فرایند فعال‌سازی رمز دوم پویا غیرحضوری شد

دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
فرایند فعال‌کردن رمز دوم پویا تحت‌تأثیر شیوع کرونا در کشور، به‌طور کامل غیرحضوری شده است.
تبلیغات

در روزهای گذشته و با افزایش‌ تعداد تراکنش‌های الکترونیکی در پی شیوع ویروس کرونا در کشور، مردم با مشکلاتی ازجمله واردکردن اشتباه رمز دوم بیش از سه‌بار مواجه شده‌اند که تا پیش‌از‌این، باعث مسدودسازی و غیرفعال‌شدن کارت می‌شد. برای رفع این مشکل، دارنده‌ی کارت باید با کارت شناسایی معتبر به شعبه‌ی بانک مراجعه و آن را دوباره فعال می‌کرد.

همان‌طورکه این روزها شاهد هستیم، افراد زیادی روزانه به شعب بانک مراجعه می‌کنند تا این مشکل را حل کنند. بانک مرکزی برای رفع این مشکل چند روز پیش اعلام کرد میزان خطا در واردکردن رمز از سه به پنج‌بار افزایش می‌یابد. دیگر اقدامات بانک مرکزی به‌منظور کاهش لزوم حضور افراد در شعب بانکی به‌شرح زیر است:

  • کاهش ساعت کاری بانک‌ها؛
  • تمدید تاریخ انقضای کارت‌های بانکی بدون نیاز به مراجعه‌ی حضوری مشتری به‌مدت سه ماه از زمان انقضا؛
  • افزایش سقف روزانه‌ی برداشت از خودپردازها به ۵۰۰ هزار تومان؛
  • افزایش سقف روزانه‌ی عملیات کارت‌به‌کارت به ۱۰ میلیون تومان در ابزارهای خودپرداز، کیوسک، اینترنت بانک و همراه بانک؛
  • افزایش سقف روزانه‌ی کارت‌به‌کارت در نرم‌افزارهای پرداخت‌ساز تا سه‌میلیون تومان.

بانک مرکزی از مردم خواهش کرده است از مراجعه به شعب بانک خودداری کنند و امور بانکی خود را ازطریق ابزارهای الکترونیک بانک‌ها انجام دهند. در چند روز گذشته، شاهد بودیم بانک‌ها با ارسال پیامک به مشتریان حساب‌های خود فعال‌شدن خودکار رمز دوم پویا را به آن‌ها اطلاع می‌دهند تا به مراجعه به شعب بانک‌ها یا دستگاه‌های خودپرداز نیاز نباشد. حال داوود محمد بیگی، مدیر اداره‌ی نظام‌های پرداخت بانک مرکزی، از غیرحضوری‌شدن کامل فرایند فعال‌سازی رمز دوم پویا داده است. وی می‌گوید:

بانک مرکزی همواره در مسیر اجرای طرح رمز دوم پویا تأکید کرده است فرایند فعال‌سازی رمز دوم یک‌بارمصرف و ثبت شماره‌تلفن مشتریان به‌صورت غیرحضوری و ازطریق درگاه‌های الکترونیکی باشد تا به مراجعه‌ی حضوری شهروندان به شعب نیازی نباشد. در همین زمینه علاوه‌بر شعب، فعال‌سازی رمز پویا ازطریق اینترنت بانک و همراه‌بانک و خودپرداز ممکن است.

وی افزود:

به‌منظور فعال‌سازی و استفاده از رمز دوم پویا ضرورتی برای حضور در شعب بانک وجود ندارد و مشتریانی که رمز دوم را قبل از اجرای طرح رمز پویا دراختیار داشتند، برای استفاده و فعال‌سازی رمز پویا صرفا باید شماره‌تلفن خود را تأیید کنند که این کار از درگاه‌های غیرحضوری انجام‌دادنی است.

وی توضیح می‌دهد فعال‌سازی خودکار رمز دوم پویا برای آن دسته از مشتریانی انجام شده است که رمز دوم دارند و می‌خواهند رمز پویا را فعال کنند. بانک مرکزی به‌منظور تأیید شماره‌ی تلفن‌همراه برای فعال‌سازی رمز پویا به شبکه‌ی بانکی ابلاغ کرده است زیرساخت احراز هویت و تأیید شماره‌ی تلفن‌همراه مشتریان در درگاه‌های اینترنت‌بانک ایجاد و ارائه شود تا تماس مشتری با شعب و خودپرداز کاهش پیدا کند. بااین‌حال، اگر مشتری رمز دوم را تا امروز فعال نداشته است، برای فعال‌سازی رمز پویا باید ازطریق خودپرداز اقدام کند.

داوود محمدبیگی، رئیس اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی درمورد فعال‌کردن رمز پویا در این روزها می‌گوید:

مشتریانی که رمز دوم را قبل از اجرای طرح رمز پویا در اختیار داشتند برای استفاده و فعالسازی رمز پویا صرفا باید شماره تلفن خود را تأیید کنند که از طریق خودپرداز قابل انجام است و بانک مرکزی نیز در راستای تسهیل و تأکید بر انجام غیر حضوری این فرایند، به شبکه بانکی ابلاغ کرده تا با رعایت ملاحظات امنیتی امکان تأیید شماره تلفن همراه از طریق  اینترنت و موبایل بانک را برای مشتریان فراهم نمایند؛ البته در صورتی که مشتریانی که رمز دوم فعال نداشته باشند لازم است تا با درنظرگرفتن نکات بهداشتی برای فعالسازی رمزدوم از طریق دستگاه‌های خودپرداز بانک خود اقدام کنند.

وی همچنین تصریح کرد: «مشتریان می‌توانند برای رفع مسائل و مشکلات خود ضمن تماس با مرکز امداد مشتریان بانک خود تماس حاصل نمایند؛ در همین زمینه مرکز تماس کاشف با شماره ۹۱۰۰۹۹۶۰ به‌صورت شبانه‌روزی آماده دریافت پیشنهاد‌ها یا انتقادات هم‌میهنان در خصوص نحوه خدمت‌رسانی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری است.»

رضا الفت نسب، عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی می‌گوید طبق نظرسنجی‌ها، فعال‌سازی رمز پویا بر کسب و کارهای مجازی تأثیر منفی داشته است. وی می‌گوید در همین روزها که شهروندان باید به دلیل پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در خانه بمانند، حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد مراجعه به بانک‌ها به دلیل رمز پویا انجام می‌شود. وی همچنین اعتقاد دارد که بهتر بود بانک مرکزی ابتدا به فرهنگ‌سازی برای اجباری‌کردن استفاده از رمز پویا اقدام می‌کرد و به این سرعت استفاده از رمز پویا اجباری نمی‌شد.

همان‌طورکه پیش‌تر ابلاغ شده بود، مجموع تراکنش‌های هر کارت بانکی روزانه تا سقف ۱۰۰ هزار تومان با رمز دوم ایستا ممکن است و به رمز دوم پویا نیازی ندارد. محمدبیگی همچنین از افزایش ۳۷ درصدی مبلغ تراکنش‌های غیرحضوری در اسفند و پس از شیوع کرونا در کشور خبر داد. وی به افزایش استفاده‌ی شهروندان از خدمات بانکی غیرحضوری اشاره کرد و گفت:

با‌توجه‌به بحث شیوع ویروس کرونا در کشور و تأکید بانک مرکزی بر دریافت خدمات بانکی از درگاه‌های غیرحضوری و اعمال تمهیداتی درزمینه‌ی تراکنش‌های بانکی ازجمله افزایش سقف مبلغ تراکنش‌های کارتی از سه به پنج‌میلیون تومان و در ابزارک‌های موبایلی از یک به سه‌میلیون تومان باعث شده است مبلغ تراکنش‌های غیرحضوری در اسفند رشدی ۳۷ درصدی تجربه کند.

پیش‌تر نیز مصطفی امیری، مدیرعامل زرین‌پال، به زومیت گفته بود مقایسه‌ی تعداد تراکنش‌های آنلاین هفته‌ی آخر بهمن با هفته‌ی اول اسفند نشان‌دهنده‌ی افزایش ۱۴ درصدی است. رمز دوم یک‌بارمصرف در بانک‌ها از روش‌‎های مختلف ازجمله اپلیکیشن رمزساز و کد دستوری و پیامک رایگان دراختیار مردم قرار گرفته و فرایند فعال‌سازی آن غیرحضوری و بدون نیاز به حضور در شعب بانکی و صرفا با مراجعه به‌همراه‌بانک و اینترنت‌بانک یا خودپرداز بانک عامل فراهم شده است.

براساس گزارش‌ بانک‌ها، بیش از یک‌سوم مشتریان شبکه‌ی بانکی پیش از اجباری‌شدن استفاده از رمز دوم یک‌بارمصرف در تراکنش‌های بدون حضور کارت با مبلغ بیش از یک‌صدهزار تومان، نرم‌افزار یا پیامک رمزساز را فعال کرده بودند و درادامه‌ی این مسیر و فراهم‌شدن ارسال رمز دوم یک‌بارمصرف ازطریق پیامک، سامانه‌ی هریم بانک مرکزی نیز فعال شد تا مشتریان با فشردن دکمه درخواست رمز پویا در صفحات پرداخت اینترنتی رمز یک‌بارمصرف را به‌سادگی و رایگان دریافت کنند.

با‌توجه‌به کاهش ساعت کار بانک‌ها و فعالیت آن‌ها از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲:۳۰ و انبوه کارهای مانده‌ی بانکی در روزهای پایانی سال، رفت‌وآمد به بانک‌ها افزایش پیدا کرده و نیاز است شهروندان تاحدممکن از خدمات بانکداری الکترونیک استفاده و از حضور در شعب خودداری کنند.

در روزهای اخیر، در استفاده از رمز دوم پویا با مشکلی مواجه شده‌اید؟ دیدگاه‌های خود را با ما و دیگر کاربران زومیت در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات