شرکت برق: ماینرهای ایرانی روزانه ۳۰۰ مگاوات برق غیر مجاز مصرف می‌کنند

یک‌شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
به‌گفته‌ی سخنگوی صنعت برق، با بالا رفتن قیمت بیت ‌کوین استخراج ارز دیجیتال افزایش یافته است و ماینرهای ایرانی بیش از ۳۰۰ مگاوات برق غیر مجاز مصرف می‌کنند.
تبلیغات

سخنگوی صنعت برق می‌گوید رسیدن قیمت بیت‌کوین از ۸ هزار دلار به ۳۰ هزار دلار باعث شده است تعداد استخراج‌کنندگان ارز دیجیتال در ایران افزایش یابد و با افزایش تعداد ماینرها، مصرف غیر مجاز برق نیز افزایش یابد.

مصطفی رجبی مشهدی در گفت‌وگو با ایرنا، ارزان بودن نرخ برق در ایران را عامل دیگری در افزایش علاقه به استخراج ارز دیجیتال عنوان کرد. به ‌گفته‌ی رجبی، ۳۰۰ مگاوات برق توسط استخراج‌کنندگان ارز مجازی در ایران به‌صورت غیر مجاز مصرف می‌شود، البته برخی، این رقم را ۵۰۰ مگاوات اعلام می‌کنند.

معاون برنامه‌ریزی اقتصادی شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر)، افزایش استخراج رمزارز را یکی از عوامل افزایش مصرف برق این روزهای کشور دانست و اعلام کرد که افراد متخلف در صورت شناسایی، به مقام‌های قضایی معرفی می‌شوند. رجبی افزود: «سیاست وزارت نیرو، حمایت از تشکیل مزارع استخراج رمزارزها در کشور و سایر مراکز استخراجی است که به‌صورت قانونی فعالیت می‌کنند. [بنابراین] با آن دسته از مراکز استخراج که به‌صورت غیر مجاز از برق با تعرفه‌ای به غیر از تعرفه مربوطه استفاده می‌کنند، به‌شدت برخورد خواهد شد.»

سخنگوی صنعت برق، نحوه‌ی برخورد با مراکز غیر قانونی استخراج رمز ارز را قطع جریان برق آن‌ها، معرفی افراد خاطی به مراجع قضایی و دریافت هزینه‌ی برق مصرفی و خسارت‌های وارده به شبکه برق بیان کرد. به ‌گفته‌ی رجبی، تاکنون ۲۴ مرکز استخراج رمزارز با ظرفیت بیش از ۳۱۰ مگاوات مجوز فعالیت گرفته‌اند؛ همچنین یک ‌هزار و ۶۲۰ مرکز غیر مجاز با ظرفیت نزدیک به ۲۵۰ مگاوات شناسایی شده‌اند که بیش از ۵۰۰ مورد از آن‌ها یا به‌عبارتی، ۳۰ درصد آن‌ها، با گزارش عاملان شناسایی کشف شده‌اند.

رجبی اضافه کرد که عاملان شناسایی مراکز غیر مجاز استخراج رمزارز، تا سقف ۱۰ میلیون تومان پاداش دریافت می‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات