کلاهبرداری‌های ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۱۸ به ۱.۷ میلیارد دلار رسید

چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
بنابر گزارش یک شرکت آمریکایی در زمینه امنیت سایبری، میزان ارز دیجیتال کلاهبرداری‌شده در سال ۲۰۱۸ با بیش از ۴۰۰ درصد افزایش به ۱.۷ میلیارد دلار رسید.
تبلیغات

طبق گزارش شرکت امنیت سایبری سایفرتریس (CipherTrace) و به نقل از رویترز، ارزهای دیجیتال دزدیده‌شده از صرافی‌ها و کلاهبرداری‌شده از سرمایه‌گذاران، در سال ۲۰۱۸ بیش از ۴۰۰ درصد افزایش یافت و به حدود ۱.۷ میلیارد دلار رسید.

بنابر گزارش‌ها، از این ۱.۷ میلیون دلار ارز دیجیتال کلاهبرداری‌شده، ۹۵۰ میلیون دلار آن مربوط‌به دزدی از صرافی‌‌های ارزهای دیجیتال و سرویس‌های زیرساختی همچون کیف‌های پول است که این رقم حدود ۲۶۰ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۷ است. گفتنی است که بیشتر دزدی‌های صورت‌گرفته از صرافی‌ها (بالغ بر ۵۸ درصد) در سال ۲۰۱۸ در کشورهای کره و ژاپن صورت گرفته است.

دزدی‌ها در زمینه‌ی ارزهای دیجیتال با درنظرگرفتن کاهش قیمت‌ها در سال ۲۰۱۸ بسیاری را شگفت‌زده کرد. ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال با وجود بیش از ۱۶۰۰ ارز، در ژانویه سال ۲۰۱۹ حدود ۱۱۲ میلیارد دلار بود که این رقم تقریبا ۸۰ درصد پایین‌تر از نقطه اوج خود در سال پیش است.

علاوه‌بر این دزدی‌ها، سرمایه‌گذاران و کاربران صرافی‌ها در اثر کلاهبرداری‌هایی همچون عرضه اولیه سکه (ICO) جعلی، هک‌های مربوط‌به صرافی‌های قلابی و همچنین طرح پانزی، در سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۷۲۵ میلیون دلار از دست دادند.

طبق گزارش سایفرتریس، کلاهبرداری‌های مربوط‌به خروج سرمایه در سال ۲۰۱۷ تنها ۵۶ میلیون دلار بود. سایفرتریس در ادامه بیان می‌کند:

این اعداد و ارقام مربوط‌به کلاهبرداری، تنها بخشی از جرائم صورت‌گرفته در زمینه ارزهای دیجیتال است که ما می‌توانیم تأیید کنیم، این درحالی است که ما شکی نداریم ارزهای دیجیتال ازدست‌رفته بسیار بیشتر از این اعداد و ارقام است.

درحالی‌که در ۹ ماه اول سال ۲۰۱۸، دزدی های صورت‌گرفته توسط هکرها بیشتر جرائم ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌دادند؛ اما در سه‌ماهه‌ی چهارم، بیشتر جرائم مربوط‌به کلاهبرداری‌های داخلی بودند.

دیو جوانس، مدیراجرایی شرکت امنیت سایبری سایفرتریس در طی مصاحبه‌ای با رویترز بیان کرد:

ما گونه‌های جدیدی از جرائم مانند پول‌شویی را شاهد بودیم.

جوانس همچنین رئیس کارگروه ضد‌فیشینگ است، سازمانی جهانی که در راستای حل جرائم سایبری فعالیت می‌کند. او همچنین گفت:

ما در سال ۲۰۱۸ تعداد بیشتری کلاهبرداری خروج سرمایه را مشاهده کردیم؛ که در این موارد شرکت‌ها ناپدید می‌شوند و پول‌های مردم را می‌دزدند.

جوانس اشاره کرد که به احتمال بسیار‌ زیاد، بیشتر ۱.۷ میلیارد دلار ارز دیجیتال دزدیده‌شده، پول‌شویی شده است.

سایفرتریس گزارش داد:

بسیاری از هکرها و کلاهبرداران در کشورهایی ظاهر می‌شوند که قوانین مبارزه با پول‌شویی ضعیفی دارند و از سازوکارهای قانونی در زمینه‌ی ارزهای دیجیتال بی‌بهره‌اند. بررسی‌های ما نشان داده‌اند که حدود ۹۷ درصد جرائم بیت کوین در صرافی‌های کنترل‌نشده ارزهای دیجیتال جریان می‌یابند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات