تولیدکنندگان لوازم خانگی خواستار افزایش قیمت‌ها شدند

چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
با افزایش شدید مؤلفه‌های تولید نسبت به سال گذشته، تولیدکنندگان لوازم خانگی درخواست کرده‌اند که قیمت‌ها بار دیگر افزایش یابند.
تبلیغات

خردادماه سال جاری، سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، مجوز افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت کالاهای گروه لوازم خانگی را صادر کرد. قیمت لوازم خانگی سال پیش هم به‌صورت رسمی ۱۰ درصد گران شده بود. علت افزایش قیمت، همه‌گیری ویروس کرونا و تلاطم قیمت ارز اعلام شد.

حال دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با اشاره به افزایش ۱۳۰ درصدی مؤلفه‌های تولید نسبت به سال گذشته، اعلام کرده است که تولیدکنندگان خواستار افزایش قیمت‌ها شده‌اند و مستنداتی جهت تأیید درخواست خود به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارائه داده‌اند. در این مستندات آمده است که طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار در سال ۱۳۹۷، صرفا ۲۵ قلم محصولی که از ارز دولتی استفاده می‌کنند مشمول قیمت‌گذاری هستند.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی: میانگین نرخ ارز در صنعت لوازم خانگی نسبت به سال گذشته ۱۶۳ درصد افزایش داشته است

عباس هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا دراین‌باره تصریح کرد: «به‌طور متوسط آلومینیوم ۱۵۴، درصد فولاد ۲۱۲ درصد، برنج ۱۳۱ درصد و مس ۱۱۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش قیمت داشته و این در حالی است که تولیدکنندگان لوازم خانگی در خردادماه امسال مجاز شدند قیمت‌های خود را حدود ۲۵ درصد افزایش دهند.» هاشمی در همین راستا اظهار می‌کند که با درنظرگرفتن یورو، میانگین نرخ ارز در صنعت لوازم خانگی در مهرماه امسال نسبت به سال گذشته ۱۶۳ درصد افزایش داشته است. بر همین اساس، به‌گفته‌ی هاشمی، قیمت برخی کالاها با درنظر گرفتن قیمت مواد اولیه، پنج تا شش برابر بیشتر از نرخ تعیین‌شده توسط سازمان حمایت است.

هاشمی اذعان می‌کند که با توجه ‌به مستندات حقوقی و قانونی ارائه‌شده به وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) در این زمینه، قیمت‌گذاری برای محصولات لوازم خانگی در این شرایط امکان‌پذیر نیست و ورود ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت هم به قیمت‌گذاری لوازم خانگی موضوعیت ندارد. وی اضافه کرد: «... اگر هم ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت بخواهند در این بازار نظارت کنند، باید واحدهای تولیدی بر اساس قیمت نهاده‌های تولید خوداظهاری کنند و در صورت بروز تخلف سازمان حمایت ورود کند؛ اما اعلام تکلیف قیمت‌ها از این سازمان حمایت در بازار لوازم خانگی راه‌ حل نیست و امکان ادامه‌ی تولید لوازم خانگی در این شرایط وجود ندارد.»

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی اعلام کرد که تعیین تکلیف نهایی درباره‌ی این بازار باید هرچه زودتر صورت گیرد وگرنه تولیدکنندگان موجب ضرر می‌شوند. هاشمی با اشاره به بی‌تقصیر بودن تولیدکنندگان در افزایش نامتعارف قیمت لوازم خانگی، اظهار کرد که سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار، تولیدکننده و مصرف‌کننده در اثر اشتباهات استراتژیک ضرر می‌کنند و در این میان، افرادی به‌صورت غیر قانونی و پنهانی سود می‌برند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات