افزایش سوددهی بلک بری با رکوردشکنی فروش نرم‌افزار و سرویس

دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
پشت سر گذاشتن پیش‌بینی تحلیل‌گران با انتشار گزارش مالی بلک‌بری باعث شده است ارزش هر سهم این کمپانی کانادایی بیش از ۱۴ درصد افزایش یابد.
تبلیغات

بلک‌بری گزارش مالی مربوط به سه‌ماهه‌ی دوم سال مالی ۲۰۱۷ را منتشر کرده که بر اساس آن، این کمپانی موفق شده است پیش‌بینی‌های انجام‌شده را پشت سر بگذارد. اطلاعات ارائه‌شده نشان از این دارد که پس از انتشار گزارش مالی بالاتر از حد انتظار بلک‌بری، ارزش هر سهم این کمپانی با افزایشی ۱۴ درصدی همراه شده است. 

بلک‌بری اعلام کرده است که درآمد بخش نرم‌افزار و سرویس‌های این کمپانی طی سه‌ماهه‌ی دوم سال مالی بیش از ۲۶ درصد افزایش یافته و در سه‌ماهه‌ی منتهی به ۳۱ آگوست، به ۱۹۶ میلیون دلار دست یافته است. پیش‌بینی‌های انجام‌شده، درآمد بلک‌بری از این بخش را ۱۷۵ میلیون دلار پیش‌بینی کرده بود.

افزایش درآمد بلک‌بری از محل فروش سرویس‌ و نرم‌افزار نشان‌دهنده‌ی این است که جان چن، مدیرعامل بلک‌بری، مسیر درستی برای تغییر سیاست‌های کمپانی در پیش گرفته است. بلک‌بری در طول هفت سال اخیر همواره با کاهش درآمدزایی روبه‌رو بود و کسب و کار تولید گوشی‌های هوشمند این کمپانی دستاورد چندان درخشانی برای کانادایی‌ها به ارمغان نداشت؛ به‌طوری‌که بلک‌بری امتیاز استفاده از برند خود را برای گوشی‌های هوشمند به کمپانی چینی تی‌سی‌اِل واگذار کرد. بلک‌بری در حال حاضر با مدیریت چن به فروش نرم‌افزار و سرویس‌های امنیتی به کمپانی‌های تجاری و دولتمردان مشغول است.

بلک‌بری همچنین موفق شده است سود خالص ۵ سنتی به ازای هر سهم کسب کند. یکی از اصلی‌ترین دلایل برای افزایش درآمد بلک‌بری در حوزه‌ی فروش نرم‌افزار سرویس را باید مربوط به افزایش درآمد این کمپانی از طریق ارائه‌ی گواهی خواند که از ۱۶ میلیون دلار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ۵۶ میلیون دلار رسیده است.

به نظر می‌رسد درآمد بلک‌بری از طریق ارائه‌ی گواهی نرم‌افزاری در آینده‌ی نزدیک با درآمد بخش ارائه‌ی نرم‌افزاری اینترپرایز این کمپانی برابری خواهد کرد،؛ چراکه بلک‌بری تا پایان سال جاری میلادی، قرارداد همکاری با یک کمپانی خودروساز منعقد خواهد کرد. اکتبر سال گذشته نیز شاهد انعقاد قرارداد همکاری بین فورد و بلک‌بری بودیم که به‌موجب آن، درآمد بلک‌بری افزایش یافت.

بر اساس اطلاعات ارائه‌شده، بلک‌بری می‌تواند به ازای تولید هر خودروی هوشمند درآمدی ۵ تا ۲۵ دلاری کسب کند که بسیار بیشتر از درآمد ۱.۵ تا ۵ دلاری برای تولید سیستم اطلاع‌رسانی هر خودروی معمولی است.

بلک‌بری پیش‌بینی کرده است برای سال مالی جاری بتواند درآمدی ۹۲۰ تا ۹۵۰ میلیون دلاری کسب کند. تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده‌اند این کمپانی کانادایی در سال جاری بتواند درآمدی ۹۲۴.۴ میلیون دلاری کسب کند. همچنین پیش‌بینی کارشناسان نشان از افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی درآمد این کمپانی طی سال جاری میلادی دارد. درآمد حاصل از سرویس‌ها و فروش گواهی بلک‌بری را باید شامل حق گواهی دریافت شده از تی‌سی‌ال نیز بدانیم که در ازای فروش گوشی‌ها با برند بلک‌بری به این کمپانی تعلق می‌گیرد.

سود خالص بلک‌بری در سه‌ماهه‌ی دوم سال جاری بیش از ۱۹ میلیون دلار گزارش شده است که در مقایسه با ضرر خالص ۳۷۲ میلیون دلاری سال گذشته، نشان از بهبود اوضاع دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات