برنامه اسپاتیفای برای تعلیق حسابهایی که از مسدودکننده تبلیغات بهره میبرند
اسپاتیفای قوانین استفاده از سرویس خود را اصلاح کرده است؛ اصلاحاتی که خبر از مقابله با مسدودکنندههای تبلیغات (Ad Blockers) میدهد. در متن این بهروزرسانی اعلام شده است:
[تغییرات جدید] بهوضوح نشان میدهند که اجازهی استفاده از هرگونه مسدودکنندهی تبلیغات، ربات و فعالیتهای استریم غیرقانونی داده نخواهد شد.
از روز دهم اسفندماه (یکم ماه مارس) حسابهای آن دسته از کاربرانی که از مسدودکنندههای تبلیغات استفاده میکنند بلافاصله تعلیق یا مسدود میشود.
مسدودکنندههای تبلیغاتی از مدتها پیش به یکی از مشکلات پیش روی اسپاتیفای تبدیل شده بودند. در ماه مارس ۲۰۱۸، پیش از عرضهی عمومی سهام این مجموعه، اسپاتیفای اعلام کرد که دو میلیون نفر، یا بهعبارتی ۱.۳ درصد از مجموع کاربران این سرویس، در نسخهی مجانی اسپاتیفای از مسدودکنندههای تبلیغات استفاده میکنند. همین مسئله نیز اسپاتیفای را وادار کرده بود تا در ارائهی دادههای مرتبط با استفاده از این سرویس استریم موسیقی تجدیدنظر کند. در حال حاضر برخی اپلیکیشنهای غیررسمی اندرویدی هم امکان استفاده از این سرویس را بدون تبلیغات فراهم میکنند و اسپاتیفای در حال برخورد با این اپلیکیشنهای غیررسمی نیز هست.
در آخرین گزارش مالی این سرویس که به فصل پایانی ۲۰۱۸ مربوط میشود، اسپاتیفای سود عملیاتی و درآمد خالص مثبت را گزارش کرده و اعلام کرده که برای اولینبار از زمان شروع فعالیت این سرویس در سال ۲۰۰۶، دارای جریان نقدی آزاد هم بوده است.
عرضهی عمومی سهام اسپاتیفای از ماه مه ۲۰۱۸ شروع شد؛ اما نتوانست از لحاظ عملکرد مالی انتظارات کارشناسان را برآورده کند. با این وجود، با وجود رقابت شدید در بازار سرویسهای استریم موسیقی، اسپاتیفای رشد سریعی دارد. در سهماههی پایانی ۲۰۱۸، تعداد کاربران این سرویس ۳۶ درصد افزایش یافته و به ۹۶ میلیون نفر رسیده است؛ البته این رقم کاربران مجانی این سرویس را در بر نمیگیرد.
۸۸ درصد از درآمد اسپاتیفای از هزینههای اشتراک پرداختشده توسط کاربران حاصل میشود؛ اما بخش کوچکی از درآمد این سرویس هم ازطریق پخش تبلیغات به دست میآید. از زمان عرضهی عمومی سهام این مجموعه، فعالیتهای اسپاتیفای برای مقابله با مسدودکنندههای تبلیغات، پخش غیرقانونی آهنگها و دیگر مواردی که میتوانند بهضرر این سرویس باشند بیشتر زیر ذرهبین قرار گرفتهاند.
اخیرا اسپاتیفای دو کسبوکار نوپای فعال در زمینهی پادکستها، موسوم به Gimlet Media و Anchor را هم به تصاحب خود درآورده است. هدف اسپاتیفای از این کار فراهمسازی تمام محتوای صوتی مورد نیاز کاربران در قالب یک مجموعه است.