قبض ۱۶ هزار دلاری؛ هدیه‌ای‌ که پسر با خرید درون‌برنامه‌ای به مادر خود تقدیم کرد

چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
علاقه بیش‌ازحد جورج ۶ ساله به بازی Sonic Forces و خرید مکرر درون‌برنامه‌ای، سبب شد مادر او مجبور به پرداخت قبضی به مبلغ ۱۶ هزار دلار شود.
تبلیغات

بسیاری از بازی‌های روز به‌خصوص عناوین انتشاریافته برای گجت‌های قابل حمل از فروشگاه درون‌برنامه‌ای برخوردار هستند تا گیمرها امکان خرید برای افزایش سطح کاراکترهای بازی یا به ‌دست آوردن آیتم‌های خاص داشته باشند. اما درصورتی‌که نظارتی روی خرید درون‌برنامه‌ای کودکان یا افراد ناآگاه صورت نگیرد، امکان دارد والدین یا صاحب دستگاه‌های قابل حمل مجبور به پرداخت قبض‌های سنگین شوند.

چنین اتفاقی برای جسیکا جانسون رقم خورده است و خرید گسترده پسر ۶ ساله وی در ماه جولای سبب شد مجبور به پرداخت قبض ۱۶ هزار دلاری شود. جسیکا که در زمینه خرید و فروش مسکن فعالیت دارد، در مصاحبه با رسانه‌ها گفته است آیپد وی در اختیار جورج، پسر ۶ ساله‌اش قرار داشت؛ اما جسیکا از خریدهای جورج بی‌خبر بوده و اخیرا متوجه شده است.

جورج علاقه بسیاری به بازی Sonic Forces دارد و برای پیشرفت در بازی، آیتم‌های مختلفی خریداری ‌کرده است؛ آیتم‌هایی که قیمت آن‌ها از ۱٫۹۹ دلار شروع می‌شود و گاهی به ۹۹٫۹۹ دلار می‌رسد. رسیدن به رقمی بیش از ۱۶ هزار دلار نشان می‌دهد که جورج بارها موفق به خرید شده است و والدین وی از این موضوع خبر نداشتند.

شرکت‌هایی مانند آمازون، اپل و گوگل برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقی از روش‌های مختلف استفاده می‌کنند تا هرگونه خرید از جمله سفارش کالا در آمازون یا خرید درون‌برنامه‌ای در اپ استور و پلی استور توسط کودکان غیر ممکن باشد یا حداقل با آگاهی والدین صورت بگیرد. این تنظیمات که «کنترل والدین» نامیده می‌شوند، امکاناتی در اختیار والدین قرار می‌دهند که نه‌تنها محتوای قابل دسترس برای فرزندان خود را مدیریت کنند، بلکه امکان هرگونه خرید با استفاده از کارت‌های اعتباری گرفته شود.

جسیکا جانسون در پاسخ به رسانه‌ها گفته است از وجود چنین ویژگی‌هایی بی‌خبر بوده و انتظار نداشته فرزند وی اقدام به خریدهای مکرر کند. جسیکا ابتدا متوجه می‌شود که از حساب وی به‌دفعات برداشت شده است که شامل خریدهایی حتی به ارزش چند صد دلار می‌شود.

مادر جورج ۶ ساله ابتدا به بانک مراجعه می‌کند و متوجه می‌شود که باید با اپل تماس بگیرد. کارکنان اپل با بررسی خریدهای صورت‌گرفته از اپ استور، فهرست آن‌ها را به جسیکا می‌دهند. در فهرست مشخص می‌شود که جورج ۶ ساله برای خرید آیتم‌های بازی Sonic Forces بارها از مشخصات کارت اعتباری مادر خود استفاده کرده است.

جسیکا درخواست بازپس‌گیری پول‌ خود را به اپل داده است؛ اما به دلیل اینکه ۶۰ روز از خریدهای صورت‌گرفته سپری شده، پولی به او پرداخت نمی‌شود. جسیکا در پاسخ به رسانه‌ها گفته است فرزند وی از واقعی بودن پول‌هایی که خرج کرده اطلاعی نداشته است. البته جسیکا می‌توانست با مدیریت حساب بانکی خود مانع چنین اتفاقی شود.

سیستم بانکی ایالات متحده به مشتریان خود اجازه می‌دهد روی حسابشان محدودیت اعمال کنند تا در صورت برداشت بیشتر از سقف در نظر گرفته‌شده، حساب مسدود شود. حتی امکاناتی وجود دارد که هرگونه خرید به‌صورت ایمیل یا پیامک به دارنده حساب بانکی اطلاع داده شود؛ اما جسیکا هیچ کدام از آن‌ها را فعال نکرده یا حداقل نظارتی روی آن‌ها نداشته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات