کارمندان گوگل برای مقابله ‌با اقدامات این شرکت، اتحادیه تشکیل دادند

شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
گروهی از کارکنان گوگل از ایجاد اتحادیه کارکنان آلفابت خبر دادند. این اتحادیه با برخی اقدامات گوگل نظیر تفاوت عظیم دستمزدها مقابله می‌کند.
تبلیغات

گروهی از کارکنان گوگل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند که قصد دارند به همراه کارکنان ارتباطات ایالات متحده (CWA)، اتحادیه ایجاد کنند. اتحادیه‌ی کارکنان آلفابت (Alphabet Workers Union) به‌ روی تمامی کارمندان و البته پیمان‌کاران این شرکت باز خواهد بود.

هدف اصلی تشکیل این اتحادیه‌ برخورد با مشکلات فعلی نظیر تفاوت عظیم دستمزدها، اعمال تلافی‌جویانه‌ی گوگل در پاسخ اقدامات کارکنان و انعقاد قراردادهای بحث‌برانگیز با نهادهای دولتی است.

نیکی آنسلمو، از مدیر برنامه‌های گوگل، می‌گوید اتحادیه کارکنان آلفابت نتیجه‌ی سال‌ها تلاش شجاعانه‌ی برخی افراد است که اکنون به ثمر نشسته؛ از مبارزه با سیاست اسم‌های واقعی تا مخالفت با پروژه‌ی میون (Project Maven) و همچنین برخورد با دستمزدهای چند میلیون دلاری مدیران متهم به آزار جنسی کارمندان، همگی جزو برنامه‌های اتحادیه کارکنان آلفابت هستند. 

فعالیت گوگل روی پروژه‌ی میون (تلاش برای استفاده از هوش مصنوعی به ‌منظور بهبود حملات هدفمند هواپیماهای بدون سرنشین) باعث ایجاد اعتراضات گسترده‌ی کارمندانی شد که اعتقاد داشتند پروژه‌ی مورد بحث کاملا غیر اخلاقی است. در سال ۲۰۱۸ آلفابت تصمیم گرفت قرارداد تجاری پروژه‌ی میون با پنتاگون (وزارت دفاع ایالات متحده) را تازه‌سازی نکند. در سال ۲۰۱۹ بالغ ‌بر ۲۰ هزار کارمند گوگل تظاهراتی در انتقاد به بسته‌ی ۹۰ میلیون دلاری که اندی رابین پس از خروج از گوگل دریافت کرده بود، ترتیب دادند. آن‌ها می‌گفتند اندی رابین به آزار جنسی متهم است. 

اکنون که تلاش‌های اتحادیه کارکنان آلفابت رسانه‌ای شده است، احتمالا مسئولان آن پویش‌هایی به ‌راه خواهند انداخت تا از کارمندان گوگل رأی‌گیری کنند. تا پیش از عمومی شدن اتحادیه کارکنان آلفابت تقریبا ۲۳۰ کارمند و پیمان‌کار گوگل در حرکتی برای حمایت از اتحادیه،‌ کارت‌هایی امضاء کرده بودند.

اتحادیه کارکنان آلفابت صرفا مخصوص کارکنان این شرکت است و قصد ندارد با آلفابت برای عقد قراردادی خاص مذاکره کند. به گزارش ورج به‌ نقل از نیویورک تایمز، این اتحادیه صرفا میزبان کسانی است که به‌صورت داوطلبانه در آن عضو می‌شوند. این سیاست باعث می‌شود تمامی کسانی که در گوگل کار می‌کنند اجازه‌ی عضویت در اتحادیه کارکنان آلفابت داشته باشند. 

پیمان‌کاران گوگل بارها از این شرکت انتقاد کرده‌اند که نحوه‌ی رفتار گوگل با آن‌ها نسبت ‌به نحوه‌ی رفتار گوگل با کارمندان تمام‌وقت متفاوت و نابرابر است. طبق آمار، پیمان‌کاران بخش اعظم نیروی کار گوگل هستند؛ اما در اغلب مواقع از مزایای در نظرگ رفته‌شده برای کارمندان تمام‌وقت بهره‌مند نمی‌شوند.

در سال ۲۰۱۹ تقریبا ۸۰ پیمان‌کار گوگل در پیتسبرگ به عضو شدن در اتحادیه‌ی پولادگر متحد (United Steelworker) رأی دادند. اتحادیه کارکنان آلفابت قصد دارد با CWA Local 1400 متحد شود که شامل کارکنانی در ماساچوست، مِین، نیوهمپشایر، ورمونت و کالیفرنیا است. 

جزئیات اتحادیه کارکنان آلفابت در حالی رسانه‌ای می‌شود که یک ماه قبل هیئت ملی روابط کار ایالات متحده شکوائیه‌ای علیه گوگل تنظیم کرد و گفت این شرکت دو کارمندی که مسئول تظاهرات کارمندان دیگر بوده‌اند از کار برکنار کرده است. دو کارمند مورد بحث با نام‌های لارن برلند و کاترین اسپایرز، مشغول ترتیب دادن اعتراض به همکاری گوگل با شرکت IRI Consultants بودند که به ‌خاطر تلاش‌هایش برای مقابله با تشکیل اتحادیه‌ معروف است.

اتحادیه‌ی کارکنان آلفالت با جدیت پرونده‌ی اخراج تیمنیت گبرو، از محققان هوش مصنوعی گوگل، در آخرین ماه سال گذشته‌ی میلادی را پیگیری می‌کند. این اتحادیه در بیانیه‌ی مطبوعاتی خود می‌گوید اخراج گبرو باعث خشمگین شدن هزاران نفر از اعضای این اتحادیه شده است؛ زیرا کارکنان گوگل نگران آینده‌ی کاری خود هستند.

آن‌دسته از کارمندان گوگل که تصمیم‌ به عضویت در اتحادیه کارکنان آلفابت می‌گیرند، یک درصد از پاداش سالانه‌ی خود را به این اتحادیه می‌دهند. مبالغی که از این طریق جمع‌آوری می‌شود، صرف پرداخت هزینه‌های حقوقی و ساماندهی اتحادیه خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات