رئیس جمهور: وام یک میلیون تومانی به صورت قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود

سه‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱
مطالعه 3 دقیقه
رئیس جمهور اعلام کرد وام یک میلیون تومانی قبل از ماه رمضان به حساب یارانه‌بگیران واریز می‌شود، این وام به‌صورت قرض‌الحسنه و بدون سود است.
تبلیغات

حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان در جلسه‌ی امروز ستاد اقتصادی دولت توضیحاتی را در مورد کمک دولت به مشاغلی که در این ماه‌ها پس از شیوع ویروس کرونا دچار مشکل شده‌اند و همچنین اختصاص وام یک میلیون تومانی به مردم ارائه داد. او گفت به‌طور کلی یک بسته‌ی ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی در نظر گرفته شده است که ۲۵ هزار میلیارد تومان آن به بهداشت و درمان، تجهیزات پزشکی و صندوق بیمه بیکاری اختصاص داده می‌شود که بلاعوض بوده و توسط دولت پرداخت می‌شود؛ ۷۵ هزار میلیارد تومان دیگر نیز به‌صورت تسهیلات به یارانه‌بگیران و کسب‌وکارهایی پرداخت می‌شود که در این مدت تحت فشار بوده‌اند.

به گفته‌ی روحانی ابتدا قرار بود ۲۳ هزار میلیارد تومان با سود ۱۲ درصد در اختیار یارانه‌بگیران قرار بگیرد اما در جلسه‌ی امروز ستاد اقتصادی دولت تصمیم گرفته شد تسهیلات یک میلیون تومانی به وام قرض‌الحسنه و ۳۰ ماهه تبدیل شود که سود آن ۵۲ هزار تومان است. به عبارتی وام یک میلیون تومانی درنظر گرفته شده بدون سود است یعنی بخش سودی که قرار بود از حساب مردم پرداخت شود را دولت برعهده می‌گیرد. به‌عبارتی چهار درصد سود را یارانه‌بگیران و هشت درصد آن را دولت پرداخت می‌کند. روحانی همچنین افزود که تلاش می‌شود این وام قرض‌الحسنه در روزهای اول اردیبهشتماه سال جاری و پیش از آغاز ماه رمضان به حساب همه‌ی یارانه‌بگیران واریز شود.

رئیس جمهور در ادامه درمورد نحوه‌ی دریافت وام یک میلیون تومانی توضیح داد که در روزهای آینده این موضوع به مردم اطلاع‌رسانی می‌شود و کسانی که مایل به دریافت هستند باید از طریق پیامک اعلام آمادگی کنند زیرا این پول به‌صورت وام است و در تیرماه به‌تدریج از یارانه‌ی آن‌ها کسر می‌شود. به عبارتی طبق گفته‌ی رئیس جمهور یارانه‌ی اردیبهشت و خردادماه به مردم پرداخت می‌شود و این وام یک میلیون تومانی به تدریج (حدود ۳۵ هزار تومان) از یارانه‌ی تیرماه به بعد آن‌ها کسر می‌شود. او همچنین گفت:

ما پیش از این اعلام کرده بودیم که به سه میلیون نفر که در شرایط مضیقه‌ی اقتصادی زندگی می‌کنند، یارانه‌ی ویژه‌ای برای چهار ماه بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان پرداخت کنیم که در اسفند سال گذشته و فروردین امسال پرداخت شد و در اردیبهشت و خرداد ماه نیز پرداخت خواهد شد. علاوه‌بر این چهارپرداخت، یک پرداخت ویژه هم در ماه مبارک رمضان به این سه میلیون خانوار انجام خواهد شد. همچنین قرار بود به چهار میلیون خانوار وام یک تا دو میلیون تومانی به‌صورت قرض‌الحسنه و با سود چهار درصد پرداخت شود که بعد از برنامه‌ریزی انجام خواهد شد.

روحانی در ادامه و در توضیح وام‌هایی که به کسب‌وکارها تعلق می‌گیرد گفت ۵۲ هزار میلیارد تومان وام به افرادی با شرایط ویژه تعلق می‌گیرد که شامل ۱۰ رسته‌ی شغلی است. به گفته‌ی او کسب‌وکارهایی که در این مدت با مشکل مواجه شده‌اند ۱۰ رسته‌ی شغلی هستند و وزارتخانه‌های گردشگری، صنعت و کار تلاش می‌کنند وام ۵۲ هزار میلیارد تومانی را به این کسب‌وکارها اختصاص دهند. او در توضیح نحوه‌ی دریافت وام گفت که این وام از اواخر اردیبهشت تا پایان خرداد به تدریج به همه‌ی افراد واجد شرایط پرداخت می‌شود و آ‌ن‌ها می‌توانند با مراجعه به بانک برای دریافت این تسهیلات اقدام کنند. او گفت:

این تسهیلات شامل حال کسانی می‌شود که در شرایط بحرانی کارگری را اخراج نکرده باشند. اگر بنگاه اقتصادی کوچکی باشند یا بنگاه متوسطی بوده و کارگری را اخراج کرده باشند این تسهیلات به‌آن‌ها تعلق نمی‌گیرد. این وام به منظور جبران کاری که کارفرمایان در شرایط بحرانی در حق کارگران انجام داده‌اند پرداخت می‌شود و به نوعی سرمایه‌ی در گردش نیز برای آن‌ها محسوب می‌شود.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات