eBay کسب‌وکار تبلیغاتی خود را به مبلغ ۹/۲ میلیارد دلار فروخت

چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۵
مطالعه 3 دقیقه
ظاهرا مشکلات eBay، غول دنیای تجارت الکترونیک، تمامی ندارد. در جدیدترین فرایند فروش سازمانی، این شرکت کسب‌وکار تبلیغاتش را به مبلغ ۹/۲ میلیارد دلار واگذار کرد.
تبلیغات

امروز بزرگ‌‌ترین چیزهایی که در eBay فروخته می‌شوند، بخش‌های از ساختار سازمانی خود شرکت هستند. پلتفرم قدیمی و بزرگ تجارت الکترونیک در جدیدترین اخبار اعلام کرد کسب‌وکار تبلیغات خود را با دریافت ۹/۲ میلیارد دلار به‌صورت نقد و تبادل سهام به Adevinta می‌فروشد. شرکت خریدار یکی از خرده‌فروشان همکار eBay محسوب می‌شود که در نروژ فعالیت می‌کند.

فروش اخیر در سیستم کسب‌وکاری eBay در مسیر فعالیت‌های آن‌ها در سال‌های اخیر قرار دارد که به‌مرور، فعالیت‌های خود را محدودتر کرده‌اند. اولین فرایند مشهور در کوچک‌ترکردن سازوکارها در eBay با فروش پی‌پال در سال ۲۰۱۵ انجام شد. Elliot Managemeny، یکی از سرمایه‌گذاران اصلی eBay و Starboard Value، قبلا فشارها بر شرکت را افزایش دادند تا StubHub، کسب‌وکار خرید و فروش بلیت و بخش تبلیغات طبقه‌بندی شرکت، فروخته شود. سال گذشته، StubHub به مبلغ ۴/۰۵ میلیارد دلار به Viagogo فروخته شد و اکنون نیز خبر فروش کسب‌وکار تبلیغات طبقه‌بندی‌شده تأیید شده است.

آنچه امروز از eBay باقی مانده است، تنها کسب‌وکار هسته‌ای خرید‌و‌فروش آنلاین را شامل می‌شود؛ کسب‌وکاری که در سال‌های اخیر به‌مرور تأثیر و حضور خود را در دنیای تجارت الکترونیک از دست داده است. والمارت ابتدای سال جاری به رتبه‌ی دوم بزرگ‌ترین سرویس فروش آنلاین در ایالات متحده‌ی آمریکا رسید و جایگاه eBay را تصاحب کرد. واگذاری جایگاه به والمارت، نتیجه‌ی سال‌ها کمبود رشد درخورتوجه در eBay بود.

برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند اکنون eBay پس از فروش زیرمجموعه‌های متعدد، به‌اندازه‌ای کوچک شده است که شاید برخی شرکت‌ها خرید کل آن را در دستورکار قرار دهند. این پیش‌بینی از همان سال ۲۰۱۵ و جداشدن پی‌پال، مطرح شده بود. درحال‌حاضر، ارزش بازار eBay بیش از ۴۰ میلیارد دلار گزارش می‌شود و تنها شرکت‌های محدود و عظیمی ازجمله علی‌بابا، می‌توانند آن را بخرند. آمازون نیز احتمالا تمایل زیادی برای خرید eBay نخواهد داشت؛ چون از درگیری‌های مرتبط با قوانین ضدانحصار نگران است.

در ماجرای فروش کسب‌وکار تبلیغات eBay به ادوینتا، آن‌ها ۲/۵ میلیارد دلار از هزینه را به‌صورت نقد و ۴۴ درصد از سهام شرکت خریدار را نیز دریافت می‌کنند. البته حق رأی eBay در شرکت نروژی، تنها ۳۳ درصد خواهد بود. ناگفته نماند فرایند فروش در فصل اول سال آینده، نهایی می‌شود.

اعتبار سازمانی eBay هم ارسال تا حدودی خدشه‌دار شد. ماه گذشته، ۶ کارمند سابق شرکت به‌دلیل آزاررساندن به زوج ساکن ماساچوست گناه‌کار شناخته شدند. این زوج وبلاگ تجارت الکترونیک داشتند که ظاهرا برخی از مدیران eBay فعالیت آن را نمی‌پسندیده‌اند. به‌گفته‌ی وزارت دادگستری ایالات متحده‌ی آمریکا، کارمندان شرکت انواع پیام‌های تهدیدآمیز و یک جعبه سوسک و یک ماسک خوک خونی را برای آن زوج می‌فرستانده‌اند تا آن‌ها را به تعطیلی وبلاگ مجبور کنند. به‌هرحال، eBay امروز وضعیت مناسبی در دنیای تجاری الکترونیک ندارد و شاید در آینده‌ای نه‌چندان دور، واگذاری میراثی را شاهد باشیم که پیر امیدیار آن را در دوران اوج تجارت الکترونیک راه‌اندازی کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات