آمار فروش جهانی کامپیوترهای شخصی در فصل دوم ۲۰۲۰ افزایش یافت

شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
افزایش تقاضا برای کامپیوترهای شخصی همراه در ماه‌های اخیر باعث شد تا فروش جهانی PC در دوران اوج ویروس کرونا مجددا رشد کند.
تبلیغات

با پایان یافتن فصل دوم سال ۲۰۲۰، آمارها از رشد فروش کامپیوتر شخصی در بازارهای جهانی خبر می‌دهند. گزارش‌های Gartner و IDC نشان می‌دهد که تقاضا برای فرم‌فاکتور همراه کامپیوترهای شخصی (لپ‌تاپ)، مسیری افزایشی را طی می‌کند. سیاست‌های دورکاری نیز باعث شده‌اند تا تقاضا برای کامپیوترها در نقاط گوناگون جهان افزایش پیدا کند و آمار فروش شرکت‌ها، بهتر شود.

رشد سالانه‌ی فروش کامپیوتر شخصی در مقایسه‌ی فصل دوم سال ۲۰۲۰ با فصل مشابه سال ۲۰۱۹، بین ۳ تا ۱۱ درصد گزارش می‌شود. درواقع شرکت‌های تحلیل‌گر بازار، آمار متفاوتی را ارائه می‌کنند. به‌عنوان مثال گارتنر رقم ۲/۸ درصد را به‌عنوان رشد سالانه نسبت به فصل دوم سال گذشته بیان کرده و مجموع فروش را ۶۴/۸ میلیون دستگاه عنوان می‌کند. IDC گزارشی خوش‌بینانه‌تر دارد و با اشاره به رشد ۱۱/۲ درصدی نسبت به فصل دوم سال گذشته، مجموع فروش کامپیوترهای شخصی را ۷۲/۳ میلیون دستگاه عنوان می‌کند. فراموش نکنید که IDC، تبلت‌ و کروم‌بوک را نیز جزو کامپیوترها همراه به شمار می‌آورد و گارتنر در گزارش خود، آن‌ها را لحاظ نمی‌کند.

صرف‌نظر از تفاوت دو مؤسسه‌ی معتبر آماری، گزارش‌های جدید نشان‌دهنده‌ی بهبود قابل‌توجه وضعیت بازار نسبت به فصل اول سال ۲۰۲۰ هستند. در فصل گذشته، شاهد کاهش فروش ۱۰ تا ۱۲ درصدی در بازار کامپیوترهای شخصی بودیم که به‌خاطر بحران‌های زنجیره‌ی تأمین بر اثر ویروس کرونا ایجاد شده بود. همچنین رشد فروش در فصل دوم ۲۰۲۰، نشانه‌ای از بهبود بازار کامپیوترهای شخصی است که در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ وضعیت مناسبی نداشت.

آمار گارتنر فروش کامپیوترهای شخصی فصل دوم 2020

Gartner

میکاکو کیتاگاوا، تحلیل‌گر گارتنر، می‌گوید بخشی از بازگشت نمودار فروش به وضعیت امیدوارکننده به این خاطر رخ داد که تعداد زیادی از توزیع‌کننده‌ها و فروشنده‌ها، انبارهای خود را پس از ضربه‌های سنگین به زنجیره‌ی تأمین در ابتدای سال، مجددا پر کردند. او همچنین نیاز به تجهیزات جدید برای پیاده‌سازی سیاست‌های دورکاری و آموزش از راه دور را کلید مهمی در افزایش فروش لپ‌تاپ دانست. کیتاگاوا در پایان هشدار می‌دهد که روند افزایشی فروش، تا پس از سال ۲۰۲۰ ادامه پیدا نخواهد کرد.

جیتش اوبرانی، تحلیل‌گر IDC هم اعتقاد دارد دورکاری و آموزش از راه دور، از فاکتورهای مهم افزایش فروش کامپیوترهای شخصی خصوصا در دسته‌ی همراه بوده‌اند. البته او می‌گوید نباید به آمارهای کنونی خوش‌بین ماند. اوبرانی اعتقاد دارد دوران رکود پساکرونا، شاید ضربه‌های سنگینی به بازار کامپیوترهای شخصی وارد کند.

هر دو شرکت تحلیل بازار، رشد قابل‌توجهی را برای HP گزارش دادند. گارتنر، شرکت آمریکایی را پس از لنوو و IDC، آن‌ها را در صدر فروشنده‌های کامپیوتر شخصی در جهان قرار می‌دهد. اپل در آمار هر دو شرکت در میانه‌ی فهرست قرار می‌گیرد و در گزارش گارتنر، ایسوس پایین‌ترین رتبه را دارد. این شرکت تایوانی در فهرست برترین فروشنده‌های IDC دیده نمی‌شود.

آمار IDC فروش کامپیوترهای شخصی فصل دوم 2020

IDC

کیتاگاوا می‌گوید داده‌های کنونی نشان‌دهنده‌ی پنجمین فصل رشد در بازار ایالات متحده هستند که با تغییر قابل‌توجه در نوع مشتریان هدف نیز همراه بود. او می‌گوید افزایش تقاضا برای کامپیوترهای همراه در ایالات متحده، با کاهش ۴۴ درصدی تقاضا برای کامپیوترهای رومیزی همراه بوده است.

شاید در نگاه اول، سیاست‌های کار در خانه دلیل خوبی برای خرید بیشتر کامپیوترهای همراه نباشد. درواقع پیش‌بینی می‌شود کاربران خانگی، کامپیوترهای رومیزی را ترجیح دهند. ازطرفی ماهیت همه‌کاره‌ی لپ‌تاپ‌ها درکنار مجهز بودن به وب‌کم، آن‌ها را به انتخاب‌های مناسبی در دوران رکود بازار تبدیل می‌کند. به‌علاوه، تعطیلی شرکت‌های گوناگون باعث شد تا نیاز به کامپیوترهای رومیزی هم کاهش پیدا کند و همه‌ی این موارد، رشد قابل‌توجه دسته‌ی لپ‌تاپ را توجیه می‌کند.

درنهایت گزارش اخیر نشان می‌دهد که همه‌گیری ویروس کرونا یک شمشیر دولبه بود که با وجود ضربه زدن به جریان تأمین، نیازهای جدیدی را در بازار سخت‌افزار ایجاد کرد. البته همان‌طور که گفته شد، IDC و گارتنر هشدار می‌دهند که روند رشد، ادامه‌دار نخواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات