گزارش مالی سه‌ماهه نخست ۲۰۲۰ AMD منتشر شد

چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
گزارش مالی جدید AMD نشان می‌دهد میزان درآمد این شرکت در سه‌ماهه‌ی نخست ۲۰۲۰ نسبت‌به سه‌ماهه‌ی پیشین افتی ۱۶ درصدی داشته است که احتمالا به اثرات کووید ۱۹ مربوط می‌شود.
تبلیغات

AMD ساعاتی پیش از طریق انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی، جدیدترین گزارش مالی خود را در دسترس قرار داد. آمار منتشرشده از سوی AMD نشان می‌دهند میزان درآمد فصل‌به‌فصل این شرکت با افتی ۱۶ درصدی مواجه شده است. به‌علاوه درآمد عملیاتی AMD نیز افت داشته؛ موضوعی که تا حد زیادی به کند شدن روند درآمدزایی و بالا رفتن هزینه‌های تحقیق و توسعه ( مربوط می‌شود. از طرفی باید نیمه‌ی پر لیوان را نیز دید؛ AMD می‌گوید درآمد سالانه‌اش به ۱/۷۹ میلیارد دلار رسیده. عدد یادشده به‌میزان ۴۰ درصد نسبت‌به درآمد این شرکت در سه‌ماهه‌ی نخست ۲۰۱۹ رشد داشته است. طبق آمار رسمی AMD توانسته است در فصل اول ۲۰۲۰ درآمد عملیاتی ۱۷۷ میلیون دلار و درآمد خالص ۱۶۲ میلیون دلار را کسب کند.

AMD می‌گوید رشد ۴۰ درصدی درآمد سالانه‌اش به افزایش تقاضا برای پردازنده‌های مرکزی و پردازنده‌های گرافیکی این شرکت یعنی پردازنده‌های سری رایزن و کارت‌های گرافیک سری رادئون مربوط می‌شود. AMD اخیرا محصولات جدید و مهمی را در قالب خانواده‌های رایزن و رادئون معرفی کرده و توانسته است توجهات زیادی را به‌سمت خود جلب کند.

درآمد سالانه‌ی AMD در سه‌ماهه‌ی نخست ۲۰۲۰ با رشدی ۴۰ درصدی به ۱/۷۹ میلیارد دلار رسیده است

AMD در گزارش مالی خود به‌صراحت دنیاگیری ویروس کرونا (کووید ۱۹) را به‌عنوان دلیل اصلی کاهش درآمدش معرفی نمی‌کند، بااین‌حال این شرکت پیش‌تر به‌هنگام برگزاری جلسه‌ی توجیهی با سرمایه‌گذاران، از کروناویروس به‌عنوان یکی از دلایل اصلی کاهش درآمد یاد کرده بود. لیزا سو، مدیرعامل AMD، در جلسه‌ با سرمایه‌گذاران گفته بود که تعطیلی برخی شرکت‌های حاضر در زنجیره‌ی تأمین و ایجاد رکود در خرده‌فروشی‌های چینی طی سه‌ماهه‌ی نخست ۲۰۲۰ در پایین آمدن درآمد کلی شرکت اثر مهمی گذاشته است. AMD می‌گوید انتظار دارد کاهش تقاضا برای محصولاتش از سوی مشتریان در سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۲۰ نیز ادامه‌دار باشد. با این‌وجود تیم قرمز همچنان انتظار دارد درآمد سالانه‌اش در ۲۰۲۰ رشدی ۲۵ درصدی نسبت‌به ۲۰۱۹ تجربه کند.

با اینکه شرایط فعلی دنیا هرگونه پیش‌بینی را سخت می‌کند، اما AMD وعده‌هایی امیدوارکننده برای فصل‌های باقی‌مانده از سال ۲۰۲۰ ارائه داده است. AMD توانست در زمینه‌ی تولید نخستین پردازنده‌های مبتنی‌بر لیتوگرافی ۷ نانومتری اینتل را شکست دهد و ضربه‌ای سخت به این شرکت وارد کند. تیم قرمز پردازنده‌های مرکزی سری Ryzen U و H 4000 را با اتکا بر لیتوگرافی ۷ نانومتری و معماری ذن ۲ (Zen 2) به‌مرحله‌ی تولید رساند. پردازنده‌های گرافیکی سری Radeon RX 5000 شرکت AMD در حال حاضر قیمتی کمتر نسبت‌به رقبایشان یعنی سری RTX 20 انویدیا دارند، این درحالی است که کارت‌های گرافیک AMD در برخی مواقع اختلاف عملکرد ناچیزی از خود نسبت‌به کارت‌های گرافیک گران‌قیمت‌تر انویدیا نشان می‌دهند.

AMD انتظار دارد درآمد سالانه‌اش در ۲۰۲۰ رشدی ۲۵ درصدی تجربه کند

افزون بر این موارد کارت‌های AMD از PCIe 4.0 پشتیبانی می‌کنند و این یعنی از لحاظ فنی نسبت‌به کارت‌های فعلی انویدیا احتمالا تا مدت بیشتری امکان استفاده از آن‌ها وجود خواهد داشت. ناگفته نماند اپل نیز حمایت خوبی از خود برای کارت‌های گرافیک AMD نشان داده است؛ طی سال‌های اخیر به‌دفعات شاهد استفاده از کارت‌های گرافیک AMD در لپ‌تاپ‌ها و رایانه‌های رومیزی اپل بوده‌ایم که از بین شناخته‌شده‌ترین آن‌ها می‌توانیم به هیولای بی‌شاخ‌و‌دم سال ۲۰۱۹ اپل یعنی مک پرو اشاره کنیم. لیزا سو می‌گوید نسل بعدی پردازنده‌های مرکزی و گرافیکی AMD همچنان برای معرفی و عرضه در سال جاری میلادی برنامه‌ریزی شده‌اند.

افزون بر این موارد AMD همکاری نزدیکی با سونی و مایکروسافت داشته است تا پردازنده‌ی مرکزی و کارت گرافیک کنسول‌های بازی نسل نهمی این دو شرکت یعنی پلی‌استیشن ۵ و ایکس‌باکس سری ایکس را تأمین کند. گفته می‌شود سونی و مایکروسافت همچنان قصد دارند کنسول‌های موردانتظار خود را در فصل تعطیلات سال ۲۰۲۰ در دسترس قرار دهند. انتظار می‌رود این کنسول‌ها فروش بسیار خوبی تجربه کنند؛ موضوعی که روی درآمدزایی AMD اثر مهمی خواهد گذاشت. البته احتمالا افزایش درآمد AMD آن‌طور که پیش‌بینی می‌کردیم نباشد؛ زیرا سونی اخیرا اعلام کرد که قصد دارد پلی‌استیشن ۵ را در ماه‌های اولیه به‌صورت محدود روانه‌ی بازار کند.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درمورد عملکرد AMD در فصل اول سال جاری میلادی دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات