گزارش مالی اپل در هفته پیش رو: فروش پایین‌تر از انتظار آیفون 10

سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
سال گذشته اپل آیفون ۱۰ را با ویژگی‌های برجسته‌ای مانند فیس آی‌دی و صفحه نمایش بدون حاشیه عرضه کرد؛ اما گزارش‌ مالی این شرکت نشان می‌دهد که روند فروش مطابق انتظار پیش نرفته است.
تبلیغات

بر اساس گزارش سرویس تکنولوژی بلومبرگ، گزارش درآمد هفته اخیر اپل به بیشتر سهامدار‌های این شرکت ثابت کرد فروش آیفون ۱۰ طبق انتظارات پیش نرفته است. این اطلاعات همچنین راهنمای این شرکت در تعیین استراتژی برای مهم‌ترین محصولش خواهد بود.

دنیل ایوز، تحلیل‌گر مؤسسه‌ی جی‌‌بی‌‌اچ اینسایتز، می‌گوید:

 تیم کوک، مدیرعامل اپل و سایر مدیران این شرکت، با وجود این گزارش و جلسه مهم با تحلیل‌گران، هفته بسیار سختی در پیش رو خواهند داشت.

او و سایر تحلیل‌گران این بازار میزان پیش‌بینی خود برای فروش آیفون را کاهش داده‌اند. ارزش سهام اپل نیز طی دو هفته گذشته حدود ۸ درصد کاهش داشته است.

تأمین‌کنندگان نیز نگرانی‌های خود را دارند؛ چرا که گزارش‌ها نشان می‌دهند درخواست‌ برای گوشی‌ هوشمند رده بالا کم شده است. این موضوع یکی دیگر از دلایلی است که نشان می‌دهد انفجار فروش گوشی‌ هوشمند که اپل را به باارزش‌ترین شرکت دنیا تبدیل کرد، در حال از بین رفتن است. اپل در بازار چین نیز تحت فشار است؛ چرا که برخی از مشتریان در حال عبور از آیفون‌های گران‌قیمت به سمت محصولات محلی مانند اپو و ویوو هستند و این محصولات در حال تسخیر بازار چین.

اپل به‌زودی گزارش مالی سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۸ درباره فروش آیفون را منتشر خواهد کرد. این تعداد کمی بیش از دو درصد از سال گذشته بیشتر خواهد بود و پیش‌‌بینی‌ بلومبرگ نشان می‌دهد برای سه‌ماهه‌ی سوم امسال، فروش آیفون پنج درصد از سال گذشته کمتر خواهد بود.

پیش‌بینی‌ها در زمان معرفی آیفون‌های جدید در سال گذشته مقدار رشد بیشتری را نشان می‌دادند. اما آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس بسیار شبیه مدل‌های آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس هستند که سه سال قبل معرفی شدند. همچنین قیمت ۹۹۹ دلاری آیفون ۱۰ حتی با وجود صفحه نمایش بدون حاشیه و تشخیص چهره سه‌بعدی برای بسیاری از کاربران زیاد بود.

iphone x

این موضوع یک خلأ بزرگ در بازار برای آیفونی با قیمت نزدیک به آیفون‌های قبلی اپل ولی با ویژگی‌های خاص آیفون ۱۰ ایجاد کرده است. البته گزارش های بلومبرگ طی ماه‌های قبل نشان‌دهنده این است که این شرکت در حال کار روی محصولی مانند آیفون ۱۰ ولی با قیمت کمتر برای پر کردن این خلأ است.

جن مانستر، هم‌بنیانگذار لوپ ونچرز و تحلیل‌گر با سابقه اپل، در این باره می‌گوید:   

آیفون ۱۰ ارزان‌‌قیمت اساسا باید یک محصول موفق باشد و معرفی آن می‌تواند فروش آیفون را تا پنج درصد در سال افزایش دهد.

اما با این وجود مانستر هشدار می دهد که دوران درخشان رشد فروش سالانه ۱۵ درصدی شرکت اپل به پایان رسیده است.

در زمان معرفی آیفون ۱۰ در سال گذشته، اپل با دست‌ودل‌بازی فراوان برای تشخیص چهره سه‌بعدی فیس آی‌‌دی، پوشش فولاد ضد زنگ و صفحه نمایش اولد با رنگ‌های واضح‌تر و مصرف انرژیِ کمتر هزینه کرد. هزینه سخت افزار آیفون ۱۰ چیزی در حدود ۱۱۵ دلار بیشتر از آیفون 8 است و این موضوع کاهش قیمت آن را از ۹۹۹ دلار کنونی بدون کاستن از سودآوری افسانه‌ای اپل ناممکن می‌کند. آیفون جدید ارزان‌قیمت از ال‌سی‎دی استفاده خواهد کرد که هزینه آن نصف قیمت صفحه نمایش اولد آیفون ۱۰ خواهد بود. همچنین به‌جای پوشش فولاد ضد زنگ از پوشش آلومینیومی استفاده خواهد شد. این تدابیر می‌تواند قیمت آیفون را تا ۷۰۰ دلار کاهش دهد که طی سال‌ها ثابت شده قیمت مناسبی است.

iphone 2018

به علاوه همانطور که بلومبرگ قبلا خبر داده بود، اپل یک آیفون بزرگ‌تر با صفحه نمایش ۶.۵ اینچی و نسخه به‌روزشده آیفون ۱۰ را نیز در سال ۲۰۱۸ معرفی خواهد کرد. 

گزارش پیش‌بینی مالی سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۸، نشان‌دهنده کاهش رشد فروش آیفون است؛ اما استراتژی گسترش انواع آیفون می‌تواند روند فروش را تا انتهای سال ۲۰۱۸ نجات دهد.

برای بسیاری از شرکت‌ها کاهش فروش یک محصول چندان نگران‌کننده نخواهد بود؛ اما برای اپل اوضاع متفاوت است و آیفون نزدیک به دو سوم درآمد اپل را تأمین می‌کند. یک سوم دیگر درآمدهای اپل نیز از محصولات و سرویس‌هایی تأمین می‌شود که به‌خوبی با آیفون هماهنگ هستند. در ادامه تعدادی از مهم‌ترین شاخص‌های گزارش مالی را که به‌زودی منتشر می‌شود، بررسی می‌کنیم:

  • تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند درآمد اپل در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ حدود ۶۱ میلیارد دلار باشد که به معنی ۱۵ درصد رشد سالانه است. بر اساس گزارشات قبلی بلومبرگ، در ماه‌های قبل اپل پیش‌بینی درآمدی بین ۶۰ تا ۶۲ میلیارد دلار در این بازه زمانی داشت.
  • پیش‌بینی شده است تعداد فروش آیفون در این بازه زمانی ۵۱.۹ میلیون دستگاه باشد که از ۵۰.۸ میلیون دستگاه سال گذشته بیشتر است.
  • برای سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۱۸ پیش‌بینی فروش آیفون ۳۹ میلیون دستگاه است که نسبت به ۴۱ میلیون سال ۲۰۱۷ کاهش نشان می‌دهد.
  • بر اساس پیش‌بینی‌ها میانگین قیمت آیفون‌های فروخته‌شده در سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۱۸ در حدود ۷۴۰ دلار خواهد بود که این عدد برای سه‌ماهه‌ی سوم ۶۹۱ دلار پیش‌بینی شده است.
  • مقدار درآمد اپل از سرویس‌هایش در سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۱۸ چیزی حدود ۸.۵ میلیارد دلار پیش‌بینی شده است که طبق بررسی‎های مانستر ۱۸ تا ۲۰ درصد رشد نشان خواهد داد.
  • تحلیل‌گران همچنین پیش‌بینی می‌کنند سایر محصولات اپل مانند اپل واچ، ایرپاد و هوم پاد هم افزایش فروش داشته باشند.

آیفون همه چیز نیست

مقدار درآمد اپل از سرویس‌هایش اطمینان‌بخش و روبه افزایش است.

apple service growth

یکی از تحلیلگران مؤسسه‌ی برنشتاین می گوید ضعف سبد محصولات کنونی آیفون ناشی از کندی ساختاری در رشد مشتریان جدید و قیمت بسیار زیاد آیفون ۱۰ است. بازار نزدیک به اشباع گوشی‌ هوشمند نشان می‌دهد اپل برای مورد اول کار چندانی نمی‌تواند انجام دهد؛ اما استراتژی قیمت‌گذاری می‌تواند با توجه به تفاوت‌های نسخه‌های مختلف آیفون متفاوت باشد. این تحلیل‌گر همچنین بیان می‌کند:

پیش‌بینی انجام‌شده برای مدل‌های جدید آیفون می‌تواند هر لحظه تغییر کند و قیمت‌گذاری آن‌ها هنوز نامشخص است. به نظر می‌رسد که اپل در زمینه تخمین قیمت محصولاتش و تغییرات آن اشتباهاتی کرده است؛ ولی مشخص نیست در آینده چه چیز را تغییر خواهد داد.  
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات