خروج نیروهای بانکی از انگلیس، پیامد دیگر برگزیت

یک‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
سه بانک بین‌المللی اعلام کرده‌اند که پیرو خروج انگلیس از اتحادیه‌ی اروپا، درمجموع ۴۵۰ جایگاه شغلی را از این کشور خارج می‌کنند.
تبلیغات

مدیران سه بانک برتر جهان اعلام کردند که به‌واسطه‌ی برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه‌ی اروپا)، احتمالاً چند صد موقعیت شغلی را از انگلیس خارج می‌کنند. این نرخ بسیار پایین‌تر از چیزی است که مشاوران و سازمان‌های صنعتی پیش‌بینی کرده بودند.

مدیران بانک‌های سیتی (Citi) و بارکلیز ایرلند، به نمایندگان بخش کمیته خزانه‌داری پارلمان این کشور گفتند که انتظار دارند پس از برگزیت، تنها حدود ۱۵۰ جایگاه شغلی را از انگلیس خارج کنند. یکی از مدیران اجرایی جی پی مورگان نیز اعلام کرد که این بانک، احتمالاً چند صد نقش را از این کشور حذف خواهد کرد.

در حال حاضر بیش از ۵۰ هزار نفر در کشور انگلیس، در استخدام این سه بانک هستند.

JPMorgan & Brexit

بااین‌حال مارک گاروین از جی پی مورگان اشاره کرد که این آمار اعلام‌شده در طول زمان به‌صورت مستمر افزایش خواهد یافت.

گاروین، معاون رئیس بانک سرمایه‌گذاری جی پی مورگان، در اوایل جلسه اظهار کرد که انتظار دارد طی چند سال اولیه‌ی برگزیت، چند صد شغل را از کشور انگلستان خارج کند. به‌احتمال‌زیاد در اولین مرحله ۱۵۰ و در مرحله دوم ۴۰۰ جایگاه شغلی برای جابه‌جایی در نظر گرفته‌شده است.

جیمز باردریک، رئیس Citi UK و مدیرعامل شرکت سیتی گروپ گلوبال مارکتس، در همین جلسه به نمایندگان مجلس گفت که طبق برآوردها، بانک او ۱۵۰ جایگاه شغلی را (از ۹ هزار کارمند شاغل در انگلیس) به سایر کشورهای اروپایی منتقل خواهد کرد. او گفت:

هدف ما این است که این افراد در مکان و جایگاه شغلی مناسب مشغول به کار شوند. ما قصد نداریم تغییرات عمده‌ای به وجود بیاوریم.

کوین وال، مدیرعامل شرکت بارکلیز ایرلند نیز گفت که پیرو برگزیت، ۱۵۰ کارمند را به اروپا منتقل می‌کند. او همچنین تأکید کرد که باید ۱۵۰ جایگاه شغلی جدید برای این افراد ایجاد شود. به عقیده‌ی او، این آمار بسیار جزئی است، چراکه این بانک بیش از ۳۰ هزار کارمند را در کشور انگلستان در استخدام خود دارد.

بنابراین درمجموع ۴۵۰ جایگاه شغلی از انگلستان خارج می‌شوند. این آمار بسیار کمتر از تخمین‌های اولیه‌ای است که در خصوص تغییرات بخش مالی این کشور پس از برگزیت اعلام‌شده بود.

سال گذشته بانگ انگلیس برآورد کرده بود که عواقب برگزیت، در اولین مرحله به خروج ۱۰ هزار فرصت شغلی مالی منجر خواهد شد. سال ۲۰۱۶ نیز جرمی براون، نماینده‌ی ویژه‌ی شرکت‌های اروپایی در لندن، این آمار را حدود ۱۶ هزار نفر برآورد کرده بود.

مراکز تحقیق و مشاوره، نرخ بسیار بالاتری را برای از دست رفتن فرصت‌های شغلی در انگلیس پیش‌بینی کرده بودند. برای مثال سال گذشته اولیور ویمن پیش‌بینی کرده بود که به‌واسطه‌ی برگزیت، بیش از ۴۰ هزار جایگاه شغلی در حوزه‌ی مالی و بانکداری این کشور را ترک خواهند کرد. سازمان اقتصادی Bruegel هم این نرخ را ۳۰ هزار شغل عنوان کرده بود.

Barclays

آینده‌ی مبهم

گرچه نرخ اولیه‌ی ذکرشده از سوی سه بانک، بسیار پایین‌تر از چیزی است که تصور می‌شد، گاروین تأکید کرد که خروج فرصت‌های شغلی از انگلیس را باید به‌عنوان یک فرآیند در نظر گرفت. او گفت:

این رویداد، یک انفجار بزرگ و ناگهانی نیست، بلکه یک فرایند چندساله است. نرخی که ما اعلام کردیم، یک آمار اولیه محسوب می‌شود. حدس اینکه چه تغییراتی، به چه ترتیبی رخ می‌دهند، بسیار سخت است و به عوامل مختلفی بستگی دارد.در درجه‌ی اول، این روند تابعی از تدابیر نهایی و تصمیماتی است که بین انگلیس و اتحادیه‌ی اروپا اتخاذ می‌شود. در مرحله‌ی بعد نیز باید ببینیم که رگولاتورهای ما به چه چیزی نیاز دارند. درنهایت، سیاست‌های بالقوه در هر یک از این دو حوزه متغیر خواهد بود.نرخی که اعلام شد، صرفاً پاسخ امروز ما است. خیلی سخت است که حدس بزنیم در آینده چه اتفاقی رخ می‌دهد. شاید یک سناریو، آمار و ارقام آینده را به میزان قابل‌توجهی بیشتر نشان دهد. اما همان‌طور که گفتم، فرایند پیچیده‌ای در پیش داریم.

جیمی دیمون، مدیرعامل جی پی مورگان در آغاز سال جاری گفته بود که اگر انگلیس، دسترسی ممتاز خود را به بازار اروپا از دست بدهد؛ حدود چهار هزار کارمند از ۱۶ هزار کارمند شاغل خود را از انگلیس خارج می‌کند.

گاروین درباره‌ی این تفاوت برآورد گفت:

 این ارقام متناقض نیستند. مسئله فقط زمان است. ما نمی‌دانیم که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.
Citi UK

اهمیت عملیات لندن

اما جیمز باردریک مدیرعامل بانک سیتی، خوش‌بین‌تر بود. او به نمایندگان پارلمان گفت که آمارهای این بانک، بر اساس «بدترین حالت» برآورد شده است. باردریک تأکید کرد که صرف‌نظر از نتایج برگزیت، لندن همچنان یکی از مراکز عملیاتی این بانک باقی می‌ماند. او گفت:

عملیات ما در لندن بخش بسیار مهمی از سازمان جهانی ما است.درست است که بخش قابل‌توجهی از برنامه‌ی ما، ارائه‌ی خدمات و محصولات به مشتریان اتحادیه اروپا است، ولی عملیات سیتی بانک در سراسر کشور انگلیس و سایر مناطق جهان، سهم مهم‌تر و بزرگ‌تری در این برنامه دارند. ما واقعاً از یک عملیات جهانی صحبت می‌کنیم.لندن، مرکز کار سیتی بانک در مناطق اروپا، خاورمیانه و آفریقای شمالی باقی می‌ماند. ما در این مناطق ۵۵ فرانشیز را اداره می‌کنیم. لندن، مرکز برخی از مهم‌ترین محصولات ما در سطح جهانی باقی خواهد ماند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات