زیراکس ۲۴ میلیارد دلار کمک‌هزینه بانکی برای خرید HP دریافت می‌کند

پنج‌شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
زیراکس هنوز تصمیمی جدی برای خرید HP دارد و در این مسیر، تأییدیه‌ی کمک‌هزینه‌های مالی را نیز از بانک‌های بزرگ دریافت کرده است.
تبلیغات

زیراکس در ادامه‌ی تلاش برای خرید HP اعلام کرد که توافق‌نامه‌ی پرداخت کمک‌هزینه‌ی مالی را از بانک‌های بزرگی همچون Citi و Mizuho و Bank of America دریافت کرده است؛ کمک‌هزینه‌ای که در مسیر تلاش شرکت برای خرید رقیب بسیار بزرگ‌تر استفاده خواهد شد. مدیرعامل زیراکس، جان ویسنتین، در نامه‌ای به سهام‌داران HP اعلام کرد که تعهد مالی بانک‌ها برای کمک به شرکتش، با هدف ازبین‌بردن نگرانی‌ها درباره‌ی توانایی خرید HP انجام می‌شود.

در بخشی از نامه‌ی مدیرعامل زیراکس به سهام‌داران HP می‌خوانیم:

ما همیشه اعلام کرده‌‌ایم که پیشنهاد خریدمان به‌هیچ‌وجه نگرانی‌‌های تأمین مالی به‌همراه ندارد؛ اما به‌هرحال ما برای ازبین‌بردن هرگونه شک و شبهه‌ی احتمالی، تعهدهای تأمین مالی بدون پیش‌شرط را از Citi و Mizuho و Bank of America دریافت کرده‌ایم. من هنوز به پیشنهاد قبلی مبنی بر ملاقات حضوری با شما، با یا بدون مشاوران تأکید می‌کنم تا مذاکره پیرامون تبادل‌ را شروع کنیم.

زیراکس ماه نوامبر پیشنهاد خرید HP را به‌قیمت ۲۲ دلار برای هر سهم عنوان کرد. در آن پیشنهاد، ۷۷ درصد از هزینه به‌صورت نقد و ۲۳ درصد به‌صورت سهام بیان شده بود. درواقع ۱۷ دلار به‌صورت نقد و ۰/۱۳۷ سهام زیراکس برای هر سهم HP پرداخت می‌شد. هیئت‌مدیره‌ی HP پیشنهاد مذکور را رد کرد. آن‌ها می‌گفتند که زیراکس در پیشنهاد خود ارزش شرکت را پایین‌تر از مقدار واقعی بیان کرده است و فرایند خرید و ادغام، منافع سهام‌داران را تأمین نمی‌کند. فراموش نکنید که سهم بازار HP اکنون ۲۷ میلیارد دلار و سه برابر زیراکس تخمین زده می‌شود.

زیراکس پس از رد شدن نامه‌ی اول، نامه‌ای دیگر به هیئت‌مدیره‌ی HP ارسال و فشار زیادی برای پذیرش پیشنهاد وارد کرد. زیراکس تهدید کرده بود که درصورت رد پیشنهاد، به‌صورت مستقیم با سهام‌داران وارد مذاکره خواهد شد. هیئت‌مدیره‌ی HP نامه‌ای سرگشاده در پاسخ ارسال کرد. شرکت Icahn Enterprise نیز به زیراکس مشورت داد که خرید یک شرکت بزرگ‌تر به‌هیچ‌وجه منطقی نیست.

پس از رد مجدد پیشنهاد زیراکس ازسوی هیئت‌مدیره‌ی HP، آن‌ها به‌صورت مستقیم با سهام‌داران وارد مذاکره شدند. زیراکس می‌گوید جریان جدید کمک‌های مالی باعث کاهش بدهی‌های مالی شرکت حاصل از ادغام می‌شود و همچنین جریان مالی جدید را برای سهام‌داران به‌همراه دارد. به‌علاوه می‌توان از کمک‌های مالی جدید، برای افزایش سرمایه‌گذاری در رویکردهای نوآورانه استفاده کرد. زیراکس می‌گوید HP در بخش‌هایی از بازار کمبود دارد که زیراکس در آن‌ها قوی است. به‌عنوان مثال آن‌ها سرویس‌های Office A3 و سرویس‌های مدیریت‌شده را از نقاط قوت خود می‌دانند. زیراکس در پایان پیشنهاد خود ادعا می‌کند که پورتفولیوی حاصل از ترکیب دو شرکت، مجموع بازارهای در دسترس هردو را افزایش خواهد داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات