تعداد دانلود و خرید اپلیکیشن‌ در سه‌ماه‌ی سوم ۲۰۱۷ رکوردشکنی کرد

چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
بر اساس آمار، استفاده، دانلود و خرید اپلیکیشن گوشی‌ هوشمند نسبت به سال گذشته رشد زیادی داشته است.
تبلیغات

بر اساس گزارشی از App Annie، تعداد دانلود برنامه‌ها و درآمد حاصل از فروش اپلیکیشن در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۷ رکوردشکنی کرده است. تعداد دانلودها در دو فروشگاه اصلی یعنی اپ‌استور اپل و پلی‌استور گوگل قریب به ۲۶ میلیارد بوده است. این تعداد ۸ درصد از آمار سه‌ماه‌ی سوم سال گذشته بیشتر است. آمار عنوان‌شده بدون در نظر گرفتن دانلود‌های مجدد و به‌روزرسانی‌ها بوده و فقط از جمع تعداد دانلودهای یونیک به دست آمده است. به عبارت دیگر، این آمار به‌درستی تصویری از رشد اقتصاد برنامه‌نویسی را پیش رو می‌گذارد و شامل دانلودهای تکراری یا دانلود نسخه‌های جدید یک نرم‌افزار نمی‌شود.

به علاوه، طبق گزارش App Annie، درآمد حاصل از فروش اپلیکیشن به ۱۷ میلیارد دلار رسیده است.

تعداد زیادی از این دانلودها مربوط به مناطقی است که هنوز در آن‌ها استفاده از گوشی هوشمند رواج پیدا نکرده است؛ این یعنی احتمالا تا مدتی شاهد رشد فزاینده‌ی تعداد دانلود از سراسر جهان خواهیم بود.

دانلودها

بر اساس این گزارش، گوگل‌پلی سهم بیشتری در این افزایش آمار دارد و در بین کشورهایی که بیشترین دانلود را داشته‌اند، هند رتبه‌ی اول را دارد. تعداد دانلود‌ها در این کشور از سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۶ تا سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۷ دو برابر شده است.

سایر کشورهای آسیای شرقی، مخصوصا ویتنام و اندونزی نیز سهم بسزایی در این رکوردشکنی داشته‌اند. نرخ رشد دانلود در این دو کشور دورقمی است و اندونزی رتبه‌ی چهارم و ویتنام رتبه‌ی هفتم را در تعداد دانلود دارند.

در مجموع، گوگل‌پلی در تعداد کل دانلودها با رشدی ۱۰ درصدی نسبت به سال گذشته از اپ استور پیشی گرفته است.

از طرف دیگر رشد دانلود iOS نیز نسبت به سه‌ماهه‌ی گذشته رشدی ۸ درصدی تجربه کرده است که این افزایش را مدیون چین و تصاحب سهم بازار آن است. ایالات متحده و عربستان سعودی در رتبه‌های دوم و سوم بالاترین دانلودها از اپ‌استور قرار دارند.

پرداخت‌ها

علاوه بر افزایش دانلود، پرداخت‌های کاربران نیز افزایش پیدا کرده است. در سه‌ماهه‌ی سوم سال جاری مجموع درآمد کسب‌شده از فروش نرم‌افزار در اپ‌استور و گوگل‌پلی به ۱۷ میلیارد دلار رسید که نسبت به سال گذشته ۲۸ درصد رشد داشته است.

در این مورد iOS سهم بیشتری در افزایش آمار دارد. در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۷، پرداخت‌های کاربران iOS نسبت به اندروید تقریبا دو برابر بوده است؛ اما در مقایسه‌ی سالانه هر دو فروشگاه به نرخ رشد ۲۵ درصدی رسیده‌اند.

مجددا چین عامل اصلی است. بیشترین پرداخت‌ها از سمت اهالی چین روی داده است و پس از آن، کره‌ی جنوبی در جایگاه دوم بیشترین خرید اپلیکیشن قرار گرفته است.

یکی از نرم‌افزارهایی که بیشترین تعداد دانلود را به خود اختصاص داد، Lineage M محصول شرکت کره‌ای NCSOFT است. همچنین برنامه‌های سرگرمی و به‌طور خاص برنامه‌های مربوط به تماشای آنلاین ویدیو در سه‌ماهه‌ی سوم تعداد خرید بالایی داشتند؛ به‌طوری که در مقایسه با سال گذشته ۳۰ درصد رشد برای iOS و ۴۵ درصد رشد در گوگل‌پلی را به خود اختصاص می‌دهند.

از سایر برنامه‌های محبوب می‌توان برای iOS اپلیکیشن Tencent video ،Yuku و Starz را نام برد و برای اندروید به HBO NOW ،Netflix و Starz اشاره کرد.

زمان استفاده

اپلیکیشن‌ها همچنان به جلب توجه کاربران و اختصاص دادن وقت آن‌ها به خود ادامه می‌دهند. به گزارش App Annie، در مقایسه‌ی سالانه، زمانی که کاربران صرف استفاده از اپلیکیشن‌ها می‌کنند ۴۰ درصد افزایش داشته است. هرچند این آمار تنها گوشی‌های اندروید را شامل می‌شود و چین را نیز محاسبه نکرده است؛ اما می‌تواند بیا‌ن‌گر رشد بالای میزان استفاده‌ی کاربران از اپلیکیشن‌های مختلف باشد.

نشریه‌ی App Annie پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۲۱ تعداد دانلودها به ۲۴۰ میلیارد و میزان پرداخت‌ کاربران به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار برسد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات