آمریکا شرکت تولیدکننده‌ی پهپاد DJI را تحریم کرد

شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰
مطالعه 4 دقیقه
دونالد ترامپ در جدیدترین اقدام برای تحت ‌فشار ‌قرار دادن شرکت‌های چینی، سراغ DJI رفته است. ظاهرا تحریم DJI مکانیسمی شبیه تحریم هواوی دارد.
تبلیغات

دی جی آی (DJI)، یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین شرکت‌های تولیدکننده‌ی پهپاد در دنیا، به‌تازگی به فهرست شرکت‌های تحریم‌شده توسط وزارت بازرگانی ایالات متحده‌ی آمریکا (Entity List) اضافه شده است. ایالات متحده ادعا می‌کند DJI تهدیدی برای امنیت ملی محسوب می‌شود و شرکت‌های آمریکایی اجازه ندارند فناوری‌های خود را در اختیار این شرکت چینی بگذارند.

خبر تحریم DJI نخستین بار توسط DroneDJ (رسانه‌ی تخصصی در حوزه‌ی پهپاد) اعلام شد و سپس شاهد انتشار آن توسط رویترز بودیم که از طریق یکی از مقامات ارشد وزارت بازرگانی ایالات متحده، تحریم شدن DJI را تأیید می‌کند. وزارت بازرگانی هرگونه سؤال خبرنگاران را به فهرست ثبت فدرال ارجاع می‌دهد و DJI تاکنون هیچ واکنشی به این خبر نشان نداده است. 

این‌طور که به ‌نظر می‌رسد، مکانیسم تحریم DJI مشابه همان مکانیسمی است که ایالات متحده از سال گذشته علیه هواوی اتخاذ کرده است؛ بدین معنی که در وهله‌ی اول تلاش می‌کند از دسترسی DJI به فناوری‌های آمریکایی به ‌منظور تولید پهپاد جلوگیری کند.

قرار گرفتن DJI در Entity List ایالات متحده باعث می‌شود شرکت‌های آمریکایی نتوانند به‌سادگی قطعات مورد نیاز DJI برای ساخت پهپاد را در اختیار این شرکت قرار دهند و همین موضوع به ‌احتمال بسیار زیاد اختلالاتی در زنجیره‌ی تأمین DJI ایجاد خواهد کرد.

به‌علاوه فروش مستقیم پهپادهای DJI در فروشگاه‌های آمریکایی یا انجام معامله بین فروشگاه‌های آمریکایی با این شرکت سخت می‌شود؛ در صورتی که چین بخواهد اقدامی متقابل علیه آمریکا انجام دهد، قطعا ارتباط تجاری شرکت‌های آمریکایی و DJI سخت‌تر خواهد شد. این‌طور که به‌ نظر می‌رسد، تحریم DJI از ساعت ۱۹:۴۵ دقیقه‌ی جمعه، ۲۸ آذر ۱۳۹۹ به‌وقت تهران یعنی همان زمانی‌که Entity List به‌صورت رسمی به‌روزرسانی شد، وارد مرحله‌ی عملیاتی شده است. 

آمریکا ادعای همیشگی را تکرار می‌کند: «DJI تهدیدی برای امنیت ملی است»

بر اساس پرونده‌ای که DJI را به Entity List ایالات متحده اضافه می‌کند، این شرکت از طریق «جمع‌آوری داده‌های ژنتیکی به ‌شکل غیر قانونی» و «تجزیه‌و‌تحلیل یا نظارت» بر مکان‌های مختلف به ‌شکل غیر قانونی، باعث شده است حقوق بشر در چین «در مقیاس گسترده» نقض شود.

بخش نظارتی ادعای آمریکا قابل‌ فهم است؛ مدتی پیش در گزارشی اعلام شد DJI پهپادهای خود را به دولت چین به‌منظور نظارت بر بازداشت‌گاه‌های منطقه‌ی سین‌کیانگ ارائه داده است. هنوز نمی‌دانیم شرکتی مثل DJI طبق ادعای آمریکا، چگونه توانسته است در زمینه‌ی جمع‌آوری داده‌های ژنتیکی به دولت چین کمک کند.

طبق پرونده‌ی جدید وزارت بازرگانی ایالات متحده علیه DJI، این شرکت از دریافت فناوری‌های آمریکایی محروم است؛ اما «برای آیتم‌هایی که به‌منظور شناسایی و درمان بیماری‌های عفونی کاربرد دارند» پرونده‌ها به‌صورت مورد‌به‌مورد بررسی می‌شوند. هنوز مطمئن نیستیم این بخش از بیانیه‌ی وزارت بازرگانی شامل کدام محصولات DJI می‌شود. 

DJI درحالی به Entity List اضافه می‌شود که ایالات متحده طی چند وقت اخیر تلاش کرده است به ‌شکل جدی SMIC (شرکت چینی تولیدکننده‌ی‌ تراشه)  را هدف قرار دهد. آمریکا مدعی است SMIC ارتباطاتی با ارتش چین دارد و به ‌همین دلیل باید تحریم شود.

این نخستین باری نیست که مبحث ناامن ‌بودن پهپادها در آمریکا مطرح می‌شود و مقامات این کشور چند بار دیگر به این موضوع دامن زده‌اد. پهپادهای امروزی اکثرا در چین مونتاژ می‌شوند و قطعات آن‌ها غالبا چینی است.

وزارت کشور ایالات متحده‌ی آمریکا مدتی پیش اعلام کرد که فعلا ناوگان هواپیماهای بدون سرنشین را از مرحله‌ی عملیات خارج می‌کند تا مشخص شود آیا تهدید محسوب می‌شوند یا خیر. مدتی پیش وزارت بازرگانی با طرح مسئله‌ی امنیت ملی، خرید پهپاد خارجی را ممنوع کرد که شامل محصولات DJI نیز می‌شود. به‌علاوه وزارت دفاع آمریکا تصمیم گرفته است برای  تأمین پهپاد سراغ شرکت‌هایی نظیر Parrot و Skydio برود. 

دونالد ترامپ در سال‌های اخیر به‌شدت تلاش کرده است شرکت‌های چینی را تحت فشار قرار دهد و تحریم DJI جدیدترین اقدام او، پیش از خروج از کاخ سفید محسوب می‌شود. در سال ۲۰۱۹ ترامپ هواوی را در Entity List قرار داد و گفت این شرکت تهدیدی برای امنیت ملی ایالات متحده است. اروپا و بریتانیا تا حد زیادی با ادعاهای آمریکا مخالف هستند و همچنان به استفاده از تجهیزات ساخت هواوی در زیرساخت شبکه‌های ارتباطی خود ادامه می‌دهند.

ترامپ همچنین اقداماتی علیه تیک تاک و وی چت انجام داد؛ اما دادگاه با او مخالفت کرد تا این اپلیکیشن‌ها همچنان به‌صورت گسترده در دسترس باشند. در حال حاضر مشخص نیست رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، جو بایدن چه سیاست‌هایی در قبال شرکت‌های چینی اتخاذ می‌کند. بایدن قرار است روز ۲۰ ژانویه‌ی ۲۰۲۱ (۱ بهمن ۱۳۹۹) رسما کار خود را شروع کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات