گوگل به پرداخت پول به خبرگزاری‌های فرانسه در ازای استفاده از مطالب آن‌ها موظف‌ است

شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
نهاد دیده‌بان رقابت فرانسه به گوگل دستور داده است با خبرگزاری‌ها وارد مذاکر شود تا بر سر پرداخت مبلغی عادلانه به آن‌ها در ازای استفاده از مقالاتشان به‌توافق برسد.
تبلیغات

سازمان دیده‌بان رقابت کشور فرانسه اخیرا فرمانی صادر کرده است که براساس آن، گوگل موظف است به رسانه‌ها برای استفاده از محتوای خبری‌شان پول پرداخت کند. دیده‌بان رقابت فرانسه از گوگل خواسته است با خبرگزاری‌ها وارد مذاکر شود تا بر سر پرداخت مبلغ مشخصی به آن‌ها به‌دلیل استفاده‌ی مجدد از قسمت‌هایی از محتوای خبری‌شان توافق کند. گوگل محتوای خبری خبرگزاری‌ها را در جاهایی نظیر اپلیکیشن News یا موتور جست‌و‌جوی خود به‌نمایش می‌گذارد.

فرانسه نخستین کشور از کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا به‌شمار می‌آید که قانون جدید «دستورالعمل حق‌ نشر» را به مرحله‌ی اجرایی رساند. این قانون گوگل را مجاب می‌کند در ازای استفاده از بخش‌هایی از مقالات خبرگزاری‌ها به آن‌ها پول پرداخت کند. در بخشی از اطلاعیه‌ی سازمان دیده‌بان رقابت فرانسه می‌خوانیم:

اقدامات گوگل نشان می‌دهد این شرکت قصد داشته است از جایگاهش سوء‌استفاده کند؛ اقداماتی که باعث شده‌اند خساراتی جدی و بدیهی به بخش مطبوعات وارد شود.

گوگل بیانیه‌ای دراختیار رسانه‌ی ان‌گجت قرار داده است و در آن می‌گوید از دستور دیده‌بان رقابت فرانسه تبعیت می‌کند. در اطلاعیه‌ی گوگل آمده است:

از زمان اجرایی‌شدن «دستورالعمل حق نشر» اتحادیه‌ی اروپا در فرانسه، در حال مذاکره با ناشران محتوای خبری هستیم تا میزان حمایت و سرمایه‌گذاری خودمان در بخش خبری را تقویت کنیم. ما از فرمان سازمان دیده‌بان رقابت فرانسه تبعیت می‌کنیم و به مذاکراتمان با خبرگزاری‌ها ادامه می‌دهیم.

فرانسه نخستین کشوری بود که قانون بحث‌برانگیز «دستورالعمل حق نشر» اتحادیه‌ی اروپا را به‌ مرحله‌ی اجرایی رساند

به‌دنبال اجرایی‌شدن قانون اتحادیه‌ی اروپا در کشور فرانسه در سال گذشته‌ی میلادی، گوگل در ابتدا اعلام کرد تا وقتی خبرگزاری‌ها اجازه‌ی استفاده از بخش‌هایی از محتوای خبری‌شان را به گوگل ندهند، این شرکت محتواهای یادشده را از روی پلتفرم‌هایش حذف می‌کند. با‌این‌حال نهاد حاکم بر قوانین رقابتی فرانسه اعلام کرد:

بسیاری از خبرگزاری‌های مطبوعاتی مجوزهای لازم را دراختیار گوگل قرار داده‌اند تا این شرکت بتواند از محتوای خبریِ محافظت‌شده‌‌شان استفاده کند و آن‌ها را به‌نمایش بگذارد. خبرگزاری‌ها این اجازه را بدون دریافت هیچ‌ مبلغی از گوگل صادر کرده‌اند.

در بخشی از اطلاعیه‌ی نهاد حاکم بر قوانین رقابتی فرانسه آمده است:

معتقدیم گوگل ممکن است با تحمیل شرایط تجارت ناعادلانه به ناشران و آژانس‌های خبری، از موقعیتِ غالبش بر بازار به‌منظور ارائه‌ی خدمات جست‌و‌جوی عمومی سوءاستفاده کرده باشد. 

نهاد حاکم بر قوانین رقابتی فرانسه مدعی است خبرگزاری‌ها مجبور بودند محتوای خبری‌شان را به‌‌رایگان دراختیار گوگل قرار دهند؛ زیرا چاره‌‌ی دیگری نداشته‌اند. خبرگزاری‌ها به‌خوبی می‌دانند ۹۰ درصد از سهم بازار موتورهای جست‌و‌جوی در فرانسه ازآنِ گوگل است. خبرگزاری‌ها اگر اجازه‌ی استفاده از محتوای‌شان را به گوگل نمی‌دادند، خودشان با ضرر مواجه می‌شدند. بررسی‌ها نشان می‌دهد اتخاذ چنین تصمیمی می‌توانست ۲۶ تا ۹۰ درصد از حجم ترافیک خبرگزاری‌های آنلاین فرانسه را کاهش دهد. در همین حین، گوگل می‌توانست بدون پرداخت هزینه‌ی اضافه نتایج جست‌و‌جوی بهتری به کاربرانش ارائه دهد و کسب‌و‌کار خودش با رشد بیشتری مواجه شود. 

نمایش‌ندادن بخش‌هایی از مقالات در گوگل می‌تواند ۲۶ تا ۹۰ درصد از حجم ترافیک خبرگزاری‌های فرانسوی را کاهش دهد

سازمان دیده‌بان رقابت فرانسه برای این منظور فرمان موقت جدیدی صادر کرده است. این سازمان می‌گوید از مدتی پیش شکایاتی از سوی خبرگزاری فرانسه (AFP) و چندین اتحادیه‌ی دیگر به‌نمایندگی از برخی خبرگزاری‌ها، دریافت کرده است. در طی مذاکراتِ در حال انجام، گوگل باید همچنان به توافق‌نامه‌ی فعلی خود با خبرگزاری‌ها پای‌بند بماند و بخش‌هایی از محتواهای خبری، تصاویر و ویدئوهای آن‌ها را به‌نمایش بگذارد. در توافق‌نامه‌ی فعلی، گوگل پولی به خبرگزاری‌ها پرداخت نمی‌کند و به‌محض حاصل‌شدن توافق جدید، گوگل موظف خواهد بود به‌ازای تمامی محتوایی که از اکتبر ۲۰۱۹ به‌بعد استفاده کرده، به خبرگزاری‌ها پول پرداخت کند.

گوگل پیش‌تر در اطلاعیه‌هایش گفته است نتایج جست‌و‌جوها و کلیک‌ها را نمی‌فروشد. ریچارد گینگراس، قائم‌مقام بخش خبر در گوگل، در‌این‌باره می‌گوید:

در حوزه‌ی فروش تبلیغات کار می‌کنیم، نه نتایج جست‌و‌جو. به‌علاوه، تمامی تبلیغات موتور جست‌و‌جوی گوگل به‌وضوح نشانه‌گذاری شده‌اند. این موضوع یکی دیگر از دلایلی است که به خبرگزاری‌ها در ازای کلیک‌کردن مردم روی لینک‌های آن‌ها ازطریق موتور جست‌و‌جوی گوگل، پول پرداخت نمی‌کنیم. 

گوگل در گفت‌و‌گو با رسانه‌ی ان‌گجت گفته است از مدت‌ها پیش در حال همکاری نزدیک با خبرگزاری‌های اروپایی بوده تا ترافیک بیشتری به وب‌سایت‌های آن‌ها هدایت کند. گوگل می‌گوید در این مدت، روی مشارکت تجاری با شرکت‌ها و ابزارهای اشتراکی خاص سرمایه‌گذاری کرده است. افزون‌بر‌این، در شایعاتی شنیده‌ایم گوگل در حال مذاکره با خبرگزاری‌ها است تا ازطریق نوعی سرویس اشتراکی خاص نظیر اپل نیوزپلاس، به خبرگزاری‌ها پول پرداخت کند.

نهاد حاکم بر قوانین رقابتی فرانسه می‌گوید گوگل قانون جدید را نقض کرده و باعث شده است صدمات جدی و بدیهی به خبرگزاری‌ها وارد شود. قانون موقت جدید وضع‌شده‌ی دولت فرانسه تا زمانی‌که نهاد دیده‌بان رقابت به تحقیقاتش پایان دهد و تصمیمات نهایی را بگیرد، همچنان در حالت اجرایی خواهد بود.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی قانون جدید فرانسه چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات