تراویس کالانیک، صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه تاسیس می‌کند

یک‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
تراویس کالانیک، هم‌بنیان‌گذار جنجالی و مدیر اجرایی پیشین اوبر، در حال راه‌اندازی یک صندوق سرمایه‌گذاری جدید با نام 10100 است.
تبلیغات

مطابق اطلاعیه‌ای که تراویس کالانیک، مدیرعامل پیشین اوبر در توییتر خود منتشر کرده، او در آستانه‌ی راه‌اندازی یک صندوق سرمایه‌گذاری جدید با نام 10100 قرار دارد، این صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه قرار است روی اشتغال‌زایی در مقیاسی وسیع تمرکز کند. حوزه‌های سرمایه‌گذاری صندوق 10100 شامل املاک و مستغلات، تجارت الکترونیکی و نوآوری‌های نوظهور در چین و هند خواهد بود.

شیوه‌ی کار کالانیک برای سرمایه‌گذاری معمولا به این ترتیب است که به دور از جنجال و هیاهو با هیئت‌مدیره‌های سازمان‌ها وارد گفت‌وگو شده یا دست به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های نوپا می‌زند. آن‌طور که از نام صندوق سرمایه‌گذاری کالانیک برمی‌آید، احتمالا قرار است وی در استارتاپ‌هایی سرمایه‌گذاری کند که بین ۱۰ تا ۱۰۰ کارمند در استخدام خود دارند (گفته می‌شود که استارتاپ‌هایی با این اندازه در مرحله رشد جادویی قرار دارند).

یکی از کاربران توییتر در واکنش به نام انتخاب شده برای این صندوق سرمایه‌گذاری نوشته است که شاید بهتر باشد کالانیک اسم بامسماتری را برای آن انتخاب کند. اگرچه این نام در میان فعالان حوزه شرکت‌های نوپا سروصدا به پا کرده است؛ اما در میان کامیون‌رانان آمریکایی معنای به شدت متفاوتی را به ذهن متبادر می‌کند (این کد معمولا برای اشاره به نیاز به دستشویی مورد استفاده قرار می‌گیرد)؛ اما فارغ از این‌ها، جیب‌های کالانیک در حال حاضر آن‌قدر پرپول هستند که او بتواند در میدان سرمایه‌گذاری جولان بدهد.

اگر فرض را بر صحت گزارش‌های منتشر شده بگذاریم، کالانیک نزدیک به یک‌سوم از سهام خود را در اوبر فروخته است. با توجه به اینکه سافت‌بنک گروپ، اوبر را ۴۸ میلیارد دلار ارزش‌گذاری کرده، می‌توان حدس زد که فروش یک‌سوم از سهام ۱۰ درصدی کالانیک در اوبر، مبلغی در حدود ۱.۴ میلیارد دلار را نصیب او کرده است. کالانیک در ژوئن گذشته از سمت مدیر اجرایی اوبر استعفا داد؛ اما همچنان در هیئت‌مدیره‌ی این شرکت عضو است و ۱۰ درصد از سهام آن را در اختیار دارد.

همان‌طور که پیش‌تر خاطرنشان شد، هنوز مراجع رسمی خبر فروش سهام کالانیک را در اوبر تایید نکرده‌اند؛ اما اگر آن‌طور که شایعه شده، کالانیک یک‌سوم از سهام خود را فروخته باشد، اکنون یک میلیاردر است؛‌ با این حال، کالانیک در اکتبر سال ۲۰۱۶ در یک نشست عمومی ادعا کرد که حتی یک سهم از اوبر را هم نفروخته و هنوز درحال پرداخت اقساط وام خانه‌اش است.

۲۰۱۷ سالی دشوار و مملو از اتفاقات ناگوار برای کالانیک بود. در این سال، شرکت تحت مدیریت کالانیک یعنی اوبر در معرض اتهامات آزار جنسی، دعاوی حقوقی سرقت مالکیت معنوی و تحقیق و تفحص وزارت دادگستری آمریکا قرار گرفت. علاوه‌بر این، کالانیک متحمل یک واقعه‌ی ناگوار در زندگی شخصی‌اش شد و مادر خود را طی یک تصادف از دست داد؛ با این حال، به نظر می‌رسد که کالانیک وقایع گذشته را به دست فراموشی سپرده است و می‌خواهد فصل جدیدی را در زندگی خود رقم بزند. این هم‌بنیان‌گذار اوبر با آغاز یک ماجراجویی جدید و تاسیس یک صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه می‌خواهد دوباره به کاری مشغول شود که بی‌شک در آن استادی تمام‌عیار است و آن چیزی نیست جز ساختن شرکت‌های نوپای موفق.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات