تحلیلگران فروش پایین‌تر از انتظار آیفون 10 در سال ۲۰۱۸ را پیش‌بینی می‌کنند

چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
تحلیل‌گران معتقدند که اپل در سال جاری میلادی، فروش پایین‌تر از حد انتظاری را برای آیفون ۱۰ تجربه‌ خواهد کرد؛ گفته می‌شود فروش کلی آیفون در سال ۲۰۱۸ حدود ۲۲۰ میلیون دستگاه خواهد بود.
تبلیغات

اپل فردا گزارش مالی خود برای سه‌ماهه‌ی ابتدایی سال مالی ۲۰۱۸ را منتشر خواهد کرد و بدین ترتیب، سرمایه‌گذاران این شرکت می‌توانند با نگاهی دقیق‌ به عملکرد آن طی سه‌ماهه‌ی اخیر، نشانه‌های مربوط به موفقیت فوق‌العاده‌ و استیو جابز‌ گونه‌ی حاصل از عرضه‌ی آیفون ۱۰ هزار دلاری را جست‌‌وجو کنند یا درست‌مانند بسیاری از تحلیل‌گران، آن را محصولی ناموفق قلمداد کنند. طی هفته‌های اخیر، تحلیل‌گران وال‌استریت به این نتیجه رسیده‌اند که فروش آیفون ۱۰ پایین‌تر از پیش‌بینی‌های انجام‌شده برای سه‌ماهه‌ی نخست سال مالی ۲۰۱۸ اپل بوده است و امکان افت شدید فروش این محصول طی سه‌ماهه‌ی منتهی به ماه مارس نیز وجود دارد. خاطرنشان می‌کنیم که سه‌ماهه‌ی ابتدایی سال مالی ۲۰۱۸ کوپرتینونشین‌ها در ماه دسامبر گذشته پایان یافته است. بدین ترتیب، تحلیل‌گران، پیش‌بینی‌های خود برای درآمد اپل طی فصل دوم ۲۰۱۸ را از ۶۷ میلیارد دلار به حدود ۶۷ میلیارد دلار کاهش داده‌اند.

در کنار نگرانی‌های موجود بر سر تأثیر اذعان‌داشتن اپل به کاهش‌دادن سرعت آیفون‌های قدیمی با باتری فرسوده، فروش نسبتا ضعیف آیفون ۱۰، سؤالاتی را در رابطه با توانایی کوپرتینونشین‌ها در زمینه‌ی حفظ رشد درآمد خود بدون عرضه‌ی محصولی خاص و موفق در ذهن تحلیل‌گران و سرمایه‌گذاران به‌وجود آورده است. اپل با عرضه‌ی هشت مدل مختلف از آیفون با بازه‌ی قیمتی ۳۵۰ تا ۹۹۹ دلار در فصل تعطیلات، نشان می‌دهد که این شرکت به‌صورت قاطعانه‌ای، ایدئولوژی استیو جابز در خصوص عرضه‌ی چند محصول بالارده‌ی محدود کنار گذاشته و استراتژی «یک آیفون برای هر شخصی» را در پیش گرفته است. تحلیل‌گران با توجه به نرخ ثابت فروش آیفون، نسبت به توانایی اپل در افزایش درآمد‌های خود نیز دچار تردید هستند. در این رابطه، استیون میلونوویچ، تحلیل‌گر مؤسسه‌ی UBS در یادداشتی به سرمایه‌گذاران می‌گوید:

اپل باید در مورد چیستی قدم بعدی خود پاسخ‌گو باشد. [ارائه‌ی] سرویس‌های بیشتر برای کسب درآمد از جامعه‌ی یک میلیارد نفری کاربران و در نهایت قابلیت‌های بهبودیافته [واقعیت افزوده] می‌تواند بخشی از این پاسخ باشد.

البته تحلیل‌گران کماکان، رکوردشکنی اپل در زمینه‌ی میزان درآمد و عبور از درآمد ۸۷ میلیارد دلاری تخمین‌زده‌شده برای فصل تعطیلات را پیش‌بینی می‌کنند؛ اما آن‌ها از میزان درآمد تخمینی خود برای این شرکت طی سه‌ماهه‌ی منتهی به ماه مارس کاسته‌اند و معتقدند که فروش آیفون توسط کوپرتینونشین‌ها در سال مالی ۲۰۱۸، پایین‌تر از حد انتظار خواهد بود. تونی ساکوناگی، تحلیل‌گر مؤسسه‌ی Bernstein پیش‌بینی می‌کند که اپل در سال مالی ۲۰۱۸ حدود ۲۲۰ میلیون دستگاه آیفون را به‌فروش خواهد رساند که به میزان کمی بالاتر از فروش ۲۱۶.۷ میلیونی سال ۲۰۱۷ بالاتر است؛ اما کماکان فاصله‌ی قابل توجهی تا رکورد فروش ۲۳۱.۲ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۵ دارد.

والتر پیسیک، تحلیل‌گر BTIG به طولانی‌شدن مداوم چرخه‌ی جایگزینی آیفون اشاره می‌کند؛ چرا که مدل‌های جدید تنها تغییراتی جزئی را نسبت به مدل‌های پیشین به‌همراه دارند. با توجه به روشن‌شدن این حقیقت که تعویض باتری می‌تواند جانی دوباره به آیفون‌های قدیمی ببخشد، ممکن است تعداد بیشتری از کاربران، ارتقاء گوشی هوشمند خود را به تأخیر بیاندازند، به‌خصوص که اکنون، اپل هزینه‌ی تعویض باتری را از ۷۹ دلار به ۲۹ دلار کاهش داده است.

تحلیل‌گران کماکان باور دارند که فروش اپل در سال مالی ۲۰۱۸ با ۱۸.۷ درصد افزایش نسبت به فروش ۲۲۹.۲ میلیارد دلاری آن در سال مالی ۲۰۱۷، به حدود ۲۷۲.۲ میلیارد دلار خواهد رسید؛ اما دلیل عمده‌ی چنین افزایشی، متوسط قیمت بالاتر آیفون در سال جاری خواهد بود. باید توجه داشت که اپل اطلاعات مربوط به هرکدام از مدل‌ها را ارائه نمی‌‌دهد و با توجه به افزایش تنوع محصولات اپل، تحلیل‌گران باید بیش‌تر براساس حدس و گمان و نظرسنجی‌های مختلف اظهار نظر کنند. آن‌ها همچنین به دشوار بودن پیش‌بینی میزان سود اپل از فروش هر گوشی اذعان دارند.

ساکوناگی طی یادداشتی به سرمایه‌گذاران، می‌گوید:

ما باور داریم که با توجه به نبود شفافیت کافی در خصوص حاشیه‌ی سود [هر کدام از مدل‌های] آیفون، این عاملی نقشی کلیدی و غیرقابل پیش‌بینی را برای بسیاری از سرمایه‌گذاران دارد.

در مجموع شرایط فعلی اپل با دوران استیو جابز بسیار متفاوت است؛ او در زمان بازگشت به اپل در سال ۱۹۹۷، تعداد محصولات این شرکت را بسیار کاهش داد و تا زمان مرگ خود در سال ۲۰۱۱، آن‌ها را محدود به چند مدل به‌ازای هر محصول، نگه داشت؛ اما اپل اکنون چیزی را دارد که هرگز در دوران استیو جابز تجربه نکرده بود: جامعه‌ی خیره‌کننده از کاربران که می‌تواند محصولات و سرویس‌های دیگری را نیز در اختیار آن‌ها قرار دهد.

تریپ میلر، یکی از شرکای مؤسسه‌ی Gullane Capital و از سرمایه‌گذاران اپل، باور دارد که مجموعه‌ی سرویس‌های این شرکت، محصول موفق بعدی آن خواهد بود. این تحلیل‌گر پیش‌بینی می‌کند که در سال جاری، فروش سرویس‌های اپل با ۱۶ درصد افزایش به ۳۴.۷ میلیارد دلار برسد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات