بیت کوین؛ پرتراکنش و کم‌کارمزد

دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
در میان فعل‌وانفعال‌های قیمتی اخیر در بازار رمزارزها، هرروز جنبه‌های مثبت بیشتری از کارکرد بیت‌کوین نمایان می‌شود.
تبلیغات

بیت‌کوین (Bitcoin) دوره‌ای دَه‌ماهه را با بیشترین تعداد تراکنش پشت‌سر گذاشته است. این درحالی است که کارمزد این تراکنش‌ها درمقایسه‌با چند سال گذشته در کمترین میزانش بوده است. این موضوع در نگاه اول گواه این است که عواملی مثل نرخ تعدیل‌شده‌ی این رمزارز، تراکنش‌های بیت‌کوین را در‌مقایسه‌با گذشته مقرون‌به‌صرفه کرده است.

حجم روبه‌رشد تعداد تراکنش‌ها

رسیدن کاربران سرتاسر دنیا به نرخ سیصدهزار تراکنش در روز، رکورد جدیدی برای بیت‌کوین محسوب می‌شود. با استناد به داده‌های منتشرشد‌ه‌ی پایگاه لوکال‌بیت‌کوین (LocalBitcoin)، روند این رشد که برآمده از تبدیل ارزهای فیزیکی کنونی به بیت‌کوین است، در برخی مناطق انفجاری بوده است؛ مناطقی نظیر آمریکای‌جنوبی، اروپای‌شرقی و آفریقا که غالبا ارزهای ناپایداری دارند.

مسئله‌ی اجرای پرداخت‌ها با بیت‌کوین به خلق عرصه‌ی جدیدی در اقتصاد دنیا منجر شده است. پیش‌ازاین نقل‌وانتقال وجوه و اجرای خدمات پرداخت در برخی مناطق مثل آفریقا و اروپای‌شرقی در‌مقایسه‌با سایر نقاط جهان امر دشواری بود؛ چراکه در این مناطق، سرویس‌های مالی بین‌المللی نظیر پی‌پال (PayPal) محدود شدند و فعالیتی نداشتند. بااین‌حال، اکنون کاربرانی که آشنایی و مهارت کافی در بهره‌گیری از وب و رمزارزها دارند، به‌راحتی در تعاملات بازارهای بین‌المللی شرکت می‌کنند.

البته، این‌ها در وضعیتی است که حجم مبادلات بیت‌کوین در خود پلتفرم لوکال‌بیت‌کوین در سال ۲۰۱۸ کاهش یافته است. این موضوع می‌تواند معلول رخدادهایی نظیر ظهور صرافی‌های جدید و برخی محدودیت‌های اعمال‌شده درباره‌ی رمزارزها در چین و هند و سایر کشورهای عضو انجمن ملل آسیای جنوب‌شرقی (آ‌سه‌آن) باشد.

Bitcoin Convert weekly Volume

کارمزد کم در چند سال گذشته

در دو سال گذشته، کارمزد تراکنش‌ها در نقل‌وانتقال‌ها به‌حداقل رسیده؛ به‌طوری‌که میانگین نرخ ۰.۰۳۱ دلار به‌ازای هر تراکنش بوده است. در این چند سال، پردازش هر بایت دیتا به‌طور مطلق برای انتقال بیت‌کوین در سطح شبکه هزینه‌ای بین ۲ تا ۳۰ ساتوشی داشته که این کاهش به‌موازات افزایش در رشد تعدادی تراکنش‌ها بوده است.

Bitcoin Transacton Fee Chart

سال ۱۳۹۵ این نرخ به‌طور میانگین معادل ۵۵ ساتوشی برای هر بایت داده بود که نسبتا نرخ گرانی محسوب می‌شود و همان‌طور که گفته شد، در سال ۱۳۹۷ به زیر ۳۰ ساتوشی کاهش یافت. این تنزل نرخ مشخصا مرتبط‌با استقرار پروتکل‌های مترقی در شبکه‌ی بیت‌کوین است؛ نظیر SegWit که مرداد سال گذشته ارائه شد و همچنین، اجرای شبکه‌‎هایی خارج از بلاک‌چین نظیر Lightning که آن نیز در اواخر سال گذشته به‌وقوع پیوست.

Bitcoin Transacton Fee Chart

مقایسه‌ی کارمزدها

به‌عنوان نمونه، میانگین هزینه‌ی صرف‌شده در تراکنش‌های کارت‌های اعتباری معمولی تا سقف معین، افزون‌بر ۲درصد مبلغ تراکنش به‌علاوه‌ی ۰.۱۰ دلار کارمزد آزاد است. درنتیجه، تراکنش‌های بیت‌کوین برای مبالغ کمتر سه‌برابر ارزان‌تر و حتی در مبالغ بیشتر نیز مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

البته متأسفانه هنوز هزینه‌ی تبدیل بیت‌کوین به ارزهای فیزیکی نسبتا گران است؛ مثلا صرافی کوین‌بیس (CoinBase) بر تراکنش‌های مشتریان خُرد خود علاوه‌بر کارمزد ثابت یک تا سه‌دلاری، کارمزد متغیر ۲ تا ۲.۵درصدی را هم اعمال می‌کند که فارغ از نوسان قیمت بیت‌کوین است و قیمت هرچقدر باشد، این هزینه دریافت می‌شود. بااین‌حال، وجه مثبت این مسئله آنجاست که با داغ‌شدن کوران رقابت میان صرافی‌ها، این نرخ‌ها نیز تعدیل می‌شود.

کسب‌وکارهای خُرد حتی اگر بخواهند از پول نقد استفاده کنند تا کارمزد کمتری متحمل شوند، درعوض درگیر هزینه‌های نگه‌داری این نوع پول شده و حتی با خطر سرقت و خیانت کارکنانشان نیز مواجه‌اند؛ تا‌جایی‌که برخی از این کسب‌وکارها مجبور شده‌اند به راهکارهای بدون پول نقد روی بیاورند.

آنچه در سال جدید پیش رو قرار دارد

درمجموع، این شاخص‌ها نشان‌دهنده‌ی تثبیت و پذیرش بیت‌کوین در اقتصاد دنیا است؛ به‌ویژه در مناطقی که اقتصاد حکومتی بی‌ثبات و نرخ تورم زیادی دارند. فراتر از آن حتی ممکن است رمزارزها موجب تشویق تجارت بین‌المللی در نقاطی از جهان شوند که از زیرساخت‌های اقتصادی ضعیف‌تری برخوردارند.

در کل و از منظر شاخص‌ها و کارکردهای یادشده، به‌نظر می‌رسد سال آینده بیت‌کوین بیش از گذشته توسعه‌یافته و با اقبال عمومی مواجه شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات