آی بی اِم اولین سیستم پرداخت بین‌المللی مبتنی بر بلاک چین را رونمایی کرد

سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
آی‌ بی‌ اِم اولین سیستم پرداخت بین‌المللی مبتنی بر بلاک‌چین را با کمک یک توسعه‌‌دهنده‌ی سیستم پرداخت در جزایر پلی‌نزی، راه‌اندازی و رونمایی کرد.
تبلیغات

آی‌بی‌اِم با مشارکت یک توسعه‌دهنده‌ی سیستم پرداخت در منطقه‌ی پلی‌نزی و همچنین استفاده از شبکه‌ی پرداخت متن‌ باز فین‌تک، اقدام به راه‌اندازی یک سیستم پرداخت بین‌المللی مبتنی بر بلاک‌چین کرده است که هدف از آن کاهش هزینه‌های انتقال پول در کنار افزایش بهره‌وری در سیستم است.

بر اساس اطلاعات ارائه‌شده، این سیستم جدید پرداخت مبتنی بر پلتفرم بلاک‌چین آی‌بی‌اِم است. پلتفرم مبتنی بر بلاک‌چین آی‌بی‌اِم یک سرویس ابری است که انتقال مبالغی از ۱۲ ارز مختلف بین ‌مجمع‌الجزایر اقیانوس آرام، نیوزیلند و استرالیا و بریتانیا ممکن می‌کند.

گروه KlickEx که یک نهاد تأسیس‌شده توسط سازمان ملل است، در کنار گروه مالی Pacific Region و نهاد غیرانتفاعی Stellar.org که از شبکه‌ی سیستم مالی مبتنی بر بلاک‌چین متن‌ باز حمایت می‌کند، از این سیستم جدید برای پرداخت‌های بین‌المللی پشتیبانی می‌کنند.

تراکنش‌ها بین بانک و حساب‌های کاربری در استرالیا، نیوزیلند، مجمع‌الجزایر اقیانوس آرام و اروپا توسط KlickEx دریافت می‌شود. ضمنا در کشور‌های توسعه‌یافته می‌توان مبالغ تراکنش‌ را به‌صورت مستقیم به کیف پول الکترونیک کاربران روی گوشی‌های هوشمند واریز کرد.

همانطور که در قسمت دوم از سری مقالات بیت‌کوین اشاره کردیم، بلاک‌چین را باید زنجیره‌ای از بلوک‌های به‌هم‌پیوسته خواند که بین تمام گره‌های شبکه به اشتراک گذاشته می‌شوند. با استفاده از این قابلیت، گره‌ها می‌توانند بلوک‌های جدیدی را ایجاد و در سیستم ثبت کنند؛ به‌طوری‌که محتوای این بلوک به‌راحتی قابل تغییر نیست و در واقع تغییر محتوای بلوک‌ها به‌نوعی غیر ممکن است.

بلاک‌چین با بهره‌گیری از نیروی پردازشی گره‌های شبکه، امنیت و صحت خود را تضمین می‌کند و از این‌رو با حذف نهاد مرکزی ناظر، دیگر هزینه‌های زیادی به کاربران و طرفین ارسال و دریافت پول وارد نمی‌شود.

بر اساس اطلاعات ارائه‌شده توسط آی‌بی‌اِم، در آینده‌ی نزدیک این سیستم، پرداخت از طریق پول‌های الکترونیکی تولیدشده توسط بانک‌های مرکزی در کنار عرضه‌ی اوراق قرضه و سایر اسناد بانکی را برای کاربران در اقصی نقاط جهان ممکن خواهد کرد.

البته باید به این نکته اشاره کنیم که سیستم آی‌بی‌اِم تنها سیستم مبتنی بر بلاک‌چین برای انتقال پول نیست که در حال حاضر توسعه می‌یابد. اطلاعات موجود نشان از این دارد که شماری از بانک‌ها نیز از این فناوری برای راه‌اندازی سیستم پرداخت خود استفاده می‌کنند و در حال توسعه هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات