درآمد صنعت بازی‌ ویدیویی در سال ۲۰۲۰ از مجموع درآمد سینما و مسابقات ورزشی بیشتر است

جمعه ۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
شیوع بیماری کرونا در سال ۲۰۲۰ مشکلات مختلفی بر سر راه کسب‌وکارهای مختلف قرار داده است؛ اما صنعت بازی توانسته به پیشرفت خود ادامه بدهد و در زمینه درآمدزایی رکورد بشکند.
تبلیغات

صنعت بازی‌ ویدیویی مانند سایر حوزه‌های مختلف کسب‌وکار، با شیوع بیماری کرونا به مشکلات عدیده‌ای دچار شده است؛ اما به ‌نظر می‌رسد خانه‌نشینی خودخواسته یا قرنطینه اجباری شهروندان به رشد بازار بازی‌ ویدیویی کمک شایانی کرده است.

با توجه ‌به اینکه تجربه بازی ویدیویی یکی از سرگرمی‌های محبوب به حساب می‌آید، در دوران قرنطینه که همه افراد در خانه حضور دارند، استقبال از بازی‌ ویدیویی به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرده است. به گزارش NPD، در دوران قرنطینه تعداد افرادی که در ایالات متحده به بازی‌ ویدیویی پرداخته‌اند نسبت به گذشته ۷۹ درصد افزایش داشته است.

علاوه بر آن، مجموع زمانی‌که افراد صرف بازی کرده‌اند ۲۶ درصد و پولی که بابت بازی‌های خرج شده ۳۳ درصد رشد داشته است. بخش زیادی از آمار ارائه‌شده مربوط‌ به پلتفرم موبایل (گوشی‌ هوشمند و تبلت) می‌شود که دسترسی به آن بیشتر از سایر پلتفرم‌ها است؛ اما براساس همین گزارش، افزایش قابل توجهی در گرایش به بازی‌های کنسول به چشم می‌خورد. دلیل این موضوع را می‌توان در توضیحات مقاله مشاهده کرد. گویا خانواده‌ها به ‌دنبال راهی هستند که بتوانند سرگرمی‌های دسته‌جمعی آفلاین یا آنلاین را در منزل تجربه کنند.

این دلایل باعث شده‌اند که صنعت بازی در دوران قرنطینه ناشی از شیوع کرونا، بیشترین تعداد مخاطبان را جذب کند و گفته می‌شود درآمدزایی این صنعت از مجموع دو صنعت سینما و مسابقات ورزشی رشد بیشتری تجربه کرده است. براساس گزارش IDC، پیش‌بینی می‌شود مجموع درآمد صنعت بازی تا پایان سال ۲۰۲۰ به رقم ۱۷۹٫۷ میلیارد دلار برسد.

ارقام ارائه‌شده نشان‌دهنده رشد شگفت‌انگیز ۲۰ درصدی در مقایسه با سال گذشته است. بخشی از این رشد را باید مرتبط با همه‌گیری کرونا و دوران قرنطینه بدانیم؛ اما این تنها دلیل افزایش سودآوری صنعت بازی نیست؛ ادامه موفقیت‌های نینتندو با کنسول سوییچ و همچنین عرضه کنسول‌های نسل نهمی پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس هم در این آمار نقش داشته‌اند. جالب است بدانید که مجموع درآمد دو صنعت سینما و ورزش در سال ۲۰۱۹ برابر با ۱۷۵ میلیارد دلار بود که هر دوی آن‌ها در سال ۲۰۲۰ با کاهش چشمگیری مواجه شدند.

در سال ۲۰۲۰ فروش کنسول بازی افزایش پیدا کرد؛ اما همان‌طور که گفتیم، بخش بزرگی از درآمد این صنعت مربوط ‌به پلتفرم موبایل است. فروش بازی موبایل در این سال حدود ۲۶ درصد رشد داشت و به رقم ۸۷٫۷ میلیارد دلار رسید. بخش عمده این عدد مربوط‌ به منطقه آسیا و اقیانوسیه می‌شود که حدود ۵۶٫۶ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

مطالب مرتبط:

طبق نظر تحلیل‌گران حوزه بازی، یکی از دلایل مهم رشد این صنعت در دوران همه‌گیری کرونا، افزایش مخاطبان پلتفرم‌های دیجیتال مثل استیم و فروشگاه اپیک گیمز است. به عقیده این کارشناسان، گسترش قابلیت بازی بین پلتفرمی (Cross-Play) کنسول‌های مختلف در این مورد بی‌تأثیر نیست. عرضه کنسول‌های نسل جدید باعث شد فروش سخت‌افزار بازی با رشد ۵۸ درصدی مواجه شود و شرکت اکتیویژن بلیزارد و مجموعه Call of Duty جزو پردرآمدترین شرکت‌ها و فرنچایزها در سال ۲۰۲۰ بودند. عرضه بازی جدید Call of Duty: Black Ops Cold War و تداوم فروش Call of Duty: Modern Warfare که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد، باعث به ‌وجود آمدن این آمار شده‌اند.

تنها زمان مشخص می‌کند که آیا صنعت بازی در سال ۲۰۲۱ می‌تواند همین روند فوق‌العاده را حفظ کند یا خیر. رقابت جدی سونی و مایکروسافت برای به ‌دست آوردن سهم بیشتری از نسل نهم از یک سو و فروش خیره‌کننده بازی‌های نینتندو از سوی دیگر، می‌توانند شیب نمودار درآمد صنعت گیم در سال ۲۰۲۱ را همچنان صعودی نگه دارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات