ادوبی، دو ابزار تحلیلگر جدید به سرویس Adobe Analytics افزود
ادوبی (Adobe) در کنفرانس سالانهی «ادوبی سامیت» (Adobe Summit) خود که هفتهی گذشته در لاسوگاس برگزار شد، گزارشی از پیشرفتهای انجامشده در سرویس «آنالیتیکس سوئیت» (Analytics Suite) ارائه داد که بهزعم آنها میتواند به درک بهتر بازاریابان از نیازهای مشتریان خود کمک کند. این سرویس، مجموعهای جامع برای انجام کارهای تحلیل وب، بازاریابی آنلاین و تهیهی گزارش است که دو ابزار را در برمیگیرد؛ یکی برای پیگیری همهی وبگردیهای مشتری و دیگری ابزاری برای کمک به کشف رابطهی بین تبلیغات و موفقیت در بازاریابی که البته درک این رابطه برای کارشناسان خیلی سختتر از آن است که دیگران فکر میکنند.
ابزار اول را «هوش سفر» (Journey IQ) مینامند و همانطور که از نامش پیداست، ابزاری برای درک عمیقتر سفرهای مشتری در دنیای وب، از ابتدا تا انتها است. ایدهی راهاندازی چنین ابزاری، ایدهی جدیدی نیست؛ تحلیلکنندگان بازار بیش از ۱۰ سال است که بهدنبال حل این مشکل هستند.
جان بیتس، مدیر بازاریابی «ادوبی آنالیتیکس» (Adobe Analytics) معتقد است شناخت وبگردیهای مشتریان نقشی مؤثر در متمرکز کردن برنامههای بازاریابی در آینده دارد و این ابزار برای همین منظور طراحی شده است. او میگوید:
هوش سفر، همهی توجه خود را روی درک چشماندازی کامل از تجربیات گذشته و تفکیک لحظات و تجربههای خوب از موارد ناخوشایند معطوف کرده است.
ادوبی میخواهد اطلاعات و تحلیلهای کاربردی در اختیار کاربران خود قرار بدهد تا اتفاقاتی را که مشتریان در زمان تعامل با سایت تجربه میکنند، درک کنند و در آینده تجربههایی بهتر برای ایشان رقم بزنند. از دیدگاه بازاریابان، این تجربه است که همیشه حرف اول را میزند و نیز آنها معتقدند هرچقدر از اطلاعات بیشتری برای درک تجربهها استفاده کنند، بههمان اندازه مشتریانشان نتایج مطلوبتری به دست خواهند آورد.
این راهحل شامل بررسی مولفههایی مانند تجزیه و تحلیل میزان خرید و فروش سهام، تجزیه و تحلیل تایم لپس برای تحت نظر گرفتن لحظه به لحظهی گشتوگذارهای مشتریان در میان سایتها و نیز تحلیلهای روبهعقب و روبهجلو است که همگی با هدف جمعآوری اطلاعات بیشتر دربارهی مشتری برای ارائه به بازاریابان انجام میشوند. بازاریابان با اتکا به این یافتهها میتوانند هر سفر را به یک عمل مثبت در آینده تبدیل کنند؛ به این معنا که شما سفر بعدی خود به دنیای وب را در حالی به پایان خواهید رساند که محصولات بیشتری خریدهاید.
سرویس جدید ادوبی آنالیتیکس، مجموعهای جامع برای تحلیل وب و بازاریابی آنلاین ازطریق تحلیل رفتار مشتری و شناسایی رابطهی بین تبلیغات و میزان موفقیت در بازاریابی است
ابزار دوم که «تحلیل تبلیغات» (Advertising Analytics) نامیده میشود، ابزاری جدید با بهرهگیری از نرمافزار «ادوبی ادورتایزینگ کلاد» (Adobe Advertising Cloud) است که بازاریابان با استفاده از آن رابطهی بین تبلیغات و موفقیت در برنامههای بازاریابی خود را میسنجند. شاید فکر کنید بازاریابان، خودشان بهتر از هر فرد دیگری اطلاعات مربوطبه آگهیهای منتشرشده را دارند؛ اما در حقیقت استفاده از روشهای تبلیغاتی و بازاریابی کنونی که عمدتا متکی بر فناوری هستند، کنار هم قراردادن اطلاعات و رسیدن به یک نتیجهگیری کلی را به کاری بدل کردهاند که بهآسانی انجامشدنی نیست.
ادوبی تلاش میکند تا شرایطی را برای بازاریابان فراهم کند تا بهراحتی بتوانند رابطهی بین تبلیغات و رفتار مشتریانی را که به سایتها مراجعه میکنند، شناسایی کنند تا بتوانند تحلیلی عمیقتر از تاثیرات راهبردهای تبلیغاتی خود روی تصمیمات مشتری در اختیار داشته باشند. این دو ابزار، درکنار یکدیگر، با هدف کمک به فهمیدن چرایی و چگونگی مراجعهی مشتریان به سایت، رفتار آنها و اقداماتی که انجام میدهند و نیز کسب اطلاعات جزئیتر دربارهی علت تصمیمگیریهای مشتریان در خصوص انجام دادن یا ندادن کاری طراحی شدهاند.
در جهانی که همهی تلاشها روی رقم زدن تجربهای مثبت برای مشتریان، با هدف فروش بیشتر و جلب رضایت بیشتر مشتریان متمرکز شده است، درک این نوع روابط بسیار حائز اهمیت هستند؛ اما این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که شناخت همهی این روابط در آن واحد، حتی با استفاده از چنین ابزاری، بازاریابان را بهشدت به چالش میکشاند.