آیا شیائومی می‌تواند به دومین برند پرفروش بازار گوشی‌های هوشمند تبدیل شود

آیا شیائومی می‌تواند به دومین برند پرفروش بازار گوشی‌های هوشمند تبدیل شود

شیائومی با عملکرد رضایت‌بخش در بازارهای جهانی و محدودیت‌های اعمال‌شده بر هواوی، می‌تواند به دومین برند پرفروش بازار گوشی هوشمند تبدیل شود.

شیائومی در آوریل سال ۲۰۱۰ (۱۳۸۹) با ۸ شریک تجاری و تمركز بر ساخت گوشی‌ هوشمند ارزان‌قیمت، باکیفیت و دیگر تجهیزات الکترونیکی در پكن تأسيس شد. این شرکت نه به ‌خاطر سابقه‌ی زیاد بلکه به سبب رویکرد صحیحی که در حوزه‌ی بازاریابی پیش گرفت، امروز یکی از قدرتمندترین شرکت‌های حوزه‌ی فناوری به‌حساب می‌آید. حال شیائومی به‌واسطه‌ی عملکرد رضایت‌بخش و شرایط حاکم بر بازار، می‌تواند جایگاه هواوی، دیگر برند محبوب چینی که این روزها حال روز خوبی ندارد تصاحب کند و نیم‌نگاهی نیز به جایگاه اپل و سامسونگ داشته باشد.

هواوی قبل از ممنوعیت فلج‌کننده‌ی ایالات متحده آمریکا، به‌ دنبال آن بود که خود را هرچه بیشتر به رقیب دیرینه‌اش سامسونگ نزدیک و سهم بیشتری از بازار تصاحب کند و تا حدودی این امر را محقق کرد. هواوی در رقابت با اپل توانست سهم بیشتری از فروش گوشی‌ هوشمند کسب کند و تا قبل از محدودیت‌های آمریکا چندین سال با قدرت در جایگاه دوم پرفروش‌ترین برندهای جهان تکیه زده بود. هواوی حتی در سه‌ماهه‌ی دوم سال جاری میلادی توانست برای اولین ‌بار و به‌صورت مقطعی، از سامسونگ عبور کند؛ اما این امر تا حدودی به دلیل ترکیبی از شرایط بی‌سابقه‌ی بازار به‌ دنبال همه‌گیری ویروس کرونا بود. هواوی درست در زمانی به این مهم دست یافت که چین در حال بازگشایی بازارها و مراکز فروش بعد از پیک اول همه‌گیری ویروس کرونا بود؛ درحالی‌که در آن مقطع تمامی فروشگاه‌های سامسونگ و اپل در اروپا و آمریکای شمالی به‌صورت کامل تا ماه‌ها تعطیل بود و به تبع آن، لطمه‌ی شدیدی به فروش این دو شرکت وارد شد.

درواقع آخرین آمار سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که برتری هواوی به دلیل بازگشایی بازارهای چین در بازه‌ی زمانی مشابه بوده، زیرا طبق همین آمار، فروش هواوی رفته‌رفته با کاهش مواجه شده است. کاهش فروش هواوی به‌واسطه‌ی تحریم‌های آمریکا، شانس دیگر برندها را برای موفقیت در بازار هموارتر کرده و گویی شیائومی بیشترین بهره را از این ماجرا به ‌دست آورده است.

شیائومی در برابر هواوی / xiaomi vs huawei

شیائومی در هفته‌ی گذشته نتایج مالی سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۲۰ خود را منتشر کرد و بر اساس گزارش‌های آن، میزان حمل‌و‌نقل محموله‌های گوشی هوشمند این شرکت در مقایسه با سال گذشته به‌ میزان چشم‌گیر ۴۵ درصد رشد کرده است. چندی پیش انجمن آماری Counterpoint Research گزارش داد که کسب‌و‌کار گوشی‌ هوشمند هواوی در مقایسه ‌با بازه‌ی زمانی سال گذشته، با ۲۴ درصد کاهش توانسته است ۱۴ درصد از سهم بازار جهانی را به دست آورد و شیائومی در همان بازه‌ی زمانی ۱۳ درصد سهم بازار جهانی را دراختیار داشت. با توجه ‌به مشکلات هواوی، پیش‌بینی می‌شود شیائومی سهم بیشتری از هواوی تصاحب کند و به محبوب‌ترین برند چینی تبدیل شود.

کشورهایی که شیائومی در آن ۵ برند پرفروش است

طبق گفته‌های مؤسسه‌ی کانترپوینت، رشد ۴۵ درصدی شیائومی بسیار رقم چشم‌گیری است؛ زیرا دیگر بازیگران برتر بازار، در بازه‌ی زمانی مشابه با کاهش فروش مواجه شده‌اند و سامسونگ تنها ۲ درصد رشد داشته است. شیائومی در چند سال گذشته، تصاحب بازارهای سنتی هواوی در اروپا و خاورمیانه و تا حدودی آفریقا را هدف قرار داده و در عین ‌حال بازارهای اصلی خود (چین و هند) را مدیریت کرده است. شیائومی در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۲۰ در بازار اروپا از هواوی پیشی گرفت و اکنون جزو پنج برند برتر ازلحاظ فروش در ۵۴ کشور و برترین فروشنده‌ی گوشی هوشمند در ۱۰ کشور محسوب می‌شود.

دلیل موفقیت شیائومی این است که این شرکت از مدت‌ها پیش خود را به یک بازار خاص محدود نکرده و به اصطلاح تمامی تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد قرار نداده و اکنون این استراتژی در حال نتیجه دادن است. بر اساس گزارش مالی شیائومی، این شرکت ۵۵ درصد از درآمد خود را از بازارهای خارج از خاک چین به ‌دست آورده؛ این به‌ معنی آن است که این برند می‌تواند به بازارهای داخلی و خارجی برای کسب درآمد تکیه کند. حرکت شیائومی به‌نوعی استراتژی هواوی در بازارهای بین‌المللی را یادآوری می‌کند؛ هواوی با همین شیوه در مقطعی به پرفروش‌ترین برند جهان تبدیل شد. علاوه ‌بر این، شیائومی همکاری با اپراتورهای مخابراتی را در پیش گرفته و در نبود هواوی به برندی جذاب برای اپراتورهای موبایل تبدیل شده است. طبق گفته‌های شیائومی، این شرکت با ۵۰ شرکت مخابراتی و ۱۰۰ شرکت فرعی در ۵۰ کشور برای پوشش مناسب گوشی‌های هوشمندش همکاری دارد.

یکی از دلایل اصلی رشد شیائومی در سالیان اخیر، قطعا بخش گوشی مقرون‌به‌صرفه‌ی این شرکت بوده که به‌طور مداوم باعث رشد این برند شده است؛ به‌طوری‌که با توجه ‌به رتبه‌بندی Cnalys، گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه‌ی شیائومی در لیست ۱۰ گوشی محبوب سراسر جهان در سه‌ماهه‌ی نخست و سوم سال ۲۰۲۰ قرار داشته‌اند. با این‌ حال چالش بزرگ شیائومی بخش پرچم‌دارها و حق بیمه در بازار جهانی است. شیائومی مدتی است سعی دارد بهترین و بالارده‌ترین گوشی‌های خود را عرضه کند.

در گذشته، گوشی‌های بالارده‌ی Mi به‌ پرچم‌داران ارزان‌قیمتی مانند سری Mi 8 و Mi 9 محدود می‌شدند؛ اما به‌تازگی شیائومی در رویکردی جدید، افزایش قیمت گوشی‌های پرچم‌دارش را در نظر گرفته و در سال گذشته، لی ژوئن مدیرعامل این شرکت به افزایش قیمت گوشی‌های شیائومی اشاره کرده است. او اذعان داشت که آن‌ها دیگر گوشی پرچم‌دار زیر ۳۰۰۰ یوان (۴۴۷ پوند) تولید نخواهند کرد.

شیائومی می ۱۰ / xiaomi mi 10

شیائومی، Mi 10 را اوایل سال جاری میلادی با قیمتی بیشتر در مقایسه با گذشته رونمایی و عرضه کرد. درواقع این گوشی کمی گران‌تر از نسل گذشته و در دو نسخه‌ی استاندارد و پرو با قیمت ۳۹۹۹ یوان (۵۷۳ دلار) و ۴۹۹۹ (۷۱۶ دلار) در بازار چین عرضه شد؛ اما به دلیل تعرفه‌های مالیاتی، قیمت آن در کشورهای اروپایی و آمریکا بسیار بیشتر و ۷۹۹ یورو (۹۵۲ دلار) و ۹۹۹ یورو (۱۱۹۱ دلار)  تعیین شده است. البته شیائومی هنوز پرچم‌داران ارزان‌قیمت سری Mi موسوم به Mi 10T را ارائه می‌دهد؛ اما اگر قصد دارد مانند سامسونگ و هواوی و اپل سهم و سود بیشتری از بازار پرچم‌دارها داشته باشد، باید برترین گوشی‌های خود را با ویژگی‌هایی مانند مقاومت در برابر آب، صفحه‌نمایش بهتر و موارد دیگر عرضه کند تا نظر کاربران را به سمت گوشی‌های پرچم‌دار خود جلب کند.

شیائومی با ورود به بازار پرچم‌دارها باید با سازنده‌هایی همچون سامسونگ و اپل رقابت کند. گلکسی S20 FE  و آیفون ۱۲ و ۱۲ مینی در بازار اروپا و آمریکا قیمت مناسبی دارند و برای اکثر مصرف‌کنندگان برندهای آشنایی هستند و در اولویت قرار می‌گیرند؛ بنابراین اگر شیائومی بتواند محصولات خوبی ارائه دهد، می‌تواند نگاه کاربران را از پرچم‌دارهای اپل و سامسونگ به سمت خود تغییر دهد.

نمودار پنج برند پر فروش بازار پرچم‌دارها

به گزارش مؤسسه‌ی آماری Counterpoint، شیائومی به ‌لطف Mi10 و Mi Note 10، در سه‌ماهه‌ی نخست ۲۰۲۰ بین پنج برند پرفروش گوشی‌ پرچم‌دار بیشتر از ۴۰۰ دلار قرار گرفته است. با‌این‌حال فقط ۲ درصد از سهم این بازار را به خود اختصاص داده و سهم عمده‌ی بازار بین سه شرکت اپل، سامسونگ و هواوی با سهم ۱۲ درصدی تقسیم شده است. حال باتوجه‌به محدودیت‌های هواوی در بازارهای جهانی و طبیعتا کاهش فروش، انتظار می‌رود شیائومی سهم بیشتری از این بازار کسب کرده باشد.

همان‌طور که گفته شد، با همه‌گیری ویروس کرونا و عدم اطمینان اقتصادی و همراه ‌شدن با مشکلات هواوی، شرایطی ایده‌آل برای درآمد سایر برندها از جمله شیائومی ایجاد شده است. با این‌ حال برندهای تولیدکننده گوشی‌ پرچم‌دار سود بیشتری در مقایسه‌ با تلفن‌های ارزان‌قیمت به دست می‌آورند و اگر شیائومی امیدوار است  در این رقابت با اپل و سامسونگ هم‌رده قرار گیرد، باید پرچم‌دارهای خود را بیش از هر زمان دیگری ارتقا و بازاریابی خود را در کشورهای اروپایی گسترش دهد.

سؤال اصلی این است که آیا شیائومی می‌تواند جایگاه دوم پرفروش‌ترین برندهای ۲۰۲۱ را کسب کند؟ این یک سؤال بزرگ است و سیاست‌ دولت بایدن در قبال هواوی می‌تواند در پاسخ آن تأثیرگذار باشد. به‌عنوان ‌مثال، بازگشت سرویس‌های گوگل برای هواوی یک پیروزی بزرگ محسوب خواهد شد؛ اما همچنان باید برای اعتبار ازدست‌رفته‌اش دوچندان تلاش کند. 

شیائومی در سال آینده‌ی میلادی علاوه ‌بر رقابت با سامسونگ و رقابت بالقوه با هواوی، با چالش‌هایی از قبیل ویوو، ریلمی و اوپو رو‌به‌رو خواهد شد. درواقع هر سه برند فعالیت‌های خود را به‌تازگی در اروپا شروع کرده و به ‌طرز فزاینده‌ای فعالیت‌های خود را گسترش داده‌اند. شیائومی طی سالیان گذشته سرمایه‌گذاری خود را در زمینه تحقیق ‌و توسعه افزایش داده و در سال ۲۰۱۹ حدود ۷٫۵ میلیارد یوان (۱٫۱۴ میلیارد دلار) صرف تحقیق ‌و توسعه کرده است که در مقایسه با سال ۲۰۱۸، رشد ۲۹٫۷ درصدی نشان می‌دهد. شیائومی ادعا می‌کند که این رقم در سال ۲۰۲۰ به ۱۰ میلیارد یوان (۱٫۵ میلیارد دلار) افزایش یافته است. البته باید به این نکته اشاره کرد که این ارقام در مقایسه با هزینه‌ی تحقیق ‌و توسعه ۱۵ میلیارد دلاری هواوی رقم ناچیزی محسوب می‌شود. انتظار می‌رود شیائومی با ارائه‌ی قابلیت‌هایی از جمله شارژ سریع‌تر، دوربین سلفی زیر نمایشگر، فناوری بی‌سیم UWB و قیمت‌ رقابتی نیم‌نگاهی به رتبه‌ی دوم پرفروش‌ترین برندهای ۲۰۲۱ داشته باشد.

از سراسر وب

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده

بیشتر بخوانید