید.

دیدگاه شما کاربران زومیت در این زمینه چیست؟

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات