گردش مالی قاچاق لوازم خانگی در ایران ۶ میلیارد دلار است

دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
به‌گفته‌ی دبیر انجمن لوازم صوتی‌و‌تصویری ایران، آمار گردش‌های مالی حاکی از قاچاق ۶ میلیارد دلاری لوازم خانگی در کشور است.
تبلیغات

دبیر انجمن لوازم صوتی‌و‌تصویری ایران گفت با خارج‌شدن دو برند معروف کره‌ای ال‌جی و سامسونگ از ایران و خودداری آن‌ها در ارسال قطعات و مواداولیه به تولیدکنندگان ایرانی، مونتاژ و واردات محصولات آن‌ها ناممکن شده است. بااین‌حال از همان زمان، قاچاق گسترده‌ی محصولات دو برند معروف کره‌ای به کشور را شاهد بودیم که تصور می‌کردند تحریم‌ها به‌زودی لغو می‌شوند.

محمدرضا شهیدی در گفت‌و‌گو با تسنیم اعلام کرد قاچاق‌بودن محصولات کره‌ای موجود در بازار برای نهادهای نظارتی به‌وضوح روشن است و علاوه‌بر فروشگاه‌های حضوری، این محصولات در فضای مجازی هم به‌سادگی و بدون اعمال نظارت فروخته می‌شوند. او افزود درحالی‌که شناسایی قاچاقچیان به‌راحتی ازطریق فضای مجازی و رصد تراکنش‌های مالی و بانکی آنان میسر است، متأسفانه عزمی برای انجام این کار در نهادهای نظارتی وجود ندارد. به‌گفته‌ی شهیدی، قاچاق لوازم خانگی در دو سال اخیر به‌شدت زیاد شده و براساس آمار گردش مالی، قاچاق لوازم خانگی در ایران رقمی در‌حدود ۶ میلیارد دلار در سال است.

شهیدی بیان کرد تولیدکنندگان لوازم صوتی‌و‌تصویری طرح شناسه‌ی کالا را کاملا اجرایی کرده‌اند و اگر کم‌کاری در این زمینه وجود داشته باشد، به توزیع‌کنندگان و فروشندگان باز می‌گردد. دبیر انجمن لوازم صوتی‌و‌تصویری ایران اعتقاد دارد قاچاقیان با قاچاق معکوس اجناس یارانه‌ای داخلی مانند دارو و بنزین به خارج از کشور، ارز ارزان و انبوهی به‌دست می‌آورند و با آن لوازم‌خانگی وارد می‌کنند و حقوق گمرکی هم نمی‌پردازند.

تمام این عوامل باعث می‌شود تا به‌گفته‌ی شهیدی، قیمت ارز قاچاقچی ارزان‌تر و به‌تبع آن، اجناس قاچاق در بازار با قیمت ارزان‌تری فروخته شوند. این در حالی است که تولیدکنندگان لوازم خانگی برای دریافت ارز برای واردکردن مواد‌اولیه خود، ماه‌ها در صف تخصیص ارز قرار می‌گیرند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات