مردم بیش از گذشته به‌دنبال سرمایه‌گذاری در حوزه‌های جدید ازجمله رمزارزها هستند

دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
روش‌های جدید سرمایه‌گذاری و کاهش سوددهی حساب‌های بانکی باعث می‌شود تا مردم در کشورهای گوناگون به سرمایه‌‌گذاری در حوزه‌هایی همچون بیت‌کوین علاقه‌مند شوند.
تبلیغات

مردم در سرتاسر جهان و حتی کشورهای توسعه‌یافته همچون ایالات متحده، روز‌به‌روز تمایل و اعتماد خود را به سرمایه‌گذاری‌های سنتی در بانک‌ها و دریافت سود تضمین‌شده از دست می‌دهند. گزارش‌های جدید نشان می‌دهد آن‌ها بیش‌ازپیش به‌دنبال روش‌های سرمایه‌گذاری جایگزین همچون بیت کوین و طلا و سهام هستند. به‌هرحال با نگاهی به روند صعودی سوددهی روش‌های مذکور، مردم به‌مرور از سود پایین و کم‌خطر بانکی ناامید می‌شوند.

بلومبرگ به‌عنوان نمونه‌ای از تغییر تمایل مردم به سمت سرمایه‌گذاری‌های مدرن، با برایان هرینگتون ۲۸ ساله در ایالات متحده مصاحبه کرده است. او که مدت‌ها از سرمایه‌گذاری در بانک و دریافت سود دو درصدی کم‌خطر راضی بود، اکنون تصمیم‌های جدیدی برای سرمایه‌گذاری دارد. برایان درحال‌حاضر به‌عنوان مشاور مالی هم در کالیفرنیا فعالیت کرده و تصمیم دارد تمامی ۱۵ هزار دلار پس‌انداز خود را در بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کند. او اعتقاد دارد در آینده‌ی نه‌چندان دور شاهد رکود اقتصادی شدیدی در بازارهای سنتی خواهیم بود. البته برایان از طرفداران نظریه‌پردازی‌های تئوری آخرالزمانی نیست، اما به‌هرحال اعتقاد دارد مردم همیشه باید به‌دنبال راه‌های سرمایه‌گذاری جدید باشند.

سیاست‌های تعطیلی گسترده در ماه‌های اخیر که به‌خاطر جلوگیری هرچه بیشتر از شیوع ویروس کرونا پیاده شدند، در پس‌اندازهای مالی مردم در سرتاسر جهان تأثیر داشتند. خریدهای مصرفی کاهش پیدا کرد و برخی افراد هم از کمک‌های مالی دولتی برای پس‌انداز یا سرمایه‌گذاری استفاده کردند. مؤسسه‌های مالی گزارش می‌دهند که در ماه‌های گذشته شاهد افزایش پس‌انداز مردم در حساب‌های شخصی بوده‌اند. ازطرفی کارشناسان مالی اعتقاد دارند اکنون زمان مناسبی برای نگه‌داری سرمایه به شکل پول نیست.

از مدت‌ها پیش، سرمایه‌گذاری در حساب‌های بلندمدت بانکی، یکی از گزینه‌های مهم پیش روی مردم در نقاط گوناگون جهان بوده است. ازطرفی سود بانکی در شرایط رکود کاهش پیدا می‌کند و در کشوری همچون آمریکا در برخی موارد حتی به یک درصد می‌رسد. در چنین شرایطی تمایل به سرمایه‌گذاری‌های پرسودتر کاملا منطقی خواهد بود. ازطرفی کارشناسان می‌‌گویند هیچ تضمینی برای بازگشت نرخ سودها به وضعیت قبلی وجود ندارد.

از سرمایه‌گذاری‌های پرسود کنونی می‌توان به بیت‌کوین و طلا اشاره کرد. رمزارز مادر در سال ۲۰۲۰ رشد ۵۵ درصدی و فلز گران‌بهای سنتی در همین دوره سود ۲۹ درصدی را تجربه کرد. همین نرخ‌ها باعث می‌شود تا مردم برای کاهش تأثیرهای تورم، روی سرمایه‌گذاری‌های این‌چنینی برنامه‌ریزی کنند. سرمایه‌گذاری در بازار سهام نیز با وجود ضربه‌هایی که در بازارهای معتبر و بزرگ جهانی از ابتدای شیوع کرونا متحمل شد، روند صعودی را در پیش گرفت. از شاخص‌های معتبر می‌توان به S&P 500 اشاره کرد که از ماه مارس تا جولای، رشد ۴۰ درصدی را تجربه کرد. کارشناسان، این رشد در دوره‌ی ۱۰۰ روزه را از سال ۱۹۳۳ تاکنون بی‌سابقه می‌دانند. وضعیت بازار بورس کشور خودمان هم که بر کسی پوشیده نیست و به‌هرحال به حفظ و رشد سرمایه‌های بسیاری از مردم در ماه‌های گذشته کمک کرده است.

بررسی‌ها و نظرسنجی‌های گوناگون نشان می‌دهد که خصوصا نسل جوان، دیگر علاقه‌‌ی زیادی به روش‌های سنتی سرمایه‌گذاری (به جز طلا) ندارند. آن‌ها رمزارزها و سهام را جزو انتخاب‌های اول خود در نظر می‌گیرند و سرمایه‌گذاری در بانک را انتخابی منطقی تلقی نمی‌کنند. البته درنهایت کارشناسان سرمایه‌گذاری پیشنهاد می‌دهند که همیشه مقداری پول نقد در حساب‌های بانکی نگه‌داری شود تا در مواقع بحرانی، سرمایه‌ی لازم برای هزینه‌های روزمره دراختیار داشته باشید.

نظر شما چیست؟ آیا شما هم سرمایه‌گذار در بیت‌کوین و سهام را از حساب‌های سرمایه‌گذاری سنتی بهتر می‌دانید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات